Investiţiile în cele cinci centre comerciale care au fost sau vor fi finalizate anul acesta pe piaţa locală depăşesc 400 milioane de euro.

14240-clip-zf.jpgInvestitorii imobiliari au finalizat sau vor finaliza până la sfârşitul anului malluri de peste 400 de milioane de euro, cel mai scăzut volum de investiţii din ultimii patru ani pe această piaţă, dar semnificativ mai mare comparativ cu banii care merg în realizarea de fabrici, arată o analiză ZF. În fiecare din ultimii trei ani au fost realizate investiţii cuprinse între 650 şi 980 de milioane de euro în centre comerciale, dar după investiţii cumulate de aproape trei miliarde de euro piaţa începe să scadă treptat.

Sun Plaza şi Cocor în Bucureşti, Atrium Center la Arad, primul parc comercial din Severin şi primul mall din Baia Mare, Gold Plaza, a cărui inaugurare este programată pentru 4 noiembrie reprezintă noutăţile anului pe piaţa centrelor comerciale.

De partea cealaltă, fabrica Procter & Gamble din Urlaţi a costat 100 de milioane de dolari, mai puţin decât mallul din Baia Mare, în timp ce Renault a investit până acum în centrul de testare de la Titu mai puţin decât au alocat austriecii de la Sparkassen pentru mallul Sun Plaza din Bucureşti.

Deşi semnificativ mai mici, cu 40% comparativ cu 2009, investiţiile şi-au păstrat aceeaşi direcţie - în consum -, în timp ce în producţie doar eolienele de la Fântânele pot rivaliza cu banii alocaţi mallurilor.

"Eu cred că vom vedea tot mai puţini bani către consum - nu vor mai fi investiţii noi în malluri deoarece multe merg astăzi prost -, în timp ce numărul investiţiilor în producţie va creşte deoarece România încă este o ţară cu costuri mici, iar economia mondială se îndreaptă spre o direcţie în care pieţele de acest gen sunt apreciate", explică Andrei Diaconescu, managing partner al casei de investiţii Capital Partners.

Şi unele şi altele înseamnă însă noi locuri de muncă: într-un mall precum Sun Plaza lucrează cel puţin 2.000 de angajaţi, luând în calcul faptul că doar Cora are în jur de 800, în timp ce într-un mall mai mic, din afara Bucureştiului, pot lucra în jur de 1.000 de oameni.

Pe de altă parte, noile tehnologii fac ca în fabrica Procter & Gamble proaspăt inaugurată la Urlaţi să fie nevoie de doar 250 de angajaţi, dintre care 100 lucrează în birouri, în timp ce pentru funcţionarea turbinelor de peste 600 de milioane de euro montate până acum de către CEZ la Fântânele este nevoie de doar câteva zeci de angajaţi - unii în centrul de date unde este supervizată activitatea proiectului, alţii pe partea de securitate.

Consultanţii spun însă că epoca investiţiilor în malluri se apropie de sfârşit, în condiţiile în care majoritatea acestor proiecte au în prezent rezultate financiare slabe.

În acest an au fost sau vor fi livrate cinci centre comerciale în urma unor investiţii de 400 de milioane de euro. Alte centre comerciale, între trei şi zece unităţi, ar urma să fie finalizate şi anul viitor, dar consultanţii apreciază că pe termen mediu nu se va mai ajunge la situaţia din 2008, când

într-un singur an au fost finalizate 16 centre comerciale, în urma unor investiţii de aproape un miliard de euro.

Retailerii care continuă să se extindă, precum Cora şi Auchan, New Yorker, Decathlon sau proaspăt-intraţii pe piaţă suedezii de la H&M, vor "vâna" tot spaţiile noi din centre comerciale, în condiţiile în care comerţul stradal rămâne subdezvoltat atât în Bucureşti, cât şi în marile oraşe din ţară.

Andrei Diaconescu, managing partner în cadrul casei de investiţii Capital Partners, este sceptic cu privire la continuarea dezvoltării acestei pieţe şi vede o reorientare a investiţiilor către producţie.

"Toate mallurile merg astăzi foarte prost şi nu vor mai fi finanţări pentru acest gen de investiţii", spune consultantul.

Pe de altă parte, pentru o serie de proiecte începute de câţiva ani, dezvoltatorii continuă să semneze contracte cu retailerii pentru a ajunge la un grad de preînchiriere la care băncile să fie dispuse să acorde credite pentru construcţie.

Pe de altă parte, pentru proiecte precum Palas din Iaşi sau Galleria Arad au fost semnate de mai mulţi ani finanţări cu UniCredit Ţiriac, respectiv BERD, construcţia fiind întârziată din alte motive legate de piaţa imobiliară şi a construcţiilor. Cele mai recente termene de finalizare pentru aceste proiecte sunt toamna anului viitor, când ar putea fi livrată şi prima etapă a proiectului Colosseum din Chitila, după ce recent a fost agreată o finanţare cu Bank of Cyprus.

Dezvoltarea pieţei centrelor comerciale s-a realizat aproape "peste noapte". Dacă în urmă cu cinci ani centrele comerciale din România puteau fi numărate pe degetele de la mână, în prezent 90% din oraşele cu peste 100.000 de locuitori au cel puţin un centru comercial de 10.000 de metri pătraţi închiriabili.

"Factura" acestei dezvoltări depăşeşte 3 miliarde de euro, iar dezvoltatorii încă stau cu ochii pe oraşe precum Craiova sau Galaţi, ultimele "redute" în care comerţul modern se rezumă doar la supermarketuri şi hipermarketuri.

Suprafaţa închiriabilă a centrelor comerciale din România se apropie de 1,4 milioane de metri pătraţi, potrivit unui raport al firmei de consultanţă imobiliară Colliers International, după ce în ultimii ani au fost construite spaţii cu o suprafaţă de circa 250.000 de metri pătraţi pe an, echivalentul unei Case a Poporului.

Cei care au grăbit însă dezvoltarea şi au mers să construiască al doilea sau al treilea centru comercial într-un oraş mediu, fără o putere de cumpărare prea ridicată, precum Suceava, Brăila sau Buzău, arată faptul că investiţiile în acest gen de proiecte se pot dovedi extrem de riscantă într-o piaţă în care comportamentul de consum poate trece de la o extremă la alta în decurs de câteva luni.


Sursa

12 October 2010