Vinde lunar peste 100 de apartamente noi, împreună cu o echipă de oameni formați și coordonați cu răbdare și atenție. A migrat din turism în imobiliare, înainte de prăbușirea pieței, ajungând să lucreze cu cei mai mari dezvoltatori rezidențiali din București și împrejurimi. Despre cum este să lucrezi în real estate, dar și despre satisfacții și oportunități în imobiliare, IMOPEDIA  a stat de vorbă cu Gabriel Voicu, director al diviziei New Homes, din cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

38573-oportunitati.jpgSunteți directorul diviziei de locuințe noi, în cadrul uneia dintre cele mai puternice agenții imobiliare a momentului, din București. Acest lucru este confirmat de premiile obținute anul trecut – ce detalii ne puteți oferi?

Am primit premiul pentru „agenția rezidențială a anului”, în cadrul unor evenimente ce reunesc cei mai activi jucători din sectorul imobiliar regional – SEE Real Estate Awards (organizat de EuropaProperty) și CIJ Awards Romania. Premiile au fost acordate atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât și luând în calcul numărul de proiecte din portofoliu și numărul de apartamente vândute – peste 1.140 de unități vândute în 2014, la departamentul New Homes al Coldwell Banker. Dar aș vrea să subliniez că nu pentru premii ne desfășurăm activitatea, deși, desigur, ele sunt motivante, reprezintă o confirmare a faptului că facem ceea ce trebuie.

Sunteți unul dintre puținii consultanți imobiliari specializați pe segmentul locuințelor noi. Dincolo de confirmările venite de la specialiști, ce vă motivează în activitate?

Sunt foarte mulți oameni, în piață, care au mai multă experiență decât mine în imobiliare, însă nu există niciunul care să aibă experiența pe care o am eu pe segmentul proiectelor rezidențiale noi. De când am intrat în contact cu imobiliarele și până astăzi, m-am ocupat numai de locuințe noi. Pentru a-mi îmbogăți experiența, m-am ocupat o perioadă și de piața locuințelor vechi (ca să văd ce se întâmplă, cum decurg lucrurile, ca să știu despre ce e vorba). Nu mă feresc de piața veche, aș putea oricând să lucrez acest segment, dar nu mă atrage la fel de mult ca piața rezidențială nouă, unde sunt alte satisfacții.

Nu simt o greutate în a veni la birou, aștept cu interes fiecare nouă zi. Îmi place toată activitatea pe care o fac – oamenii pe care îi întâlnesc, discuțiile, prezentările, negocierile, jocul, tot ce ține de imobiliare. Îmi place că sunt stăpân pe informație, nu am surprize neplăcute. Încă este o pasiune și, desigur, mă motivează extrem de mult recompensele de ordin financiar – este un mix perfect. Este foarte importantă latura financiară, dar cred că nu aș putea să activez în acest domeniu, doar dacă s-ar câștiga mulți bani, însă nu mi-ar plăcea ce fac.

38574-gabriel_voicu_foto.jpgCum ați ajuns în imobiliare?

Am lucrat în turism – fiind din Constanța și având studii în turism, mi-a fost la îndemândă să mă angajez la un hotel de pe litoral. Inițial, nu aveam nici cea mai mică idee despre imobiliare, deși vedeam că este un domeniu interesant, în special în străinătate. În Constanța, încă nu începuse efervescența imobiliară, iar Mamaia era încă departe de boomul imobiliar. Abia se anunțase construcția Gran Vía, un proiect cu vreo 3.000 de apartamente,  langa terenul pe care acum este mallul Maritimo (unde, la momentul respectiv, era doar un câmp).

Mă aflam în punctul în care renunțasem la ideea că se poate face turism, în adevăratul sens al cuvântului, în România, când mi-a povestit un prieten despre o firmă – Colliers – care căuta oameni pentru imobiliare. Deschis la nou, m-am dus să văd despre ce e vorba, în București. Deși căutau oameni fără experiență în real estate (aceasta era strategia lor, pe care o aplic și eu astăzi, cu succes – luau oameni de la zero, pe care îi învățau și îi formau), am dat vreo șase interviuri: am dat testul GMAT, după care a urmat un interviu clasic cu cineva de la HR, am mai dat un interviu la Constanța, apoi iar am revenit în București. Am stat de vorbă cu viitorul project manager, cu viitoarea directoare de pe rezidențial, după care am ajuns să discut cu Bogdan Georgescu, managing partner. Într-un final, m-au sunat să îmi spună că am fost angajat. A fost un proces de vreo două luni, timp în care văzusem birourile, mediul de lucru, învățasem cam despre ce este vorba.

Cum a fost începutul, într-un domeniu complet nou, cu care nu mai intraserăți în contact, până atunci?

De-a dreptul captivant – mi se părea totul interesant, eram avid de informație. Am venit în București pentru training și citeam tot ce prindeam, stăteam efectiv până noaptea, complet absorbit de tot ceea ce aflam. Colliers ne punea la dispoziție o bibliotecă întreagă (rapoarte de piață, cărți de auto motivare, tot felul de titluri) pe care am devorat-o cu pasiune. Am avut o perioadă de vreo trei luni, în care am învățat extrem de mult, știind că urmează niște teste destul de grele. De asemenea, vedeam ce se întâmplă în București (unde, în 2008, se vindeau locuințe pe bandă rulantă, era de-a dreptul coadă la show-room) și abia așteptam să aplic tot ce am învățat în Constanța. M-am întors încrezător în viitor, dar după doar vreo jumătate de an, a căzut tot – se închidea Constanța, așa că am fost chemat în București, dacă doream să continuu colaborarea. Deja îmi plăcea extrem de mult domeniul, așa că m-am mutat încântat și a urmat o perioadă de peste un an, în care am lucrat pe aproape toate proiectele rezidențiale din portofoliu (Felicity Residence, Rose Garden, Global City, am făcut corporate sales, de toate).

Segmentul locuințelor noi a fost destul de afectat de criză. Cum a fost această perioadă?

În perioada anterioară crizei, am avut norocul să fac cea mai bună școală de vânzări în imobiliare. Din cauza contextului, departamentul de rezidențial de la Colliers a fost închis, așa că m-am mutat la Volksbank (divizia de real estate a băncii). Aici am văzut ce înseamnă puterea unei rețele, ei foloseau vânzătorii din bănci (care erau foarte buni) pentru promovarea proiectelor imobiliare – mergeai să retragi bani de la bancă, ei îți prezentau proiectele imobiliare din portofoliu. Pe la începutul lui 2010, am intuit potențialul Coldwell Banker și am plecat. Partenerul meu de astăzi, Andrei Sârbu, avea deja franciza Coldwell Moșilor, și am început să lucrăm împreună. Între timp, am reușit să punem la punct divizia New Homes  și ne-am specializat pe acest segment. În această perioadă, am fost pe linia de plutire – aveam câteva proiecte care funcționau, eu reușeam să vând lunar vreo patru-cinci apartamente, trăiam cu speranța că vor urma zile mai bune. A fost departe de a fi ușor, dar iată că am trecut de perioada aceea. În ultimii doi ani, echipa noastră a vândut integral proiecte de renume, iar în prezent, avem în portofoliu, în exclusivitate, mai bine de zece mari proiecte rezidențiale din București și împrejurimi.

Lucrurile par să se fi schimbat foarte mult, în 2015. Cum vedeți piața, acum? Ce i-ați recomanda cuiva care vrea să intre în această branșă, acum?

Într-adevăr, piața rezidențială arată bine, dar trebuie să fim precauți, să nu mai facem greșelile trecutului. Dezvoltatorii trebuie să accepte sfatul specialiștilor, să nu mai meargă pe ideea că se poate vinde orice, în orice condiții. Cred că această mentalitate a fost problema, în anii crizei. Pe o piață atât de avidă de proprietăți noi și atât de slab reprezentată, lucrurile nu ar fi trebuit să fie atât de grave. Segmentul locuințelor noi a fost, poate, cel mai lovit de criză. În prezent, trebuie să fim atenți să ne adaptăm rapid, să rămânem conectați la realitate – să construim ceea ce se cere și să nu încercăm să derutăm sau să păcălim clienții.

În ceea ce privește recomandarea mea pentru cei care vor să intre în domeniul imobiliar, nu pot spune decât că este un moment extraordinar. De vreun an de zile, lucrurile se mișcă – se vede cu ochiul liber, nu o spun eu. Din acest punct de vedere, este unul din acele momente în care o persoană ambițioasă poate avea o ascensiune rapidă. Piața din România are o mare nevoie de agenți imobiliari buni, fie că este vorba de oameni cu experiență sau de oameni aflați la început, care au multă voință. Spre deosebire de anii trecuți, când evoluția se făcea mai lent, în prezent, dacă ești bun și tragi tare, poți urca chiar și în jumătate de an. Este momentul acela când, datorită cererii și lipsei mari de oameni buni, cineva motivat poate crește foarte repede. Desigur, oportunitatea este sesizată de tot felul de persoane, de aici și experiențe negative reclamate de unii clienți. Deși poate părea un clișeu, recomand tuturor să analizeze bine reputația companiei imobiliare, înainte de o colaborare – agențiile serioase nu își permit să angajeze oameni neserioși. Tocmai din acest motiv, noi am început să folosim sintagma „garantat de Coldwell Baker”.

CITEȘTE ȘI ALTE INTERVIURI:

 

29 October 2015