Interesul pentru garsoniere a scăzut puternic odată cu lansarea programului Prima Casă, deoarece apartamentele cu două şi trei camere au devenit mai accesibile românilor interesaţi de achiziţia unei locuinţe, subliniază cel mai recent studiu BCR. Potenţialii cumpărători se uită cu atenţie la preţ şi la anul construcţiei, acordând o importanţă mai scăzută zonei.

30546-studiu.jpgApartamentele cu două camere vor rămâne cele mai tranzacţionate locuinţe, arată cel mai recent studiu BCR, efectuat împreună cu peste 200 parteneri agenţii şi dezvoltatori imobiliari.

Totodată, interesul pentru garsoniere a scăzut puternic de la lansarea programului Prima Casă, care a facilitat accesul către locuinţele cu două şi trei camere, subliniază specialiștii bancari.

  • Apartamente cu două camere – 33% din numărul total de tranzacţii
  • Apartamente cu trei camere – 21% din tranzacţii
  • Vile/case – 15% din total
  • Garsoniere – 12% din tranzacţii
  • Terenuri – 8% din total

Zona semicentrală rămâne preferata românilor atunci când vine vorba de alegerea unui cămin, 34% clienţi orientându-se către astfel de cartiere, în timp ce procentul celor care aleg zona centrală este simţitor mai mic, de 20%. La polul opus se află zonele periferice – doar 11% dintre potenţialii cumpărători s-ar mai muta într-o locuinţă în afara oraşului.

Pe de altă parte, principalele criterii în alegerea unei locuinţe sunt preţul şi anul construcţiei, spre deosebire de anii trecuţi, când zona se afla în topul preferinţelor cumpărătorilor. De asemenea, viitorii proprietari urmăresc cu mare atenţie starea proprietăţii, apropierea de mijloace de transport şi de instituţii de învăţământ.

„În teorie, în România, majoritatea vânzătorilor şi cumpărătorilor negociază preţul proprietăţilor imobiliare în euro dar, în practică, sunt din ce în ce mai multe cazuri în care moneda utilizată este leul. Astfel, întâlnim potenţiali cumpărători care au venituri în lei, economisesc pentru avansul la casă prin constituirea de depozite în lei şi accesează creditul pentru cumpărarea locuinţei în lei. Totodată, vânzătorul constituie cu banii primiţi depozite bancare în lei”, declară Teodor Mincu, Seful Biroului Intermediari, BCR.

În ceea ce priveşte modul în care sunt promovate proprietăţile imobiliare aflate la vânzare, Internetul cunoaşte cea mai importantă creştere, fiind cea mai importantă resursă media. Pe locul doi se află presa scrisă care înregistrează însă o tendinţă de scădere, iar locul al treilea este ocupat de târgurile imobiliare, se mai arată în studiul desfasurat în 10 mari oraşe din România. De asemenea, respondenţii consideră că piaţa imobiliară, în ansamblul său, va cunoaşte o perioadă de stabilizare din punct de vedere a nivelului preţurilor proprietăţilor imobiliare şi a numărului de tranzacţii.

 

30 mai 2013