Ineficienţa lichidării în această perioadă face ca multe companii să încerce amânarea acestui eveniment prin alegerea insolvenţei.

Numărul cazurilor de insolvenţă la cererea firmelor datornice este deja de peste zece ori mai mare în prima jumătate a acestui an faţă de întreg anul trecut. Companiile imobiliare se încadrează şi ele în acest trend, cerând propria insolvenţă. Problema este că acest proces e, de multe ori, doar o metodă prin care se încearcă amânarea lichidării activelor.

Totul porneşte de la un calcul de rentabilitate insolvenţă versus lichidare. În această perioadă în care lumea nu dispune de lichidităţi pentru achiziţii, iar preţurile sunt mici, lichidarea este amânată cât se poate de mult. „Lichidarea trebuie făcută într-un termen scurt, astfel că, acolo unde e posibil, firmele cu probleme aleg să se pună, pe o perioadă de 3-4 ani, sub protecţia tribunalului, prin insolvenţă. Asta în speranţa că după această perioadă va trece criza", a declarat avocatul Gheorghe Piperea. „În această perioadă, nimeni nu poate obliga dezvoltatorul să plăteas­că banii datoraţi imediat. În plus, dacă ar lichida acum, ar vinde pe doi lei. Astfel că, frecvent, cumpărătorii de apartamente sunt cei care rămân cu buza umflată", adaugă Piperea.

Dacă insolvenţa e acum un rău mai mic pentru debitori decât lichidarea, decizia de luat nu este clară nici pentru dezvoltatori, în aceste vre­muri tulburi. „De mult prea mul­te ori se alege procedura de faliment, când se putea alege reorganizarea ju­di­ciară; aşa după cum am văzut ca­zuri în care s-a ales procedura de re­or­ganizare deşi era clar că nu exis­ta nicio şansă", a declarat Ana Bir­chall, avocat specializat pe restructurări fi­nanciare şi insolvenţă. Astfel că in­sol­venţa, de la protejarea debi­to­rului de plata imediată a datorii­lor, se poa­te întoarce împotriva acestuia. „Pot fi puternic afectaţi atât de­bitorii, cât şi creditorii. Asta pentru că frecvent planurile de reorgan­i­za­re nu func­ţio­nează deloc sau, deşi func­ţionea­ză iniţial, eşuează la fi­nal", explică Ra­luca Năstase, avocat la Biriş Go­ran. Ea subliniază că acest lucru pune creditorii în dificultate, în special pe cei care îşi iau banii ce mai rămân, dacă rămâne ceva. Cre­ditorii votează reorganizarea în spe­ranţa că vor ajunge să recupereze o parte din creanţă, dar se trezesc la final că da­toriile acumulate sunt în continuă creştere, şi şansele lor de a recupera ceva scad. Vom ilustra aceste lucruri cu câteva exemple în care insolvenţa nu-şi avea rostul, varianta lichidării fiind evidentă, precum şi cu exemple în care lucrurile s-au prelungit până când din companiile re­s­pective nu mai e nimic de recuperat.
O altă problemă care apare în ca­zul insolvenţei este aceea a nemul­ţu­mirilor faţă de administratorul judiciar.

„Acesta e mai degrabă amendat de judecătorul sindic decât schimbat pentru «motive temeinice». Or, aceste «motive temeinice» sunt la libera apre­ciere a judecătorului sindic, ne­fiind în mod expres prevăzute de le­ge", declară Năstase. Piperea atra­ge atenţia că există cazuri în care băn­cile ajung să-şi piardă răbdarea cu unii administratori, ca urmare a gestionării inadecvate a afacerii în in­sol­venţă, varianta fiind schimbarea acestuia de către judecătorul sindic.

Ozer, război cu administratorul judiciar

Turcii de la Ozer Construction, cei care au făcut clădirea de birouri America House din Capitală şi a­n­sam­blul rezidenţial Bellview Sinaia, au mari probleme în cadrul procesului de insolvenţă în care se află de la finele anului trecut. Administra­to­rul judiciar susţine că aceştia, îm­preună cu administratorul special, nu au făcut mai nimic de când au intrat în insolvenţă, pentru a se pu­ne pe picioare, în ciuda prestigiului din trecut al companiei, dat de pro­iectele finalizate. De cealaltă parte, unii dintre creditorii firmei, dar şi compania au încercat de două ori, fără succes, schimbarea administratorului judiciar. Votul a fost aproape la limită, dar în favoarea creditorilor, care vor menţinerea administratorului actual.

Votarea a avut loc chiar dacă Adunarea Creditorilor poate doar să desemneze administratorul ju­diciar sau lichidatorul, iar înlocui­rea celui desemnat poate fi făcută nu­mai de judecătorul sindic, pentru motive temeinice, aminteşte Global Insolvency, compania de adminis­tra­re. Această firmă de administrare pretinde că debitoarea, prin admi­nis­tratorul special, nu mai comunica cu administratorul judiciar şi în­cheia contracte şi făcea plăţi fără a informa administratorul judiciar cu privire la deciziile luate.
Cererea de deschidere a procedurii insolvenţei a fost făcută anul trecut de Ozer, cu declararea inten­ţiei de reorganizare, astfel încât tur­cii şi-au păstrat dreptul de administrare. Asta înseamnă că aceştia trebuiau să desfăşoare în această peri­oadă una dintre activităţile declarate în obiectul de activitate sau să pro­pună modificarea/completarea actului constitutiv şi să introducă alte obiecte de activitate care să permită desfăşurarea unei activităţi curente. Administratorul judiciar susţine însă că Ozer nu desfăşoară niciuna dintre activităţile declarate care ur­mau a fi desfăşurate şi că activitatea debitoarei din 2010 generează în con­tinuare pierderi.

 



Sursa

23 August 2010