Infrastructura este una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă România. De la stresul zilnic pe care îl oferă șoferilor, până la pierderea unor parteneriate strategice cu companii gigant, țara noatră suferă atât din punct de vedere economic cât și social, din lipsa investițiilor în infrastructură. Promisiuni de mai bine au tot existat, dar puține s-au concretizat. Din fericire însă, lucrurile par să intre pe un făgaș al normalității, pe termen scurt și mediu. Presiunea internațională ne forțează să devenim o economie mai puternică, iar acest lucru nu este posibil, fără investiții solide și susținute în infrastructură. Tocmai de aceea, este estimat ca, în următorii zece ani, ritmul lucrărilor de infrastructură să crească în România.

37337-constructii_drumuri.jpgÎncepând de anul acesta și până în 2025, România ar trebui să asiste anual la investiții în creștere, în domeniul infrastructurii. După cum estimează PwC și Oxfor Economisc, cheltuielile din domeniu vor crește cu 5% în fiecare an, în următoarea decadă, ceea ce înseamnă că vom avansa mai repede decât alte țări din Europa de Vest, dar mai încet decât ritmul de la nivel global. Este drept, țările vecine au deja o infrastructură bine pusă la punct, motiv pentru care cei mai mulți investitori preferă să își plaseze banii în zonă, dar nu în România.

„În perspectiva unei economii consolidate și accelerate, este nevoie de investiții masine în infrastructură, pentru următorii 10 ani. Valoarea trebuie să atingă zeci de miliarde de euro. Sunt investiții mari, care, pentru a fi posibile, trebuie accesate și alte surse de finanțare, de la fonduri europene, la parteneriate public-private. În orice caz, vor fi necesare bugete multi-anuale, capabile să finanțeze pe termen lung proiectele de infrastructură aflate în derulare. În Spania, de exemplu, a fost folosită intens soluția concesiunilor”, se arată în raportul "Capital project and infrastructure spending: Outlook to 2025".

Statul vrea să atragă 1,2 miliarde de euro, bani europeni, pentru dezvoltarea unor puncte-cheie ale infrastructurii

Infrastructura de transport are nevoie de o atenție specială, iar guvernanții au întocmit deja un plan prin care vor să obțină 1,2 miliarde de euro, bani europeni, pentru modernizarea infrastructurii de transport în punctele cheie ale țării.

„Reabilitarea legăturii feroviare între Brașov și Sighișoara este cap de listă, cu cheltuieli estimate la 890 de milioane de euro. Este cel mai mare buget alocat infrastructurii, în viitorul apropiat, pe lista finanțărilor europene. Urmează construcția unei platforme multimodale în portul Galați, destinată transferului de mărfuri. Valoarea este mult mai mică, respectiv 136 milioane de euro. a treia prioritate de finanțat, cu banii europeni, este construirea unei insule artificiale și a unui terminal pentru hidrocarburi, în zona Portului Constanța. Următoarele proiecte au valori mai mici, sub 25 de milioane de euro fiecare”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Cornel Vancea, consilier atragere fonduri europene V-Found.

Investițiile în drumuri continuă să fie cele mai mari și sunt în creștere

Drumurile sunt la fel de importante, pe lista dezvoltărilor imediate, dar acestea sunt susținute doar parțial din fonduri europene. Este de așteptat ca ele să fie în continuare principala cheltuială pentru investițiile de infrastructură, urmând ca acestea să se dubleze, în următorii 10 ani, până la nivelul de 9 miliarde de dolari.

„Infrastructura de transport este vitală pentru dezvoltarea României. Economia locală nu poate crește, nu poate atrage marii investitori, dacă nur ezolvă această problemă. lucrurile par să se miște greu, dar totuși, în ultimii ani am simțit o creștere substanțială a cheltuielilor cu drumurile. O parte din bani s-au scurs, au dispărut, o parte s-au concretizat în drumuri construite. Este loc de mult mai bine”, continuă Cornel Vancea.

Din cauza problemelor pe care le avem cu drumurile, marii investitori aleg să își plaseze banii în țări precum Cehia sau Polonia, unde mâna de lucru este mai scumpă, dar livrările se pot face la timp.

„Investitorii vin, analizează, fac planuri de afaceri, totul este bine până calculează problemele pe care le poate aduce un transport întârziat. Pagubele sunt atât de mari încât nu compensează economiile pe care le fac în rest. Aproape toți investitorii care au renunțat la România, au făcut-o din cauza infrastructurii”, explică pentru IMOPEDIA.ro Marian Mihalcea, reprezentant al firmei de consultanță Pro&Pro Consult.

Anumite zone suferă în mod special din cauza problemelor cu infrastructura. Mulți investitori preferă să ridice fabrici în zona de Vest a României, fiind un punct strategic pentru comunicarea cu partea comercială a Europei. În acest context, construcția autostrăzii către Nădlac este un bun punct de pornire.

CITEȘTE ȘI:

16 June 2015