Companiile se preocupă mai atent de căutarea unui spaţiu de birouri, iar activitatea de pe acest segment a fost mai intensă pe parcursul lui 2013, faţă de anul trecut. Clienţii sunt interesaţi de calitate, înainte de toate, iar zona Cotroceni rămâne în topul preferinţelor, potrivit specialiştilor de la Romtor Real Estate.

32510-office.jpgActivitatea din piaţa spaţiilor de birouri s-a intensificat de-a lungul acestui an, faţă de 2012. Clienţii au devenit mai pretenţioşi, alocă mai mult timp căutării unui nou birou şi au mai multe pretenţii, faţă de anii trecuţi, relevă cea mai recentă analiză a companiei Romtor Real Estate. De asemenea, faţă de anul precedent, chiriaşii nu ezită să se mute într-un spaţiu mai bun, să aleagă un nou birou într-o clădire care le oferă mai multe avantaje.

  • Peste 70% dintre chiriaşi încep să caute un spaţiu nou cu două-trei luni înainte de expirarea termenului contractual
  • Chiriaşii sunt mai hotărâţi să semneze contracte pentru spaţii noi
  • 85% dintre clienţi solicită spaţii între 200 şi 500 mp
  • 15% dintre solicitări vizează suprafeţe de până la 3.000 mp

„Se caută spaţii în clădiri de birouri de clasă înaltă, care să dispună de dotări cum ar fi climatizarea HVAC, sistem BMS, lifturi de mare viteză, iluminatul interior la anumite standarde, dar care să dispună şi de condiţii mai puţin solicitate în Occident – ferestre care se deschid, locuri de parcare, să fie situate în apropierea staţiilor de metrou”, arată reprezentanţii Romtor Real Estate.

De asemenea, arhitectura clădirilor a devenit un argument puternic, în ochii clienţilor. Construcţiile moderne câştigă teren, în timp ce vilele stil pierd din atractivitate, potrivit specialiştilor Romtor. Această tendinţă porneşte de la dorinţa chiriaşilor de a se muta direct în spaţii eficiente din punct de vedere financiar, care să nu necesite amenajări adiţionale. Printre cele mai căutate sunt imobilele cubiste, cu suprafeţe de 800 – 1.000 mp, de calitate superioară.

Cele mai căutate zone de birouri, din Bucureşti:

  1. Cotroceni – companiile cu sedii în această zonă activează cu precădere în IT şi audit financiar
  2. Militari-Politehnică – zonă preferată în general de companiile active în domeniile tehnice
  3. Dorobanţi-Aviatorilor – zonă căutată de companiile care pun accentul pe imagine (companii financiare sau de servicii, care lucrează mult cu publicul)
  4. Centru (Unirii-Universitate-Romană) – zonă preferată de firmele ai căror angajaţi vin din toate colţurile oraşului
  5. Barbu Văcărescu-Floreasca – cea mai dezvoltată zonă din Bucureşti din punct de vedere business

În ceea ce priveşte preţurile, clienţii vizionează spaţii a căror chirie variază între 15 şi 17 euro/mp/lună, însă negociază până la 10-12 euro/mp/lună. Totodată, în bugetul disponibil pentru închirierea unui sediu intră cheltuielile cu întreţinerea şi parcarea, iar clienţii alocă 3-4 euro/mp/lună pentru mentenanţă şi 75-90 euro/lună pentru un loc de parcare. În cazul amenajării interioare, partiţionarea este la latitudinea chiriaşului, iar costurile se împart cu proprietarul, în funcţie de negocieri.

CITEȘTE ȘI Între costuri şi beneficii, în imobiliare: cât costă brokerii şi ce fac ei?

 

 

4 December 2013