Cu banii "investiţi" de guvernele care s-au succedat în cinci ani la cârma ţării s-ar fi putut construi, lejer, o autostradă de la Bucureşti până la Madrid, la preţul "românesc", puţin mai piperat decât al altora, de 6 milioane de euro pe kilometru.

La preţul firesc, internaţional, de aproximativ 4 milioane de euro, s-ar fi construit 4.700 de kilometri, deci drumul s-ar fi oprit undeva în Atlantic.

Cheltuielile de capital, adunate din execuţiile bugetare din 2005 până astăzi, depăşesc 68,3 miliarde de lei. Acest capitol bugetar înseamnă, în fapt, banii pe care statul i-a cheltuit pe investiţii. La un curs mediu al euro, în ultimii cinci ani, de 3,63 de lei, se adună nu mai puţin de 18,8 miliarde de euro.

Majoritatea acestor bani s-au dus, cel puţin pe hârtie, în infrastructură. Rezultatele la faţa locului sunt însă aproape invizibile. Potrivit unei analize făcute de Hotnews în primăvara acestui an, reţeaua naţională de drumuri publice s-a îmbogăţit în ultimii patru ani cu doar 1.789 de kilometri noi, din care doar 200 de kilometri de drumuri europene şi 53 de kilometri de autostradă.

Un calcul extrem de simplu arată însă că dacă investiţiile guvernului ar fi ajuns în construcţia de autostrăzi, am fi reuşit să facem una, destul de scumpă, până la Madrid.

Preţul "românesc" pe kilometrul de autostradă variază 3,5 milioane euro si 8,5 milioane euro, arăta zilele trecute un document al Ministerului Transporturilor semnat de ministrul Radu Berceanu.

Aşadar, în medie, este vorba de 6 milioane de euro pe kilometru. Această medie are un martor, şi anume şoseaua de centură a Constanţei, care este construită ca o autostradă şi costă nici mai mult nici mai puţin de 6 milioane de euro pe kilometru.

Cu 18,8 miliarde de euro s-ar fi putut construi, la acest preţ, o autostradă de 3.133 de kilometri, care s-ar fi oprit la 100 de kilometri de Madrid.


Sursa

4 November 2009