În luna aceasta şi-au suspendat activitatea de trei ori mai multe firme care se ocupau cu tranzacţii imobiliare, închirieri şi activităţi de servicii prestate în principal intreprinderilor, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Impozitul forfetar închide agenţii imobiliareAstfel în perioada 1-27 aprilie 2009 s-au închis 203 firme faţă de 72 în perioada similiară a anului trecut, potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Recordul s-a înregistrat în rândul firmelor care au ca domeniu de activitate comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor.

Anul acesta au fost închise 921, faţă de 141 în 2008.

În total, numărul cererilor de suspendare depuse la Oficiului Naţional al Registrului Comerţului de la inceputul lunii este de aproape 3 ori mai mare decât cel al dosarelor depuse în perioada similară a anului trecut. Şi asta în ciuda declaraţilor ministrului de Finanţe, Gheorghe Pogea, că impozitul forfetar nu va creşte numărul de falimente în rândul IMM-urilor, principalele vizate de noua măsura fiscală sunt tocmai acestea, firmele cu puţini angajaţi.

Micii intreprinzatori s-au înghesuit la ghişeele Registrului Comertului, în ultimele două săptămâni, pentru a-şi suspenda sau radia firmele deschise, scăpând astfel de plata impozitului minim pe profit. Aproape 5.800 de solicitări de suspendare temporară a activităţii, dizolvare şi radiere a unei firme au fost depuse luna aceasta la Registrul Comerţului.

Trei sferturi dintre cereri vizează suspendarea activităţii în următorii trei ani, iar restul - radiere sau dizolvare, potrivit datelor ONRC.

Cele mai multe solicitări s-au înregistrat la nivelul Capitalei, peste 1.000 de cereri, de circa opt ori mai mult decât în perioada 1-27 aprilie 2008. În Braşov au fost depuse 216 cereri, în Cluj - 214, iar în Sibiu - 165. Majoritatea firmelor care au ales sa-si suspende activitatea provin din domenii precum comert cu ridicata si cu amanuntul, activitati profesionale, stiintifice şi tehnice şi tranzacţii imobiliare.

Patronii care vor să-şi lichideze firma trebuie să aştepte cel puţin o lună şi jumătate pentru încheierea tuturor actelor, pentru care trebuie să plăteasca la Registrul Comerţului taxe în valoare de aproximativ 500 lei.

Procedura de închidere a activităţii se desfăşoară în trei etape.

Prima etapă durează o săptămână şi presupune depunerea deciziei de dizolvare pentru lichidare şi cererea de menţiune. Următoarea etapă începe la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a deciziei din prima etapă, solicitantul trebuind să depună bilanţul de lichidare avizat de un expert contabil, precum şi raportul de gestiune, depunere şi menţionare a actului.

Cea de-a treia etapă începe la 15 zile de la data publicării pe site-ul Registrului Comerţului a bilanţului de lichidare a firmei. De asemenea, mai trebuie depuse: Codul Unic de Identificare şi anexe, în original, copie după cererea de menţiune din prima etapă, cererea de radiere, precum şi un certificat de atestare fiscală de la Administraţia Financiară.

Pentru cei care aleg soluţia suspendării pe o perioada de trei ani, lucrurile sunt mai puţin complicate şi mai rapide decât în cazul lichidării, notează Business Standard. Aceştia vor trebui să plătească aproximativ 250 lei şi vor avea situaţia reglată în şapte zile de la data depunerii cererii de suspendare. Actele de care au nevoie sunt: copie după certificatul de înregistrare, anexa constatatoare în original, decizia de suspendare a activităţii şi cererea de menţiune. Firma va fi suspendată de la data la care a fost facută cererea.

30 April 2009