Autostrăzile Transilvania şi Bucureşti - Ploieşti se pot construi mai repede

Urgentarea procedurii fusese anunţată încă de pe vremea Guvernului Năstase

Importante proiecte de infrastructură, relansate de modificarea legii exproprieriiPasajul Basarab, autostrăzile Bucureşti - Ploieşti şi Transilvania ar putea fi printre primele proiecte beneficiare ale modificării legislaţiei privind exproprierea, anunţată marţi seara de premierul Emil Boc.

Ani de zile, importante proiecte de infrastructură de interes public s-au împotmolit din cauza legislaţiei, care nu permitea exproprierea unor terenuri sau clădiri decât după ce se obţinea acordul proprietarului. Astfel, acesta din urmă putea să ceară sume imense pentru a-şi ceda terenul sau construcţia şi să dea statul sau primăria în judecată, amânând sine die realizarea proiectului cu pricina. Şi în noua variantă a legii proprietarul poate da în judecată autorităţile dacă este nemulţumit de suma ce i se oferă drept despăgubire, însă între timp buldozerele pot intra liniştite, iar investiţia nu mai stagnează până la finalizarea procesului.

"Am facilitat procedura prin care se expertizează terenul, se consemnează banii în cont, urmând ca buldozerul să poată lucra. Şi am flexibilizat procedura de soluţionare a contestaţiilor de achiziţie publică în domeniul contractelor care vizează autostrăzile, tocmai pentru a nu pierde luni şi ani în şir cu proceduri greoaie", a explicat primul ministru Emil Boc.

Concret, se realizează investiţia în timpul desfăşurării procesului. Dacă acesta este câştigat de fostul proprietar, el are dreptul să ceară din partea autorităţilor virarea diferenţei dintre suma care a fost deja plătită şi cea stabilită de instanţă.

Centura Bucureştilor poate fi lărgită rapid

Modificarea legii exproprierii fusese anunţată încă de pe vremea când la Palatul Victoria se afla Adrian Năstase, însă până acum totul a rămas la nivel declarativ. Necesitatea simplificării procedurilor a fost enunţată în cadrul unei vizite pe care Năstase, pe atunci premier, a făcut-o cu ministrul Transporturilor din acea perioadă, Miron Mitrea, pe Şoseaua de Centură a Bucureştilor, care trebuia lărgită la patru benzi, demers care se lovea de opoziţia proprietarilor de terenuri şi clădiri din zonă.

Declaraţiile făcute atunci pe marginea drumului nu au avut însă nici un corespondent într-o iniţiativă legislativă. Acum, lucrările de lărgire a Centurii Capitalei se pot face în ritm alert, în condiţiile în care bugetul de stat va asigura finanţarea necesară despăgubirilor.

Probleme majore din acest punct de vedere au apărut şi la lucrările de construcţie a Autostrăzii Bucureşti - Ploieşti (A3), care se desfăşoară cu viteza melcului tocmai din cauza imperfecţiunilor legislaţiei. Nu au fost ocoliţi de asemenea şicane nici americanii de la Bechtel, care au fost nevoiţi să aştepte exproprierea frontului de lucru de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Sursa

2 January 2009