„Cum arată?” este prima întrebare pe care o are un client căruia agentul său îi spune că i-a găsit o locuință pe gusturile sale. Mult superioare fotografiilor simple, prezentările 360 de grade reușesc să contureze o părere clară, suficient cât să nu mai fie nevoie de o primă deplasare la fața locului. Despre folosirea tehnologiei în imobiliare și cele mai noi metode de a prezenta o proprietate, IMOPEDIA.ro a stat de vorbă cu Lucian Olariu, agent imobiliar Olimob.

40566-prezentari_360_grade_imobiliare.jpgCând ați luat contact, pentru prima oară, cu piața imobiliară? Care erau condițiile atunci și cât de dezvoltat era acest domeniu? Cum s-a schimbat piața, între timp?

Primul contact cu piața imobiliară l-am avut prin 2005, când am ajutat un prieten să achiziționeze și să tranzacționeze câteva proprietăți din diferite cartiere ale Bucureștiului. Pe la sfârșitul anului 2007, am decis că ar trebui să îmi schimb jobul și să devin agent imobiliar. Am avut noroc ca primii mei colegi să mă sprijine atât moral, cât și profesional, pentru a mă integra cât mai ușor în piață, date fiind condițiile momentului.

În 2005, prețurile creșteau efectiv de la o zi la alta. Se ajunsese la situația în care, dacă nu plăteai astăzi un avans, până seara se putea vinde proprietatea respectivă sau, în cel mai bun caz, să îi crească prețul. Spre sfârșitul anului 2007, exista o cerere mare de proprietăți, dar numărul tranzacțiilor propriu-zise era în ușoară scădere. Cu toate că erau primele mele luni în imobiliare și în ciuda condițiilor din piață, aceasta a fost una dintre cele mai bune perioade ale mele, în calitate de agent imobiliar.

Între timp, s-a declanșat criza imobiliară, ceea ce, pentru unii, a fost o rampă de lansare. Au dispărut marile agenții, iar clienților a început să li se acorde o mai mare atenție.

Într-un domeniu destul de conservator, precum cel al imobiliarelor, cât de important este să ții pasul cu tehnologia?

Pentru a putea face diferența, trebuie să investești mereu în logistică, să faci constant „upgrades”, să fii mereu la înălțime. Astfel, vei putea oferi clientului tău cele mai bune servicii. Pe scurt, este puțin spus „important” – mai degrabă este obligatoriu să fii în pas cu tehnologia.

Când au început să intre pe piața românească prezentările 360 de grade? Care au fost reacțiile clienților?

Prezentările 360 au intrat, inițial, ca prezentări profesionale oferite de firme specializate în acest domeniu. După care, odată cu noile apariții de pe piața gadget-urilor, munca noastră, a agenților imobiliari, a fost ușurată. Inițial, dura între două și patru zile, până când primeam o prezentare 360 și trebuie să avem condiții speciale de prezentare. Acum, durează între cinci minute și maximum o oră, până postezi o prezentare 360 de grade. Site-urile de socializare permit vizualizarea prezentărilor de 360 de grade atât foto, cât și video. Un pas important a fost la ZAI 206, când echipa IMOPEDIA a făcut o prezentare detaliată a ceea ce înseamnă prezentările 360. Clienții sunt deschiși la nou, iar reacțiile lor sunt pozitive.

Care sunt avantajele prezentării 360? Ce trebuie să aibă un client pentru a putea viziona o astfel de prezentare?

Într-o prezentare 360 de grade (foto sau video), clientul poate vedea instant cum este amenajată o proprietate, fără a fi nevoit să se deplaseze. În acest fel, timpul clientului este mult mai bine gestionat (și, bineînțeles, și timpul agentului imobiliar). De asemenea, clientul poate simți imediat emoția de a vedea dacă îi place sau nu acea proprietate, poate să vadă rapid compartimentarea, calitatea finisajelor.

Pentru a putea viziona o prezentare 360, clientul trebuie să aibă doar un cont pe un site de socializare (Facebook, Youtube sau poate accesa direct imopedia.ro, site care permite vizualizarea prezentărilor 360). De asemenea, pentru o trăire completă, pot utiliza ochelarii VR (realitate virtuală).

Este o tendință aflată încă la început (prezentările 360). Credeți că ne îndreptăm spre ceva ce va deveni normalitate sau este o „modă" de moment?

Suntem încă la început, dar cred cu tărie că vom avansa, iar fotografiile simple vor fi înlocuite, încet, încet, cu prezentări 360. De aceea, noi, cei de la Olimob, vom face toate demersurile necesare ca să prezentăm cât mai eficient proprietăți în 360 de grade. 

14 July 2016