IKEA, unul dintre magazinele preferate ale românilor, a trădat încrederea mai multor clienţi. Aceştia au realizat că obiectele pe care le-au cumpărat recent sunt acum mai scumpe şi inferioare calitativ. Schimbările nu au fost anunţate nicăieri, produsele au aceleaşi denumiri şi acelaşi cod intern, chiar şi pozele de pe site au rămas neschimbate, la unele dintre ele. Surpriza a apărut doar atunci când clienţii au ajuns acasă, au montat produsele şi, când le-au pus lângă cele vechi, au observat diferenţe flagrante.

30539-inainte-dupa.jpgSchimbările de preţ şi calitate au fost observate în cazul mai multor produse IKEA, indiferent de materialul din care sunt făcute sau destinaţia lor. Un caz reprezentativ este al căruciorului de bucătărie Bekvam. Deşi fabricat din acelaşi material, acesta a pierdut 25% din greutate în ultimele nouă luni, în timp ce preţul a crescut cu 70%.

  • Greutatea totală a căruciorului a scăzut de la 19 la 15 kilograme
  • Lăţimea picioarelor a scăzut de la 6 cm la 5 cm
  • Lăţimea scândurilor de sub blat a scăzut de la 10 la 7 cm
  • Blatul a pierdut 2 cm în lungime şi 3 mm în lăţime

Produsul putea fi achiziţionat cu 180 lei în august 2012. În mai 2013, produsul este disponibil în catalogul IKEA cu 299 lei. Oficialii IKEA arată că această schimbare s-a făcut tocmai pentru a proteja bugetul clienților. Ei atrag atenția și asupra faptului că uneori pot exista coduri identice pe produse diferite, dar acestea sunt marca furnizorului.

În cazul căruciorului BEKVAM, preţul ar fi trebuit să se dubleze anul trecut (să ajungă la 398 lei), din cauza creşterii costurilor de producţie şi de transport. Tehnicienii IKEA au găsit împreună cu furnizorul soluţia de a folosi mai puţină materie primă. Asta a însemnat o creştere mai mică a preţului: de 70%, în loc de 100%. De atunci, preţul căruciorului BEKVAM este de 299 lei şi tot de atunci, produsul are un nou cod: 302.403.48. Codurile produsului se schimbă odată cu fiecare îmbunătăţire adusă. Codul 22300 este codul de identificare a furnizorului – tocmai de aceea este acelaşi pe două produse diferite”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Daniela Stoican, PR manager IKEA. 

Produsul se vinde în România cu 50% mai mult decât în Suedia şi 70% mai mult decât în Marea Britanie

Cu toate eforturile depuse pentru păstrarea prețului în limitele accesibilului, România rămâne considerabil mai scumpă decât țări de referință din economia mondială. În cataloagele IKEA din alte ţări, preţul aceluiaşi produs vândut în Marea Britanie este de 35 lire, respectiv 175 lei, adică la nivelul la care produsul se vindea în România anul trecut. Similar, în Suedia preţul aceluiaşi cărucior de bucătărie este de 399 coroane, ceea ce înseamnă 201 lei. Preţurile sunt calculate la cursul BNR de astăzi, iar diferenţele faţă de cursul valutar comercial nu pot fi mai mari de 5-10%, cât să justifice diferenţele de preţ. De altfel, unele produse chiar se găsesc la preţuri similare în mai multe ţări în care există IKEA. Un exemplu în acest sens este un alt produs din gama Bekvam, pentru care există de asemenea plângeri.

„Și scările mici cu o treapta gen scaun au slăbit consistent (n.r. taburet Bekvam). Am avut un scăunel din acela şi l-am oferit soacrei, apoi când mi-am luat unul nou şi am văzut despre ce e vorba, mi-am luat scaunul scară înapoi”, spune Marius T pe blogul Simonei Tache, redactor Caţavencii.

Acest produs se vinde în România cu 49.99 lei, în Marea Britanie cu 11 lire, respectiv 56 lei iar în Suedia, cu 99 coroane, echivalentul a 50 lei la preţul de astăzi. Iar plângerile nu se opresc aici.

„Și coşurile de gunoi au păţit acelaşi lucru. Am luat unul în anul în care s-a deschis IKEA în România, plastic gros, fără vreo urmă de turnare, şi altul toamna trecută, subţirel şi debavurat cât cuprinde, l-am dat cu şmirgel ca să nu rupa pungile”, spune Adrian C., pe acelaşi blog.

Produse care nu au scăzut calitativ, s-au scumpit mult peste ritmul inflaţiei anuale

Dacă nu este vorba despre o scădere în calitatea produsului, atunci poate fi vorba doar despre scumpiri care depăşesc cu mult inflaţia anuală cumulată, aşa cum este publicată de BNR.

„Suport magnetic pt cuţite din inox – foarte util în bucătărie: În noiembrie 2010: 49 lei. În mai 2013: 79 lei. Produsul de acum este absolut identic cu cel de acum doi ani şi jumătate, în schimb preţul a crescut cu 62%, de ce?”, completează un alt client, pe aceeaşi pagină.

Oficialii IKEA susţin însă că deşi produsele au pierdut din dimensiuni, nu există motive pentru care clienţii trebuie să creadă că sunt mai slabe calitativ. 

Standardele de stabilitate, rezistenţă şi durabilitate pentru corpurile de bucătărie, precum şi cele pentru corpurile cu rotile sunt în continuare îndeplinite. În cazul de faţă, este vorba despre standardele europene E9N 12521:2009, EN 14749, EN 14730. Nu am făcut în niciun fel rabat la calitatea şi funcţionalitatea produsului. Și am încercat să facem acelaşi lucru şi în privinţa designului, designerul luând parte la procesul de re-proiectare a căruciorului, ca să se asigure de acest lucru”, continuă Daniela Stoican.

De asemenea, oficialii IKEA vor să asigure clienții că schimbările sunt necesare, dar că filosofia companiei este calitatea la prețuri mici, lucru care nu se va schimba. 
 
„Preţurile mici sunt piatra de temelie a companiei IKEA şi ne mândrim cu asta. Pe site-ul nostru, prima frază care prezintă conceptul IKEA este următoarea: Oricine poate face produse de calitate la preţuri mari sau produse de proastă calitate la preţuri mici. Dar, pentru a crea produse de calitate la preţuri mici, trebuie să foloseşti metode inovative şi eficiente din punct de vedere al costurilor.  Pe acest lucru se concentrează IKEA încă de la începuturile sale, din Småland, Suedia. Maximizarea folosirii materiilor prime şi adaptarea producţiei la nevoile şi preferinţele consumatorilor înseamnă costuri mici. Tot ce reuşim să economisim în acest fel, transferăm către clienţi - şi asta defineşte modul nostru de lucru dintotdeauna”, explică oficialul IKEA, pentru IMOPEDIA.ro
 
AI AVUT EXPERIENȚE SIMILARE? Scrie-ne pe adresa redacției sau în secțiunea de comentarii!

 

CITEȘTE ȘI România, de vânzare: danezii ne cumpără agricultura, americanii casele, iar restul, ce se mai poate

 

30 May 2013