Guvernul vrea sa extinda modul de utilizare a programului "Prima casa". In acest moment, este greu de spus daca programul va avea succes, cu atat mai mult cu cat bancherii nu au facut nici o declaratie de sustinere a acestei initiative guvernamentale.

Guvernul vopseste gardul la Absolut surprinzator, guvernul a modificat, pe ultima suta de metri, normele de aplicare a programului "Prima casa". Surprinzator, pentru ca, doar cu trei zile in urma, duminica, 14 iunie a.c., cabinetul Boc adoptase forma initiala a normelor de aplicare.

In ziua de 17 iunie a.c., premierul si ministrul finantelor au anuntat o serie de modificari ale programului. Prima impresie este de improvizatie. Cine se astepta ca guvernul sa modifice normele de aplicare cu o zi inainte ca acestea sa fie publicate in Monitorul Oficial?

Senzatia de improvizatie a acestui program este accentuata si de semnalele care vin dinspre zona legislativa. Se vehiculeaza ideea ca in acest program sa fie incluse si creditele ipotecare/imobiliare care s-au acordat in anii trecuti, daca, evident, corespund conditiilor impuse de "Prima casa".

Dincolo de improvizatia guvernului, modificarile aduse programului sunt, in principiu, binevenite. Este greu de inteles din ce motive Executivul s-a trezit abia in al 12-lea ceas, dar noile prevederi incearca sa dinamizeze si sectorul de constructii, dand posibilitatea ca imprumuturile accesate sa fie utilizate si la achizitionarea de locuinte nefinalizate sau la constructia de locuinte noi.

A fost unul dintre reprosurile pe care specialistii l-au adus de nenumarate ori acestui program, acela ca nu va avea un efect de antrenare in economia romaneasca, ci doar unul pe piata imobiliara secundara a locuintelor vechi. Modul in care noile norme incearca sa incurajeze si constructia de locuinte este destul de alambicat.

Se acorda clientului o promisiune de garantie cu care se duce la banca, iar banca va emite, la randul ei, o promisiune de credit. Cu cele doua promisiuni, clientul se prezinta la firma de constructii care va trebui sa finalizeze locuinta in termen de 18 luni, urmand ca dupa acest moment sa incaseze banii pe casa.

Exista doua observatii majore: una de forma, alta de fond. Cea de forma tine de mecanismul complicat de accesare a creditului de catre client. Intelegem ca a fost nevoie de toate aceste promisiuni de credite si garantie si de finalizarea efectiva a casei pentru ca Ministerul Finantelor sa poata institui o ipoteca de gradul intai asupra unei locuinte deja existente.

Ar fi fost totusi mai facil ca imprumtul sa fie acordat, pur si simplu, pe criteriile programului "Prima casa". Ar fi existat insa riscul ca banii imprumutati sa fie "deturnati", adica sa fie folositi in alt scop decat constructia unei locuinte. Dar exista legislatie privind schimbarea destinatiei unui credit, care ar fi acoperit suficient astfel de cazuri.

Problema de fond este insa legata de resursele cu care constructorii vor putea finaliza locuintele. Se stie ca, in acest moment, companiile, in special cele de constructii, sunt decapitalizate. Firmele ar putea apela tot la imprumuturi, dar dobanzile practicate in programul "Prima casa" nu vor fi si la indemana firmelor de constructii.

Si, atunci, problema finantarii locuintelor se muta de la nivelul persoanelor fizice la companiile constructoare. Dincolo de intentia laudabila a guvernului, exista inca semne de intrebare privind derularea programului. In primul rand, este vorba despre nivelul dobanzilor stabilit de guvern.

 

Sursa

19 June 2009