Gresia si faianta din strainatate ne invadeaza casele  
CAPITAL - 07.07.2005
Anul trecut, consumul total de placi ceramice in Romania a fost de aproximativ 24 de milioane de metri patrati

 


Ca valoare, piata locala de placi ceramice este aproximata la 170 de milioane de euro, cu un ritm de crestere, in ultimii trei - patru ani, de 10 - 15%. Din punctul de vedere al destinatiei produselor si al raportului calitate - pret, piata de placi ceramice poate fi segmentata pe trei nivele. Pe cel economic, care reprezinta 65% din totalul vanzarilor, principalul criteriu al deciziei de achizitie il constituie pretul scazut, in defavoarea designului si durabilitatii. In cazul segmentului mediu - lux (30%), elementele luate in calcul inaintea pretului sunt designul modern, stilul de amenajare, precizia dimensionala si rezistenta in timp. Se mai poate vorbi si de un segment tehnic, de aproximativ 5%, respectiv placi ceramice cu destinatii speciale, pentru spatii cu trafic intens sau conditii de mediu deosebite, segment la care primeaza caracteristicile tehnice si care se adreseaza specialistilor. Intaietatea revine, in continuare, placilor ceramice glazurate, care detin o pondere de 80% si care se adreseaza sectorului rezidential, urmate de placile ceramice portelanate, avand ca destinatie indeosebi spatiile comerciale, interioare si exterioare, proiectele de arhitectura. Oferta pentru aceste produse este extrem de variata, atat din punctul de vedere al dimensiunilor, designului, finisajului, texturilor si culorilor, cat si al provenientei.
Spania este cel mai important furnizor
In timp ce volumul productiei interne a ramas relativ constant, importurile, mai ales cele din Spania, au crescut intr-un ritm accentuat, 2004 fiind anul in care acestea au depasit cu mult oferta autohtona. In acelasi timp, s-a schimbat si structura importurilor, de la produse care se adresau segmentului mediu – lux, accentul mutandu-se pe cel economic. Piata din Romania a fost abordata cu mare interes de producatorii spanioli, care au venit cu oferte de pret din ce in ce mai atractive. Aceste demersuri au fost cauzate de supraproductia din Spania, de scaderea consumului in tarile din Europa de Vest si de raportul euro/dolar defavorabil exporturilor in SUA. Astfel ca, in acest moment, se pot cumpara placi de gresie si faianta spaniole mai ieftine decat cele romanesti. Calitatea, insa, lasa de dorit in cazul unora dintre acesti producatori. Pe de alta parte, tari precum Turcia sau China incep sa intre si ele pe piata, cu preturi competitive, dar, de asemenea, cu un nivel al calitatii, deocamdata, indoielnic. „Pietele tarilor din Uniunea Europeana sunt saturate, procentajele de crestere se ridica la maximum 2% – 3%, iar pe alocuri sunt chiar negative. Pe de alta parte, tarile est-europene sunt vizate de marii producatori mondiali, in primul rand ca potentiale piete de desfacere, fiind o alternativa la pietele din vestul Europei sau chiar la piata americana, care nu este una traditionala si nici tipica“, ne spune Ibolya Beres, Head of Marketing Department, Lasselsberger SA. Grupul austriac Lasselsberger a achizitionat, in anul 2004, cei mai importanti producatori de placi ceramice din Romania: Sanex, Cesarom si sectia de productie a Mondial Lugoj. Divizia de ceramica a grupului are un portofoliu de produse care provine de la 16 fabrici aflate in sase tari europene. Strategia generala a Lasselsberger este de a fi lider pe pietele pe care actioneaza, dar avand productie in tarile respective, desfacerea fiind asigurata, in cea mai mare parte, pe plan intern. In Romania, vor fi disponibile, pana la sfarsitul acestui an, peste 15.000 de produse. Oferta este impartita in mai multe clase - Residential, Object, E-edition si Do It Yourself – iar produsele sunt segmentate in cinci grupe distincte, reprezentand stiluri diferite de viata.
Trendul ascendent se va mentine si in viitor
„Piata locala are un potential de dezvoltare apreciabil, avand in vedere ca in Romania exista traditia utilizarii acestui produs“, afirma Dragos Bonea, presedinte Delta Distribution SA. „In 2004, consumul pe locuitor a fost de un metru patrat. Pentru comparatie, tari ca Ungaria si Polonia au un consum pe locuitor dublu, iar Spania, de sase ori mai mare. Din acest motiv, odata cu progresul economic al tarii, estimam ca ritmul anual de crestere a pietei de placi ceramice se va mentine si in urmatorii ani“, este de parere Dragos Bonea. Referindu-se la particularitatile pietei locale, comparativ cu cele similare din Uniunea Europeana, interlocutorul nostru mentioneaza, printre altele, un fenomen specific Romaniei: micii comercianti stradali care prolifereaza in anumite zone ale oraselor, - in Bucuresti, de exemplu, Valea Cascadelor si Mihai Bravu -, care expun direct pe trotuar, cumpara de obicei „la a treia mana“ si vand in conditii total neprofesioniste. Clientii lor sunt amatorii de lucruri ieftine, care cred ca un produs cumparat de pe trotuar are inglobate mai putine costuri. In schimb, la nivelul Uniunii Europene, exista doua canale principale de comercializare a placilor ceramice: retelele DIY, pentru clientii nepretentiosi, si magazinele specializate, pentru cei care au nevoie de diversitate si consultanta. Delta este o retea specializata in comercializarea placilor ceramice si a altor produse pentru amenajari, cum ar fi: obiecte sanitare, baterii, mobilier si accesorii de baie, cazi si cabine de dus etc. Compania are in prezent 27 de magazine si 16 depozite in principalele orase ale tarii, colaboreaza cu producatori de renume din tari cu traditie in domeniu - Spania, Italia, Germania - si detine o cota de aproximativ 20% din totalul importurilor. Oferta de placi ceramice cuprinde peste 11.000 de produse, acoperind toate tendintele existente la nivel mondial si toate domeniile de utilizare. Prin brandul Delta Design, compania se adreseaza in special clientilor de nivel mediu – lux, oferind intregul pachet de produse si servicii, de la proiectare pana la punerea in opera si garantarea lucrarii. Se poate concluziona ca piata romaneasca de placi ceramice este matura, concurentiala, extrem de dinamica si inca in crestere. Este o evolutie fireasca, ce urmeaza trendul ascendent pe care-l cunoaste piata constructiilor, trend care se va mentine cel putin inca doi ani, potrivit specialistilor in domeniu.

VASCHI Maria

7 July 2005