Efervescența de pe piața de retail din România este cu adevărat spectaculoasă, iar marii jucători internaționali, cei cu bugete-record, sunt din nou cu ochii pe noi. La această stare de fapt contribuie și eliminarea concurenței directe, respectiv faptul că Polonia a ajuns la o maturitate care permite mai degrabă marje mici de câștig. Astfel, în ciuda unei piețe economice încă problematice, per ansamblu, segmentul de retail este de așteptat să performeze la cele mai înalte cote, anul acesta.

37169-retail_market.jpgAnul 2015 a început promițător, în piața imobiliară din România, comparativ cu anii precedenți. S-a vehiculat intens faptul că acesta ar putea fi startul unei noi etape de creștere, fapt susținut de un prim trimestru în care investițiile străine directe au crescut cu 55%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Estimările de creștere a Produsului Intern Brut, absorbția fondurilor structurale și noul Cod Fiscal, care anunță condiții mai relaxate, sunt alte argumente care susțin optimismul general.

„Și contextul regional este unul benefic. Polonia, piața cea mai ofertantă pentru investiții, a ajuns deja la o anumită maturitate. Prin urmare, o serie de investitori își îndreaptă acum atenția spre România”, declară Codrin Matei, managing partner, Crosspoint Investment Banking & Real Estate.

Segmentul de retail este un motor al creșterii, pe piața imobiliară

Anul trecut, investițiile în România au însumat 700 de milioane de euro, un record post-criză, iar anul 2015 ar trebui să aducă un număr și mai mare de tranzacții investiționale. Segmentul de retail este un motor al creșterii, iar anul acesta se preconizează a fi unul record, cu o creștere de 200% în numărul livrărilor.

„Anul acesta urmează să se finalizeze 220.000 mp de spații moderne de retail. Aproximativ 75% din această suprafață va fi livrată de către NEPI. Până la sfârșitul primul semestru al acestui an însă, ne așteptăm să intre oficial pe piață retaileri internaționali cu o prezență puternică în țări precum Polonia, Cehia, Ungaria și Turcia. Toți analizează acum condițiile și caracteristicile pieței din România. În comparație cu 2014, estimăm că anul acesta numărul noilor intrări va fi în creștere”, arată experții DTZ Echinox.

Pe piață se creează premisele necesare pentru creșterea chiriilor

În acest context, este posibilă și a o creștere a chiriilor, cu atât mai mult cu cât rata de neocupare în centrele comerciale este nesemnificativă. În acest moment, nivelul mediu al chiriilor spațiilor în centrele comerciale din București este de 60 euro/mp/ lună. În paralel, nivelul mediu al chiriei pe segmentul high-street se menține la 25 euro/mp/lună.

„Cei mai activi sunt retailerii consacrați, care sunt și cei mai agresivi în deschiderea de noi locații. În primul trimestru al acestui an, s-a înregistrat o creștere a cererilor de achizitii atît în spații comerciale deja închiriate, în zonele sau pe arterele consacrate, dar și în zone neconvenționale, capabile să genereze randamente de 7-10%”, arată specialiștii Crosspoint Investment Banking & Real Estate.

În acest moment, în România există un total de 2,86 milioane mp spații moderne de retail, dintre care o treime se află în București. Centrele co­merciale reprezintă 59%, în timp ce parcurile de retail și galeriile co­mer­ciale dețin 25%, respectiv 16% din stocul total.

CITEȘTE ȘI:

25 mai 2015