Construcții garantate, drumuri care nu se mai strică imediat după ce au fost finalizate, clădiri ridicate după cele mai înalte standarde de siguranță. Pe cât de normal și de bun simț sunt toate acestea lucruri, din păcate păcate ele nu sunt respectate aproape niciodată. Tocmai de aceea, se impune drept necesară înăsprirea regulilor din domeniu, iar acest lucru se discută deja în Parlament.

39990-siguranta_santier.jpgAtunci când se mută într-un bloc nou sau o casă nouă, clienții nu au niciodată certitudinea că au cumpărat o construcție de calitate, rezistentă în timp. Unii constructori fac rabat de la calitate, iar viciile ascunse pot sabota construcțiile în cele mai importante momente, cum ar fi în cazul unui seism. Același lucru se întâmplă și în cazul lucrărilor de infrastructură, pentru bine cunoscutele drumuri care se strică la prima zăpadă care cade după livrarea lucrării. Regulile din domeniu nu sunt destul de dure și nu sunt respectate, iar acest lucru trebuie să se schimbe. Aceasta este opinia inițiatorilor unui proiect de lege care se dezbate deja în Parlament.

În lipsa unor sancțiuni relevante, constructorii sunt tentați să facă rabat de la calitate. Drumurile se strică mai repede decât timpul care a fost necesar pentru construcție. Garanțiile oferite ar trebuie să varieze între un an și cinci ani, în funcție de importanța proiectului”, explică inițiatorii proiectului de lege.

Clădirile cu parter sau un etaj sunt clasificate drept construcții de importanță scăzută și beneficiază de garanție de un an

Potrivit acestora, clădirile de locuințe doar cu parter sau parter și etaj se află în categoria construcțiilor de importanță redusă și trebuie să beneficieze de o garanție deminimum un an. Tot atât ar trebui să fie garanția și în cazul lucrărilor de intervenții, consolidare, modificare , extindere și altele de acest tip. Garanția se va putea aplica doar dacă o construcție este dată în folosință abia după admiterea recepției la terminarea lucrărilor. 

Clădirile de locuință cu mai mult de doouă etaje, construcțiile industriale precum și clădirile de patrimoniu, de cult sau muzee de importanță locală, beneficiază de garanție de până la trei ani. Căile ferate, șoselele, porturile și aeroporturile precum și construcțiile care implică aglomerări mari de oameni, stațiile de emisie radio sau TV, precum și monumentele de arhitectură, siturile istorice, muzee, arhive sau biblioteci de importanță națională, beneficiază de o garanție de cinci ani”, se arată în proiectul de lege.

Termenele de garanție pot fi extinse, dacă se cere acest lucru în caietul de sarcini

Aceste norme se încadrează bine la nivel european, unde perioada minimă de garanție pentru lucrările publice mari este de cinci ani. Acest lucru implică o responsabilizată automată a constructorilor, care astfel nu mai sunt tentați să folosească materialele de cea mai joacă calitate pretabilă proiectului.

O perioadă mică de garanție determică executantul să folosească tot mai des materiale de calitate inferioară, pentru că remedierea problemelor pe cheltuiala executantului se reallizează doar în intervalul de asigurare a garanției”, se explică în document.  

Schimbările se vor face progresiv, începând cu instituirea unei perioade minime de asigurare a garanției de bună execuție de 60 de luni pentru proiectele de infrastructură precum poduri, căi ferate, porturi sau aeroporturi. Acest termen poate fi chiar extins, dacă autoritățile contractante impun acest lucru prin caietul de sarcini.

CITEȘTE ȘI:

25 aprilie 2016