Gara de Nord împreună cu alte 14 gări din ţară s-ar putea transforma în adevărate malluri, odată cu decizia liderilor CFR de a închiria spaţii din interiorul acestora unor mari lanţuri de magazine.

13893-1-romania-libera.jpgAnunţul de închi­rie­re a spaţiilor din interiorul gărilor a stânit imediat in­teresul retailerilor, în condiţiile în care nicăieri nu găseşti un trafic atât de intens ca într-o gară. Totuşi, spun specialiştii, mulţi oameni la un loc nu înseamnă neapărat şi clientelă garantată. 15 gări din principalele oraşe ale ţării vor avea spaţii comerciale scoase la licitaţie, dacă oficialii CFR vor duce la capăt acest plan. Oraşele nominalizate sunt Bucu­reşti, Timi­şoara, Cluj-Napoca, Bra­şov, Craiova, Iaşi, Arad, Sibiu, Ploieşti Sud, Buzău, Miercurea Ciuc, Oradea, Focşani, Constanţa şi Galaţi. Astfel, spaţiile gărilor vor fi disponibile pentru fast-fooduri, restaurante, farmacii, librării, florării şi unităţi bancare, pe o suprafaţă reprezentând 30% din cea a staţiilor. Licitaţiile se vor face progresiv, vor fi licitate pachete de câte trei sau patru staţii. Procesul este mai lent aşa, dar unele staţii au deja contracte de închiriere în derulare şi trebuie clarificată situaţia acestora înainte de toate. În acest moment, suprafaţa totală închiriată de CFR SA este de aproximativ 1,71 milioane mp.

Gara de Nord

În Gara de Nord din Bucureşti există deja mai multe fast-fooduri, care au găsit acolo vadul perfect. Acestea se mulează perfect pe nevoile călătorului în tranzit, dar deschiderea unor magazine de modă, de exemplu, este catalogată drept riscantă de analişti. Avantajele sunt mari şi tentante: traficul de clienţi este puternic, ceea ce asigură un vad constant chiar şi în spaţiile secundare. Dar dezavantajul este cel puţin la fel de mare: potrivit companiilor de consultanţă imobiliară, profilul celor care călătoresc cu trenul arată că majoritatea covârşitoare a acestora au venituri relativ mici şi o disponibilitate redusă de a face cheltuieli neprevăzute din impuls sau în tranzit. Traficul mediu lunar de călători în Gara Bucureşti Nord este de circa 387.000 călători/lună, în timp ce în Braşov traficul coboară la 142.000 călători/lună, iar în Constanţa, la 53.000 călători/lună, potrivit datelor furnizate de de CFR SA. Spre comparaţie, Shinjuku din Tokyo deţine recordul în materie de trafic, cu o medie de 3,64 milioane de călători/zi în timp ce Chatelet-Les Halles din centrul Parisului este cea mai aglomerată staţie subterană cu 750.000 de pasageri/zi.


Sursa

29 September 2010