Cartierul Gara de Nord înseamnă azi case şi apartamente la preţuri derizorii. Desigur, confortul de a te muta ieftin într-o zonă situată la câteva minute de Piaţa Victoriei vine şi cu un dezavantaj. Unul singur, dar considerabil: aproape toate locuinţele din zonă sunt vechi şi au nevoie de renovări. Iar forfota din jurul gării poate deveni obositoare.

20042-327-img-ny-1.jpgZona Gara de Nord este una cu multe case. Acestea au suprafeţe cuprinse între 150 şi 500 mp, şi au fost ridicate în prima jumătate a secolului XX. Cele mai multe dintre ele au doar parter sau P+1E, iar în ultima perioadă au început să fie renovate, reabilitate şi supraînălţate cu un etaj sau mansardă.

„În zona Cuza spre Titulescu este o cerere mai mare, e zona cea mai bună din partea Gara de Nord. Clienţii sună, se interesează de case cu trei-patru camere care să aibă un pic de curte şi să coste undeva sub 200.000 euro. Dacă este nevoie de renovări, nu este o problemă, dar dacă e vorba despre consolidări, clienţii pleacă să caute altceva, eventual un teren pe care să construiască.", arată reprezentanţii companiei Rond Imobiliare.

La început, în cartierul Gara de Nord erau familii sărace care trăiau în case dărăpănate

Istoria cartierului a început deci la sfârşitul secolului al XIX-lea, atunci când încă nu apăruse calea ferată. În această zonă erau două mici cartiere realizate de o parte şi de alta a Căii Griviţa. Aceste cartiere mărginaşe ale Bucureştiului erau amplasate pe o porţiune din moşia lui Dinicu Golescu, deţinută ulterior de moştenitorii acestuia. După construirea Gării de Nord, zona a început să fie populată rapid, terenurile fiind ocupate în principal de locuinţele lucrătorilor de la căile ferate. Astfel, construcţiile care au fost realizate între Calea Plevnei şi pachetul de linii ferate ce formează triajul de la Gara de Nord şi atelierele de reparaţii construite în apropiere au fost populate de numeroase familii sărace şi cu venituri mici, reprezentate de acari, hamali sau, în cel mai bun caz, portari. Acestea sunt casele dărăpănate, care sunt tot mai des demolate în ziua de azi.

„Există în zonă şi case cu valoare arhitecturală, dar nu excludem casele demolabile, care sunt pretabile pentru investiţie. Cumpărătorul achiziţionează casa, o demolează, iar pe terenul respectiv construieşte spaţiu de birouri sau un imobil nou de locuinţe.", arată Ramona Şerbănică, broker imobiliar Casa Transimob SRL.

Apoi, în zonă au început să se mute şi funcţionarii de la căile ferate, iar zona a cunoscut o dezvoltare bruscă. După 1930 a fost amenajat bulevardul cunoscut în prezent ca I. Ghe. Duca, apoi au fost construite câteva blocuri şi un hotel, iar pe suprafaţa rămasă liberă s-a construit un cartier. În 1960 a început şi construcţia blocurilor situate de-o parte şi de alta a liniilor de cale ferată.

„Din totalul blocurilor din zonă, 70% sunt vechi şi 10% au bulină roşie. Restul, sunt construcţii noi, de exemplu complexul Orhideea Gardens, Calea Plevnei. Acolo preţul la închiriere pentru un apartament cu două camere este de 1200 Euro/lună, iar pentru vânzarea unui apartament cu trei camere preţul este de 1290 Euro+Tva/mp la un apartament cu o suprafaţă de 193 mp construiţi.", continuă reprezentantul Casa Transimob.

Preţurile în blocurile vechi sunt la jumătate faţă de cele din construcţiile noi

În blocurile vechi însă, tranzacţiile - fie că este vorba despre închirieri sau vânzări, se fac însă la preţuri mult mai accesibile.

• De exemplu, un apartament cu două camere şi o suprafaţă de 46 mp are un preţ de pornire de 38.000 euro, dar poate urca şi până la 50.000 euro
• Iar o garsonieră de 28 mp utili are un preţ medie de 30.000 euro
• Apartamentele cu trei camere, cele mai rar căutate acum, au preţuri care variază între 58 şi 80.000 euro

Cele mai căutate la vânzare sunt, ca peste tot, apartamentele de două camere din blocurile vechi. 80% dintre clienţi vin să cumpere prin creditul Prima Casă. La nivel de închirieri, se caută apartamente cu două sau trei camere.

„Este o zonă activă pe închirieri, în special cu apartamente de două camere cu preţuri cuprinse între 300 şi 500 euro/lună. Astea sunt preţurile care predomină, dar e clar că cele mai căutate sunt cele de 300 euro. Preţul mai mare este justificat de dotări, mobilier, electrocasnice, starea apartamentului, îmbunătăţirile aduse. Proprietarii sunt însă destul de flexibili, comparativ cu alte zone mai prestigioase din Bucureşti. Un client care negociază poate obţine un discount de 10-15%.", arată Alin Poghirc, administrator Serali Impex.

Problemele cartierului: bulinele roşii şi utilităţile foarte vechi

O altă problemă a cartierului este că o bună parte dintre reţelele de apă, canalizare, gaze şi electricitate sunt vechi, unele au chiar 60 de ani. Altfel, la nivel de dezvoltare, zona stă bine la capitolul transport în comun: tramvaie, troleibuze, autobuze şi liniile de metrou ale magistralelor M3 şi M4.

De asemenea, cartierul a cunoscut o dezvoltare comercială importantă: în jurul Gării de Nord se găsesc cinci hoteluri de diverse categorii. Tot în apropiere se află una dintre cele mai cunoscute pieţe ale Bucureştiului - Piaţa Matache - şi patru mari centre comerciale: Carrefour Orhideea, Bricostore, Media Galaxy şi IDM, la care se adaugă viitorul mall-ul care va fi construit în „Clădirea Radio".

În ceea ce priveşte sănătatea, în cartier se află Spitalul Militar şi Spitalul CFR Witting. De curând a fost lansat şi măreţul proiect al municipalităţii, pasajului suprateran din apropierea Gării Basarab, o idee care datează încă din 1930.

„Nu cred că acum ne putem da seama dacă inaugurarea Pasajului Basarab are un avantaj imobiliar, dar un lucru este cert: traficul în zonă este mult mai lejer, accesul către sectoarele 5 şi 6 ale Bucureştiului este mult mai bun.", arată Ramona Şerbănică.

Dacă Pasajul Basarab nu aduce neapărat dezmorţirea pieţei imobiliare, agenţii imobiliari speră în vremuri mai bune. Momentan au şi proprietăţi scoase la vânzare de doi-trei ani, care încă nu şi-au găsit clienţi.

Află

28 July 2011