Programul deschiderilor pentru Auchan: Palas Iaşi în 31 mai, Auchan Giuleşti în decembrie, Coresi Braşov şi Auchan Tricodava la sfârşitul anului viitor.

24301-7-patrick-espasa-e8d8c6.jpgGrupul francez Auchan, con­trolat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, este în prezent unul dintre cei mai activi investitori pe piaţa locală în ceea ce priveşte atât reţeaua de hipermarketuri, cât şi dezvoltarea imobiliară, prin divizia Immochan.

După ce în toamna anului trecut francezii au deschis două hipermar­ke­turi în spaţii deţinute în proprietate în ca­drul centrelor comerciale Electro­pu­tere Craiova şi Maritimo Constanţa, iar în iarnă au fost cumpărate două terenuri în Bucureşti (Tricodava şi Grantmetal), zilele trecute francezii au mai bifat o achiziţie semnificativă, prin preluarea platformei Tractorul Braşov de la firma Flavus Investiţii.
 
Compania a realizat aceste achiziţii pen­tru a ajunge la o reţea de 15 hiper­mar­keturi până în 2015, adică într-un ter­men de trei ani. Magazinul cu nu­mărul zece va fi deschis la sfârşitul lunii vi­itoare în Iaşi, iar până la sfârşitul aces­tui an ar trebui deschis şi un magazin de circa 5.000 de metri pătraţi în cartierul bu­cureştean Giuleşti, proiect la care lu­crările sunt programate să înceapă săp­tă­mâna viitoare. Costul proiectului din Giuleşti, care va cuprinde şi o galerie co­mer­cială de circa 2.000 de metri pătraţi, este estimat la circa 20 mil. euro, preţ în care sunt incluse investiţiile în achiziţia terenului şi a halei în care va fi amenajat centrul comercial.

Spre jumătate de miliard de euro

Procesul de expansiune aduce şi o ma­jorare importantă a cifrei de afaceri, astfel că după ce compania a terminat anul 2011 cu vânzări de circa 433 mil. euro, pentru anul acesta este aşteptată depăşirea nivelului de jumătate de miliard de euro.

"Am putea ajunge anul acesta la vânzări de 2,2-2,3 miliarde de lei (500-520 mil. euro). De ce nu? În primul trimestru am avut o uşoară creştere like for like (la un număr de magazine comparabil - n.red.), iar cu ultimele deschideri (în toamna anului trecut au fost deschise magazine în Constanţa şi Craiova - n.red.) creşterea este mai mare. Mulţumită unui număr mare de clienţi putem ajunge la vânzări de 500 mil. euro. Ca tendinţă generală de Paşte, pot spune că avem mai mulţi clienţi, dar aceştia cumpără mai puţin", a declarat Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.

Francezii au până în prezent "bătu­te-n cuie" 13 magazine - nouă existente, Palas Iaşi aflat în prag de deschidere şi cele trei terenuri cumpărate în ultimele luni, Grantmetal, Tricodava şi Trac­tor­ul Braşov. Unităţile 14 şi 15 ar putea fi des­chise în cartierul bucureş­tean Colen­tina, unde francezii au semnat un con­tract cu proprietarii platformei Heli­tube, şi în Galaţi, cel mai mare oraş din ţară în care compania franceză nu şi-a stabilit o prezenţă.

Ce vor face cu Tractorul?

Până la stabilirea acestor deschideri, divizia imobiliară a grupului s-a înhămat la o dezvoltare extrem de complexă prin achi­ziţia platformei de 100 de hectare de la Tractorul Braşov, unde există spaţiu su­ficient pentru realizarea unui mall şi a unui parc comercial, dar pot fi realizate şi locuinţe, birouri sau un parc tehnologic.

Potrivit informaţiilor ZF, francezii au plătit circa 25 mil. euro pentru pre­lua­rea terenului de la Tractorul (25 de euro/mp). Patrick Espasa spune că a plătit "preţul corect pentru a putea rea­li­za proiectul în condiţii de rentabilitate".

Auchan şi Immochan vor păstra PUZ-ul obţinut de foştii proprietari ai platformei Tractorul pentru realizarea centrului comercial Coresi din Braşov, la care lucrările ar trebui să înceapă până la sfârşitul acestui an.

Francezii vor folosi 24 de hectare din platformă pentru realizarea unui hiper­market Auchan cu o suprafaţă netă de vânzare de 13.000 de metri pătraţi, precum şi o galerie comercială de 25.000 de metri pătraţi. Zona comer­cia­lă va mai cuprinde şi un parc de retail în care vor fi construite box-uri pentru un operator de bricolaj, un restaurant de tip drive-in, o benzinărie şi o unitate cu com­ponente auto, proiect care va nece­si­ta o investiţie de 55-60 mil. euro, ce va fi acoperită din fonduri proprii ale grupului.

Pentru restul platformei este pre­vă­zu­tă în prezent o destinaţie rezi­den­ţială (26 de hectare pe care ar putea fi rea­lizate circa 3.000 de locuinţe), birouri (11 hectare) şi spaţii logistice sau de pro­ducţie (11 hectare).

"Deşi de trei ani am început, la nivel de grup, şi dezvoltarea unor proiecte mixte, consider că nu suntem cei mai buni pe partea de birouri şi rezidenţial, motiv pentru care vom căuta colabora­tori pe aceste segmente, dezvoltatori care şi-au demonstrat capacitatea. Nu facem speculă imobiliară. Nu vom scoa­te la vânzare terenuri «en detail» după ce am cumpărat «en gros». Cu toate aces­tea, nu excludem vânzarea unor su­pra­feţe de teren către anumiţi dez­vol­tatori, dar dorim să păstrăm controlul asu­pra pro­iec­tului cât mai aproape de momentul fi­na­lizării", a declarat Tatian Dia­conu, ma­naging director al Im­mo­chan România.

Pentru zona comercială a proiectu­lui, Immochan va concura pentru atragerea de chiriaşi atât cu proiectele existente din Braşov, precum Unirea sau Eliana Mall, cât şi cu francezii de la Cora, care au cumpărat în urmă cu doi ani platforma Hidromecanica pentru a dezvolta un alt centru comercial, în timp ce şi sud-africanii de la NEPI vizează realizarea unui proiect în apropierea hipermarketului Carrefour de la intra­rea în oraş dinspre Bucureşti.

"În provincie va trebui să ne adap­tăm puterii reale de cumpărare a clien­ţilor şi, după cum aţi văzut, încercăm să reducem costurile cu acest proiect: centrul comercial va fi realizat pe un singur nivel, cu parcare exte­rioa­ră, astfel că vom putea solicita chirii mai mici, sub nivelul perceput de dez­vol­tatorii proiec­tu­lui de la Hidromecanica", spu­ne reprezentantul Immochan.

Compania poate atrage în cadrul proiectului şi alte branduri de retail din grupul controlat de familia Mulliez, precum Leroy Merlin, Decathlon, Kiabi sau Norauto, dar aceste divizii nu au nicio "obligaţie" de a deschide maga­zi­ne în proiectele dezvoltate de Immochan.

Reprezentanţii Auchan estimează pen­tru hipermarketul din Braşov atra­gerea unui număr de circa trei milioane de clienţi anual, ceva mai puţin com­pa­rativ cu rezultatele magazinului din Cluj, spre exemplu, oraş în care sunt pre­­zente toate marile reţele de hiper­mar­keturi de pe piaţă - Auchan, Car­refour, Real, Cora şi Kaufland. Cel mai bun magazin al reţelei rămâne cel din cartierul bucureştean Titan, unde vineri, înainte de Paşte, ar putea intra aproximativ 60.000 de vizitatori.

Proiect pentru următorii 10 ani

Diaconu avansează un termen de 10 ani pentru finalizarea dezvoltării de pe platforma Auchan şi admite faptul că în pre­­zent "piaţa rezidenţială este moartă".

"Ne propunem să dezvoltăm car­tie­re la un preţ scăzut, fapt ce cores­punde fi­losofiei Auchan. Locuinţe ief­ti­ne în acest moment consider că înseam­nă un preţ mai mic de 50.000 de euro, gân­din­du-mă la programul «Prima casă»."

Nici în materie de spaţii industriale re­prezentantul Immochan nu este foar­te optimist în momentul de faţă.

Cele mai importante fabrici din judeţul Bra­şov sunt în prezent cele deţinute de pro­ducătorul britanic de me­di­camente Glaxo­Smith­Kline, de gru­pul sue­dez Autoliv şi de com­pania ger­­ma­nă Schaeffler, produ­cător de rulmenţi.

"M-aş bucura ca în Braşov să vină un investitor şi să ne spună că vrea să facă producţie. Dacă va fi cazul, vom dezvolta spaţii cu o asemenea utilizare sau am putea realiza o zonă logistică", a mai spus Diaconu, cel care a venit la Immochan din Bricostore România şi a lu­crat anterior pentru compania Decathlon.

El spune că poartă discuţii inci­pien­te şi cu un operator de spitale private in­te­resat de realizarea unei unităţi me­di­cale în viitorul cartier, astfel că proiectul poate suferi modificări în funcţie de solicitările partenerilor, dar şi de evoluţia economiei şi a societăţii româneşti în ansamblu.

"Ne dorim ca în decurs de 10 ani acest proiect să devină cartierul Coresi din Braşov, să redăm oraşului 10% din suprafaţă, o zonă industrială care a fost lăsată în paragină", a concluzionat reprezentantul Immochan.

 

Sursa

12 April 2012