Agenția Națională de Administrare Fiscală pare determinată în procesul de curățare a pieței de afaceri, iar dincolo de programele anunțate, prin care sunt vizați întreprinzătorii care nu își achită îndatoririle față de stat sau clienți, a mai apărut o categorie: cea a posesorilor de firme care nu au o activitate considerată suficientă pentru a le justifica existența.  Față de acești întreprinzători, Fiscul nu are răbdare și nici înțelegere.

40675-fiscalitate.jpgÎn ultimul timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală a crescut considerabil notificările prin care se solicită declararea inactivității fiscale. Această situație vine ca urmare a noului Cod de Procedură Fiscală, care presupune trei noi situații în care orice firmă poate fi declarată inactivă. Acestea sunt:

  • Durata de funcționare a societății este expirată
  • Societatea nu mai are organe statutare
  • Durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată.

Problemele trebuie remediate în 30 de zile, pentru a nu conduce la inactivitate

În mod normal, Fiscul oferă un răstimp de 30 de zile pentru ca firmele să își remedieze problemele. Dacă acest lucru nu este posibil, chiar și din motive independente de oficialii firmei somate, atunci se trece la impunerea efectelor legale aferente acestei situații. 

Dacă problemele nu sunt rezolvate în 30 de zile de la momentul notificării, firma devine inactivă și i se anulează codul de TVA. Doar în cazul unei erori de comunicare între bazele de date ale instituțiilor publice, decizia de inactivitate este anulată. Tocmai de aceea, firmele trebuie să verifice dacă mențiunile referitoare la sediu, durata funcționării societății sau organele staturare înscrise la Registrul Comerțului sunt actualizate”, explică Eugenia Ion, tax manager Contexpert.

Până acum, pentru a fi declarate inactive, firmele aveau un regim ceva mai relaxat. Respectiv:

  • Contribuabilul nu îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege
  • Acesta se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor informații care nu permit identificare acestuia
  • Se constată faptul că firma nu funcționează la domiciliul declarat
  • Contribuabilul este în inactivitate temporară înscrisă la registrul comerțului.

Efectele inactivării afectează direct și partenerii firmei blocate

Totuși, organele fiscale s-au adaptat rapid la noile versiuni care completează cadrul legal, iar în ultimele săptămâni au devenit vizibile și efectele acestora. Efectele declarării unei firme drept inactive nu sunt deloc de neglijat, atât pentru firmă, cât și pentru partenerii de afaceri ai acesteia.

Inactivitatea fiscală atrage anularea codului de TVA, cu consecințe asupra deducerii taxei și ajustare a TVA aferentă mijloacelor fixe existente la data declarării inactivității. De asemenea, contribuabilul declarat inactiv își pierde și dreptul de deducere a cheltuielilor realizate pe toată perioada cât este inactiv fiscal. În același timp, sunt afectați și partenerii de afaceri pentru că, la rândul lor, aceștia pierd dreptul de a deduce cheltuielile și TVA de pe facturile primite de la un furnizor inactiv fiscal”, continuă expertul fiscal.

Pentru cei interesați de acest lucru, există totuși și posibilitatea reactivării firmei. Pentru acest lucru, ei trebuie în primul rând să remedieze problemele care condus la această situație. Apoi este necesară completarea unui formular standard – 088, care presupune o evaluare din partea autorității fiscale a riscului fiscal. Acest demers nu garantează însă întoarcerea la starea de funcționare. În cazul în care autoritățile fiscale consideră că firma solicitantă are un risc fiscal mare, întregul demers este blocat. De altfel, întreaga procedură de reactivare a fost și ea modificată și implementată la începutul acestei luni.

CITEȘTE ȘI:

 

3 august 2016