0-1620-thumbs.jpgDezvoltările de tipul „prin noi însine“, tot mai numeroase

Cel mai bun indicator al gradului de dezvoltare de pe piaţa logistică a Capitalei este nivelul traficului rutier. Dacă în urmă cu cinci ani, spre exemplu, traficul pe direcţia Militari-A1 era, de regulă, cu unic sens - spre oras dimineaţa si dinspre oras seara -, acum se poate vedea cu ochiul liber că ambele sensuri de mers sunt la fel de aglomerate, indiferent de ora la care se fac măsurătorile.

În Bucuresti, în primele sase luni ale anului, stocul de spaţii logistice era de aproximativ 650.000 mp, alte 370.000 mp aflându-se în prezent în fază de construcţie, ceea ce va duce stocul modern de spaţii logistice la peste un milion de mp până la sfârsitul anului 2008. Activitatea de construcţie este puternică în jumătatea nordică a soselei de centură, dar analistii Reas arată că aceasta se intensifică si în jumătatea sudică. În prezent, oferta este împărţită între spaţii dezvoltate pentru ocupare proprie, precum Parmalat, Kraft Jacobs si Turbomecanica, sau spaţii dezvoltate speculativ, precum ProLogis, Cefin, Portland Trust si Helios.

Potenţial speculativ

Dezvoltatorii sunt în continuare atrasi de potenţialul speculativ al pieţei logistice, în principal datorită posibilităţii de a semna contracte de închiriere înainte de finalizarea lucrărilor de construcţie. Astfel, WDP a demarat lucrările de construcţie a primilor 25.000 mp din cadrul parcului logistic amplasat lângă Fundulea, pe autostrada A2, iar Immo Industry Groups a investit, de asemenea, în aceeasi zonă. În Bucuresti, ProLogis este unul dintre cei mai activi dezvoltatori de spaţii logistice. Cea de-a doua fază a ProLogis este în stadiu de construcţie, iar achiziţionarea unor terenuri pentru extinderi viitoare face parte din programul de dezvoltare al companiei. De asemenea, proiectele Bucharest West (500.000 mp), dezvoltat de Portland Trust, si Cefin Logistics Park (300.000 mp) rămân cele mai reprezentative parcuri logistice dezvoltate până în prezent pe piaţa locală.

Totodată, companiile locale si internaţionale si-au anunţat planurile de a dezvolta reţele naţionale cuprinzând cele mai importante orase secundare.

Eyemaxx are în prezent trei proiecte în derulare (Log Center în Timisoara, Ploiesti si Brasov). GE si Helios Properties vor dezvolta în parteneriat sase proiecte, în timp ce dezvoltatorul ceh CTP a achiziţionat patru amplasamente pentru proiecte logistice. Chiriile spaţiilor logistice moderne din orasele secundare sunt similare celor din Bucuresti, practicându-se aceleasi facilităţi pentru reducerea chiriilor si atragerea chiriasilor.

Cererea pentru spaţii logistice este în continuă crestere, cu noi închirieri de aproape 100.000 mp în primele sase luni ale anului. Potrivit Reas, absorbţia anuală de spaţii logistice este estimată la aproximativ 240.000 mp, similar cu nivelul atins anul anterior. Companiile logistice, marile reţele comerciale si companiile de distribuţie contribuie majoritar în structura preluării de spaţii logistice. Chiriile pentru spaţiile logistice moderne localizate în vecinătatea Bucurestiului variază între 3,8 si 4,5 euro/mp/lună, spaţiile logistice localizate în zona de vest atrăgând, în medie, chirii de 4 sau sub 4 euro/mp/lună. În anumite situaţii speciale, pe baza unor înţelegeri, chiriile spaţiilor logistice moderne pot coborî chiar si la valori de 3,75 euro/mp/lună.

Sursa

28 October 2008