ghid1.gif (733 bytes)infotitlu.gif (651 bytes)
  
Febra mutarii in birouri noi a imbogatit agentiile imobiliare
    

Revista CAPITAL - 18.12. 2003

   
                                     Aproape toate cele cinci agentii din top si-au dublat cifra de afaceri in 2003

          Reteta unei agentii imobiliare profitabile consta in renume, profesionalismul angajatilor si contactele care asigura un portofoliu consistent de clienti internationali. Romanii au prejudecata ca o agentie imobiliara este o afacere de colt de strada. Nimic mai fals. Pe piata imobiliara bucuresteana cateva zeci de firme au "copiat" modelul occidental de business, extrem de serios si responsabil, care astazi sunt din ce in ce mai prospere.

        Vanzarea cladirii Europe House cu 31 de milioane de euro s-a facut prin agentia bucuresteana Echinox DTZ, iar alte cladiri imense de birouri se "umplu" de chiriasi tot cu ajutorul agentiilor imobiliare, la care mai apeleaza si ambasadele atunci cand cauta resedinte. Firmele de consultanta si intermediere sunt afaceri care s-au dezvoltat spectaculos in acest an, o data cu cresterea pietei imobiliare, si au perspective promitatoare, pe termen lung.

         Cel mai bine se descurca agentiile care au deja o istorie si care cunosc foarte bine segmentele de piata pe care realizeaza tranzactii sau studii, indiferent daca au pornit ca afaceri 100% autohtone, fie ca sunt filiale ale unor retele puternice internationale. In ultimii trei ani, societati imobiliare mari, precum Colliers International, Eurisko, Regatta si Echinox, si-au dublat an de an cifra de afaceri. Exista chiar un caz spectaculos: agentia romaneasca Echinox a ajuns in acest an la o cifra de afaceri de aproximativ 15 miliarde de lei, de peste trei ori mai mult decat anul trecut. Echinox este una dintre cele mai vechi agentii de pe piata.

           Anul trecut a semnat un parteneriat cu reteaua germana DTZ, unul din liderii europeni in domeniu. Inrudirea a fost cu noroc, pentru ca DTZ are clienti importanti in portofoliu, in acest an oferind pentru DTZ Echinox un contract cu Europolis, o companie europeana care cumpara angro cladiri de birouri moderne si scumpe. "Pentru DTZ Echinox, 2003 a fost un an excelent", declara Norica Barzotescu, marketing coordinator al firmei, in primul rand datorita vanzarii cladirii Europe House, cea mai mare tranzactie realizata pana in prezent de o companie imobiliara romaneasca. Europe House a fost achizitionata de fondul de investitii Europolis Invest, pentru aproximativ 30 de milioane USD, marcand astfel primul pas al fondului Europolis Invest privind investitiile in proprietati comerciale, in afara pietelor sale principale din Ungaria, Polonia si Cehia. Printre retelele internationale prezente in Romania, in afara de DTZ si Colliers, se mai numara si Richard Ellis, intrata anul trecut pe piata si care a avut in 2003 o cifra de afaceri de 450.000 de euro.

          "Inca de pe vremea cand eram student, urmaream piata imobiliara. Era ceva nou, pentru care am Intrevazut potentialul"

          Agentia bucuresteana Eurisko a pornit la drum in 1997 si este o firma 100% romaneasca. Un grup de tineri, printre care si Ionut Dumitrescu, actual director general, a intuit potentialul unei astfel de afaceri si a inceput cu tranzactiile de case. "Rampa de lansare au fost doua angajamente cu Connex si cu Ericsson, prin care ne-am ocupat de relocarea expatriatilor. In sase luni am reusit sa incheiem 40-50 contracte pentru cele doua companii, pentru apartamente si vile cu bugete de chirii intre 2.000 si 10.000 USD/luna. La inceput am avut doar departament rezidential.

          In 1999, am infiintat departamentul de birouri, iar prima mare tranzactie in 2000 a fost relocarea Ericsson, un contract de 2.500 mp", afirma Ionut Dumitrescu. Intre timp, firma Eurisko s-a tot extins, iar astazi are zece departamente specializate: rezidential-vanzari, rezidential-inchirieri, birouri-vanzari, birouri-inchirieri, terenuri, retail, depozite, investitii, cercetari de piata si un departament de dezvoltare, care administreaza reteaua locala. Pentru ca, mai nou, Eurisko realizeaza tranzactii si studii de piata pentru alte zece orase importante din tara. "Noi avem un atu prin faptul ca suntem organizati in departamente specializate si avem echipa cea mai mare de brokeri. In Bucuresti si in tara suntem 35 de oameni", declara Ionut Dumitrescu.

         In cei sase ani de activitate, Eurisko a inchiriat 60.000 mp de spatii de birouri, a intermediat vanzarea unor case si apartamente care, insumat, au peste 14.000 mp construiti si terenuri de peste 2.000.000 mp, adica 400 de terenuri de fotbal sau o zecime din Bucuresti. Pentru 2003, cifra de afaceri a agentiei Eurisko este estimata la 1,4 milioane de dolari, dubla fata de anul trecut. "si in 2004 estimam o crestere tot de 100%", considera Ionut Dumitrescu.

        "Primii ani au fost mai grei, din cauza instabilitatii economice si politice din tara, insa ultimii trei ani au reprezentat un real progres"
Colliers International are un alt tip de poveste, aparitia pe piata si cresterea constanta a afacerii datorandu-se, in primul rand, faptului ca face parte dintr-o puternica retea internationala. "Biroul Colliers din Bucuresti a fost infiintat in 1996, dar pe plan mondial firma a fost infiintata in 1898, deci acum 105 ani", afirma Bogdan Georgescu, director general al Colliers Romania. Colliers International este un parteneriat de companii de consultanta imobiliara ce opereaza prin 238 de birouri in 51 de tari.

        "Prima companie asistata in Bucuresti a fost Microsoft, tranzactie pentru care a fost de altfel infiintat biroul Colliers in Romania. In 1996, urmatoarele doua tranzactii importante au implicat firmele Coca-Cola si Mobifon", povesteste Bogdan Georgescu, care a facut parte din echipa de la inceput. si firma a crescut de la an la an, o data cu cresterea pietei si cu intrarea a tot mai multi clienti internationali in tara, adusi prin reteaua mama. "In 1997, cifra de afaceri a Colliers s-a situat in jurul a 600.000 USD, urmand ulterior o traiectorie ascendenta, in 2002 ajungandu-se la 1,2 milioane USD, in timp ce pentru 2003 se preconizeaza o crestere cu cel putin 30%.

         Aceasta evolutie a fost sustinuta de o activitate puternica in fiecare departament al firmei, dar si prin dezvoltarea unor servicii si departamente noi care s-au dovedit extrem de necesare pe piata", declara Georgescu. Firma Colliers a fost prima agentie care a realizat studii de piata profesioniste, asemenea celor din retea, fiind un atent observator al pietei bucurestene. "Viitorul arata bine. Avem o echipa omogena, care se apropie de maturitate si care este pregatita sa faca performanta. Cu un numar important de proiecte noi anuntate pe piata si cu o economie ce sustine dezvoltarea pietei imobiliare, Colliers va continua sa ofere serviciile de calitate cu care si-a obisnuit clientii si va creste o data cu piata", promite Bogdan Georgescu.


Maria Seder

 

 

18 December 2003