Proprietarii din mai multe ansambluri rezidenţiale îi acuză pe dezvoltatori ca umflă ilegal facturile la utilităţi, în timp ce developerii îi declară restanţieri.
Unii dezvoltatori imobiliari refacturează de mai mult timp curentul electric şi alte utilităţi locuitorilor din ansambluri, fără a preda reţelele la Enel. Alţii îşi alimentează clienţii de ani buni la reţeaua de curent din şantier, ca urmare a întârzierii lucrărilor. Cei care au cel mai mult de suferit rămân proprietarii.
În actuala perioadă, mulţi dezvoltatori de locuinţe au rămas fără prea multe surse de venit, ca urmare a scăderii vânzărilor şi a reducerii preţurilor. Acest fapt are ca rezultat întârzierea lucrărilor de construire, astfel că mulţi proprietari îşi duc viaţa de ani buni alături de blocuri la care încă se lucrează. O consecinţă este, în acest caz, reînnoirea contractelor la energie electrică în regimul de curent de şantier pentru locatari şi facturarea de către dezvoltator. O altă situaţie în care executantul lucrărilor se transformă în dealer de energie este aceea în care constructorul nu se înţelege cu furnizorii de utilităţi la preţul reţelelor, pentru predarea acestora. Rezultatul e acelaşi - plata energiei se face la dezvoltator. Situaţii de acest gen sunt în mai multe ansambluri rezidenţiale atât din Bucureşti, cât şi din restul ţării. Amintim aici Class, Azur, Confort City din Bucureşti, dar există şi multe altele în restul ţării precum Boreal, Lotus, Tomis Plus.
Unii dintre proprietari se aşteptau „să scape" de dezvoltatori odată cu achiziţia locuinţei pentru care au plătit. Situaţia se prelungeşte însă. De la simpli executanţi de apartamente developerii s-au upgradat, de voie, de nevoie, în dealeri de energie. Dacă acest lucru este prezentat ca fiind normal de către dezvoltatori, nu de aceeaşi părere sunt toţi locuitorii complexurilor imobiliare. Mulţi dintre aceştia susţin că dezvoltatorii facturează utilităţile fie ilegal, fie prea scump. Mai mult, unii proprietari au apelat la Protecţia Consumatorului, iar alţii au trecut de la petiţii la instituţiile statului la plângeri către Comisia Europeană. Ne vom limita în cele ce urmează la cazurile a trei ansambluri de locuinţe dintre cele enumerate mai sus.
Class - Pipera
Mai mulţi proprietari din Class, ansamblu ridicat de Impact, susţin faptul că dezvoltatorul nu le mai recunoaşte proprietatea asupra reţelelor, după ce acestea au fost plătite explicit şi separat de către ei. De cealaltă parte, Impact susţine că proprietarii sunt stăpâni doar pe curtea lor. Asta chiar dacă proprietarii susţin că au plătit şi drumul pe sub care trec reţelele. „După discuţii nenumărate la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) s-au emis avizele tehnice de racordare abia în 2010. Asta înseamnă că tot ce a facturat Impact din 2004 până la data emiterii de anul trecut e ilegal. Deci ar trebui să vină Garda să le ia banii strânşi între 2004 şi 2010", a declarat Adina Coca, preşedintele Asociaţiei de proprietari Class. Aceasta susţine că s-a interesat la autorităţi şi că nu există niciun plan de utilităţi. „Am cerut planul utilităţilor, să văd pe unde trec ţevile de canalizare şi apă potabilă. Surprinzător, autorităţile mi-au transmis că în dosarul în care este autorizaţia de construcţie nu există niciun plan, deşi au trimis o scrisoare către Impact ca să le pună la dispoziţie planurile. Asta înseamnă că, dacă se sparge vreo ţeavă de apă sau la canalizare, săpăm prin tot ansamblul ca să căutăm spărtura, pentru că n-avem planul respectiv", adaugă Coca. Impact susţine, pe de altă parte, că principalele probleme sunt restanţele la întreţinere şi ajungerea la un acord cu Enel Muntenia privind predarea reţelelor în condiţii de piaţă. „Referitor la unele ansambluri din Ilfov, cei circa 500 de consumatori au primit Avizele Tehnice de Racordare de la distribuitorul autorizat local (care este şi dezvoltatorul ansamblurilor)", au declarat reprezentanţi ai Impact. „În măsura în care noul furnizor ales în condiţii de piaţă de către aceştia - Enel Muntenia - le va semna contractele de furnizare a energiei electrice - aceştia vor intra în legalitate după plata facturilor aferente restanţelor la consumul de energie de aproape un an", adaugă cei de la Impact.
Întrebată despre restanţele mari la întreţinere din anii trecuţi pe care le au mai mulţi proprietari din anumite ansambluri dezvoltate de Impact, Adina Coca a precizat că motivul principal al neplăţii a fost absenţa actelor care să justifice preţurile şi abia apoi preţurile mari.
Boreal - Constanţa
Situaţia ansamblului de vile din Constanţa este similară celei din Class (Pipera). Lucrul ar putea fi parţial de înţeles, atâta timp cât dezvoltatorul este tot Impact. Unii dintre proprietarii de aici au făcut demersuri atât la autorităţile statului, cât şi la Comisia Europeană în vederea lămuririi acestor probleme. „Am fost şi suntem înşelaţi şi, mai mult decât atât, suntem furaţi cu acceptul instituţiilor statului. Dezvoltatorul refacturează consumul de utilităţi prin îmbogăţire fără justă cauză, prin înşelăciune, fals şi uz de fals", a declarat Maria Isac, proprietar din Boreal. Aceasta susţine - ca reprezentant legal al mai multor proprietari - că dezvoltatorul s-a angajat încă din faza de proiect că la terminarea lucrărilor se predau reţelele către operatorii de utilităţi ai municipiului Constanţa. „Am primit răspuns de la autorităţi care arată că Impact nici măcar nu a depus documentaţie cum că ar dori să fie intermediar. Asta înseamnă un singur lucru - că n-au cum să fie subcontractori pentru facturarea utilităţilor", susţine Isac.
Activitatea legată de facturarea şi distribuţia energiei electrice de către agenţii economici este reglementată prin noua lege a energiei şi numeroase ordine, regulamente şi proceduri emise de ANRE, autoritatea în domeniu, amintesc cei de la Impact. „Şi compania noastră se subordonează acestora şi de aceea facturarea energiei în dezvoltarea rezidenţială din Constanţa e legală, precum şi activităţile de distribuţie, toate conform autorizaţiilor emise de ANRE", susţin reprezentanţii Impact.
Confort City - Bucureşti
Ansamblul Confort City, situat la ieşirea din Bucureşti, pe malul Dâmboviţei, are deja 10 blocuri finalizate, iar la altele se lucrează. Chiar dacă acest proiect a avut un mare succes la vânzări cu Programul „Prima Casă", unii proprietari se declară afectaţi de faptul că sunt facturaţi de mai mult timp la un preţ ridicat şi la curent de şantier.
„Dezvoltatorul ne facturează dublu faţă de cum primeşte el curentul. În plus, şi factura la apă e mai mare. Ei ne aplică tariful cel mai comod pentru ei, că au mai multe variante. Asta nu cred însă că justifică tariful aşa de mare", a declarat Radu Doagă, proprietar în ansamblu de mai mulţi ani. Printre dezavantaje acesta aminteşte că nu poate suna la Enel în caz de avarie, pentru a depune o sesizare în nume propriu. „De nenumărate ori ne-am consultat mai mulţi proprietari după ce am constatat că nu avem harta tehnică prin care se arată cum s-au pus firele. Când o să facem contract cu Enel ar trebui să ducem aceste documente, pe care noi nu le-am primit, deşi am plătit şi taxe de racordare la toate utilităţile şi ar fi fost normal să primim şi dosarul tehnic pentru aceste utilităţi", adaugă Doagă. „Ca exemplu concret, pentru un consum de 150 kw/lună, dezvoltatorul factu-rează cu 30 de lei mai mult decât dacă am fi facturaţi de Electrica, aşa cum au majoritatea locuitorilor României", adaugă un proprietar care a dorit să-şi păstreze anonimatul. Dezvoltatorul pune nerealizarea contractelor individuale pe seama faptului că în proiect se mai construiesc blocuri. „Este imposibilă în regim de şantier realizarea contractelor individuale ale clienţilor cu furnizorii de utilităţi. În aceste condiţii, situaţia reprezintă starea de normalitate pentru o astfel de etapă în relaţia dezvoltator - client", precizează dezvoltatorul.
7 March 2011