Proprietarii din mai multe ansambluri rezidenţiale îi acuză pe dezvoltatori ca umflă ilegal facturile la utilităţi, în timp ce developerii îi declară restanţieri.

16761-class_2.jpgUnii dezvoltatori imobiliari refacturează de mai mult timp curentul electric şi alte utilităţi locuitorilor din ansambluri, fără a preda reţelele la Enel. Alţii îşi alimentează clienţii de ani buni la reţeaua de curent din şantier, ca urmare a întârzierii lucrărilor. Cei care au cel mai mult de suferit rămân proprietarii.

În actuala perioadă, mulţi dezvoltatori de locuinţe au ră­mas fără prea multe surse de venit, ca urmare a scăderii vân­ză­rilor şi a reducerii preţurilor. Acest fapt are ca rezultat întârzie­rea lucrărilor de construire, astfel că mulţi proprietari îşi duc viaţa de ani buni alături de blocuri la care încă se lucrează. O consecinţă este, în acest caz, reînnoi­rea contrac­te­lor la energie electrică în regimul de curent de şantier pentru locatari şi facturarea de către dezvoltator. O altă situaţie în care executantul lu­crărilor se transformă în dea­ler de energie este aceea în care constructorul nu se înţelege cu furnizorii de utilităţi la preţul reţelelor, pentru predarea acestora. Rezultatul e ace­laşi - plata energiei se face la dezvol­tator. Situaţii de acest gen sunt în mai multe ansambluri reziden­ţia­le atât din Bucureşti, cât şi din restul ţării. Amintim aici Class, Azur, Con­fort City din Bucureşti, dar există şi multe altele în restul ţării precum Boreal, Lotus, Tomis Plus.

Unii dintre proprietari se aşteptau „să scape" de dezvoltatori odată cu achiziţia locuinţei pentru care au plătit. Situaţia se prelungeşte în­să. De la simpli executanţi de a­par­­tamente developerii s-au upgradat, de voie, de nevoie, în dealeri de e­nergie. Dacă a­cest lucru este pre­zentat ca fiind nor­mal de către dezvoltatori, nu de ace­eaşi părere sunt toţi locuitorii complexurilor imobiliare. Mulţi dintre a­ceş­tia susţin că dezvoltatorii factu­rea­ză utilită­ţi­le fie ilegal, fie prea scump. Mai mult, unii proprietari au apelat la Protecţia Consumatorului, iar alţii au trecut de la petiţii la instituţiile statului la plângeri către Co­mi­sia Europeană. Ne vom limita în cele ce urmează la cazurile a trei ansambluri de locuinţe dintre cele enume­rate mai sus.

Class - Pipera

Mai mulţi proprietari din Class, ansamblu ridicat de Impact, susţin faptul că dezvoltatorul nu le mai recunoaşte proprietatea asupra reţe­lelor, după ce acestea au fost plătite explicit şi se­parat de către ei. De cealaltă parte, Impact sus­ţine că proprietarii sunt stăpâni doar pe curtea lor. Asta chiar dacă proprietarii susţin că au plă­tit şi drumul pe sub care trec reţelele. „După dis­cuţii nenumărate la Autoritatea Naţională de Re­glementare în domeniul Energiei (ANRE) s-au emis avizele tehnice de racordare abia în 2010. Asta înseamnă că tot ce a facturat Impact din 2004 până la data emiterii de anul trecut e ilegal. Deci ar trebui să vină Garda să le ia banii strânşi între 2004 şi 2010", a declarat Adina Coca, pre­şe­dintele Asociaţiei de proprietari Class. Aceasta susţine că s-a interesat la autorităţi şi că nu e­xis­tă niciun plan de utilităţi. „Am cerut planul u­tilităţilor, să văd pe unde trec ţevile de cana­li­zare şi apă potabilă. Surprinzător, autorităţile mi-au transmis că în dosarul în care este autori­zaţia de construcţie nu există niciun plan, deşi au trimis o scrisoare către Impact ca să le pună la dispoziţie planurile. Asta înseamnă că, dacă se sparge vreo ţeavă de apă sau la canalizare, să­păm prin tot ansamblul ca să căutăm spărtura, pentru că n-avem planul respectiv", adaugă Coca. Impact susţine, pe de altă parte, că principalele probleme sunt restanţele la întreţinere şi ajungerea la un acord cu Enel Muntenia privind predarea reţelelor în condiţii de piaţă. „Referitor la unele ansambluri din Ilfov, cei circa 500 de consumatori au primit Avizele Tehnice de Racordare de la distribuitorul autorizat local (ca­re este şi dezvoltatorul ansamblurilor)", au de­cla­rat reprezentanţi ai Impact. „În măsura în care noul furnizor ales în condiţii de piaţă de către aceştia - Enel Muntenia - le va semna contractele de furnizare a energiei electrice - aceştia vor intra în legalitate după plata facturilor afe­rente restanţelor la consumul de energie de a­proape un an", adaugă cei de la Impact.

Întrebată despre restanţele mari la între­ţi­nere din anii trecuţi pe care le au mai mulţi proprietari din anumite ansambluri dezvoltate de Impact, Adina Coca a precizat că motivul principal al neplăţii a fost absenţa actelor care să justifice preţurile şi abia apoi preţurile mari.

Boreal - Constanţa

Situaţia ansamblului de vile din Constanţa este similară celei din Class (Pipera). Lucrul ar pu­tea fi parţial de înţeles, atâta timp cât dezvol­tatorul este tot Impact. Unii dintre proprietarii de aici au făcut demersuri atât la autori­tă­ţi­le statului, cât şi la Co­misia Eu­ro­peană în vederea lă­muririi acestor probleme. „Am fost şi suntem înşelaţi şi, mai mult decât atât, suntem furaţi cu acceptul instituţiilor statului. Dezvoltatorul re­facturează consumul de utilităţi prin îmbogă­ţire fără justă cauză, prin înşelăciune, fals şi uz de fals", a declarat Maria Isac, proprietar din Boreal. Aceasta sus­ţi­ne - ca reprezentant legal al mai multor proprietari - că dezvoltato­rul s-a angajat încă din faza de proiect că la terminarea lucrări­lor se predau reţelele către operatorii de utilităţi ai municipiului Constanţa. „Am primit răspuns de la autorităţi care arată că Im­pact nici măcar nu a depus documentaţie cum că ar dori să fie in­termediar. Asta înseamnă un singur lucru - că n-au cum să fie subcontractori pentru facturarea utilităţilor", susţine Isac.

Activitatea legată de factura­rea şi distribuţia energiei electri­ce de că­tre agenţii economici este reglementată prin noua lege a e­nergiei şi numeroase ordine, re­gu­lamente şi proceduri emise de ANRE, autorita­tea în domeniu, a­mintesc cei de la Impact. „Şi compania noastră se su­bordonea­ză acestora şi de aceea facturarea energiei în dezvoltarea re­zi­den­ţia­lă din Constanţa e legală, pre­cum şi activităţile de distri­bu­ţie, toa­te conform autorizaţiilor emise de ANRE", susţin reprezentanţii Im­pact.

Confort City - Bucureşti

Ansamblul Confort City, situat la ieşirea din Bucureşti, pe malul Dâmboviţei, are deja 10 blocuri fi­na­lizate, iar la altele se lucrează. Chiar dacă acest proiect a avut un mare succes la vânzări cu Progra­mul „Prima Casă", unii proprie­tari se declară afectaţi de faptul că sunt facturaţi de mai mult timp la un preţ ridicat şi la curent de şantier.

„Dezvoltatorul ne facturează du­blu faţă de cum primeşte el cu­rentul. În plus, şi factura la apă e mai mare. Ei ne aplică tariful cel mai comod pentru ei, că au mai multe variante. Asta nu cred însă că justifică tariful aşa de mare", a declarat Radu Doagă, proprietar în ansamblu de mai mulţi ani. Prin­tre dezavantaje acesta aminteşte că nu poate suna la Enel în caz de a­va­rie, pentru a depune o sesizare în nume propriu. „De nenumărate ori ne-am consultat mai mulţi proprietari după ce am constatat că nu avem harta tehnică prin care se arată cum s-au pus firele. Când o să facem contract cu Enel ar trebui să ducem aceste documente, pe care noi nu le-am primit, deşi am plătit şi taxe de racordare la toate uti­li­tăţile şi ar fi fost normal să pri­mim şi dosarul tehnic pentru aceste utilităţi", adaugă Doagă. „Ca e­xem­plu concret, pentru un consum de 150 kw/lună, dezvoltatorul factu-rează cu 30 de lei mai mult decât dacă am fi facturaţi de Elec­tri­ca, aşa cum au majoritatea lo­cuitori­lor României", adaugă un proprietar care a dorit să-şi păs­treze a­nonima­tul. Dezvoltatorul pune ne­realiza­rea contractelor individuale pe sea­ma faptului că în proiect se mai construiesc blocuri. „Este im­po­si­bi­lă în regim de şantier reali­za­­rea contractelor individuale ale clien­ţi­lor cu furnizorii de utilităţi. În a­ceste condiţii, situaţia repre­zin­tă sta­rea de normalitate pentru o astfel de etapă în relaţia dezvoltator - client", precizează dezvoltatorul.


Sursa

7 March 2011