Extinderea aeroportului bruiaza piata imobiliara 
Hot News - 31.03.2006
 

Vestea ca statul vrea sa puna mina pe nu mai putin de 600 de hectare de teren care imprejmuiesc aeroportul „Henri Coanda" a pus pe jar piata imobiliara romaneasca.

Exproprierea masiva si la un pret cu mult mai mic decit valoarea de piata ii nemultumes te nu numai pe proprietari, care se vad obligati sa joace dupa cum le cinta statul ca sa nu ingroase mai apoi rindurile din salile de judecata, ci si pe analistii care vad ca tot mai des, in cadrul marilor proiecte de dezvoltare, autoritatile folosesc except ia de la regula constitutionala ca o regula categorica.

Proprietatea este sfinta. Asa s-ar traduce una dintre prevederile Constitutiei Romaniei. Singura situatie in care Constitut ia nu mai ocroteste proprietatea privata implica invocarea clauzei de utilitate publica. Doar atunci este posibila exproprierea, insa numai cu „dreapta si prealabila despagubire", precizeaza Constitutia.

Practica a demonstrat insa ca exproprierea este o afacere doar pentru unii, iar in categoria acestora nu intra neapa rat statul ori toti proprietarii de drept. „Schema tipica a unui proces de expropriere care se transforma intr-o veritabila afacere se bazeaza pe principiul realizarii de investitii masive numai acolo unde unii si-au aranjat interesele.

Nu m-ar mira sa aflu ca unii au stiut cu mult timp inainte ce anume va presupune acest proiect", este de parere analistul imobiliar Artur Silvestri.

STATUL FACE ABUZ DE EXCEPT IA DE LA REGULA // Principala problema a analistilor pietei imobiliare tine insa de frecventa si usurinta cu care statul demareaza procedurile de expropriere pentru cauza de utilitate publica. „Nu este normal sa faci o investitie si sa afli, la un anumit moment, ca statul vrea sa te exproprieze si iti ofera despagubiri in niste limite pe care nu le poti inghiti.

Nu ar fi prima data cind aceste investitii de utilitate publica au la baza fie un capriciu, fie un aranjament. Notiunea de proprietate este garantata, insa in numele utilitatii publice se recurge la exproprieri decise de o mentalitate abuziva", considera Silvestri.

EXPROPRIERILE INCEP DIN TOAMNA // Programul strategic de dezvoltare a Aeroportului International „Henri Coanda" se intinde pina in 2020 si necesita investitii estimate la 450 de milioane de euro. Ambi- tiosul plan de extindere a aeroportului, proiect demarat in 1999, nu este insa posibil fara utilizarea unor suprafete de teren care nu se afla in proprietatea sau administrarea aeroportului.

Astfel, aproximativ 600 de hectare de teren din intravilanul orasului Otopeni si extravilanul comunei Tunari, urmeaza sa fie expropriate pentru utilitate publica, incepind din toamna acestui an. Putini sint cei care vad cu ochi buni planul de modernizare a aeroportului. Majoritatea analis tilor pun la indoiala insasi utilitatea acestui demers.

„Aeroportul Otopeni a fost gindit, initial, ca fiind in afara orasului, asa cum se obisnuieste in toate tarile civilizate. La noi insa, aeroportul a ajuns sa faca parte din oras si culmea, se doreste o extindere masiva. Din perspectiva urbana, aceasta solutie nu se valideaza deloc", spune Silvestri.

Articol integral in Hot News

 

Eryka Lang
Prezent

31 March 2006