Traficul rutier este unul dintre cele mai mari coșmaruri are Bucureștiului, iar promisiunile de a rezolva această problemă au reprezentat o parte consistentă din campania edilului Gabriela Firea. La nici o lună de la instalarea în fotoliul de primar, sursa răului a fost depistată: evenimentele culturale sufocă străzile Capitalei, astfel că acestea vor fi mutate în zone cât mai îndepărtate, cât mai puțin circulate.

40525-trafic_bucuresti.jpgVotată drept primar al Bucureștiului la alegerile din iunie 2016, Gabriela Firea încearcă din răsputeri să aducă schimbări majore pe scena locală, încă de la începutul mandatului. Însă de la vorbă și până la faptă e cale lungă, iar tot ce reușește noul primar să facă, deocamdată, sunt doar declarații controversate, „prost înțelese” de alții. Dacă ideea populistă de a face gratuite călătoriile cu mijloacele de transport în comun a fost combătută atât de economiști, reprezentanți R.A.T.B., cât și de opoziție, susținători sau votanți, primarul Firea a trecut la următoarea problemă stringentă a Capitalei: evenimentele culturale care îi „sufocă” străzile și blochează traficul.

La începutul săptămânii, primarul Gabriela Firea a declarat că va anula toate aprobările pentru evenimentele stradale din centrul orașului, pentru că nu mai vrea ca „centrul Capitalei să fie blocat cu activități de week-end”. Opinia publică a reacționat violent la aceste declarații – ONG-uri, politicieni, personalități culturale și specialiști din diverse domenii s-au arătat indignați de viziunea noului primar. Firea a revenit asupra declarațiilor, precizând că dorește doar să le mute în alte zone.

„Am văzut că se fac presiuni foarte mari, pentru a reveni la modul haotic în care se autoriza organizarea evenimentelor în zona zero a Capitalei. Nu cedez! Voi face ordine în acest domeniu, pentru că eu am obligația să țin cont și de nemulțumirile multor bucureșteni, nu doar de supărarea unora dintre organizatorii de evenimente. Să fie limpede: nu interzic nimic! Dar dacă un eveniment poate fi realizat și în alte zone ale orașului, atunci vom evita zona zero. Înțeleg că orice organizator de evenimente vrea să fie în buricul târgului, dar trebuie să ținem cont că un blocaj în centrul Bucureștiului poate paraliza traficul în tot orașul”, declară primarul Gabriela Firea.

Însă problema traficului din Capitală nu are legătură cu evenimentele sale culturale, argumentează reprezentanții ONG-urilor care militează de ani de zile pentru un oraș mai aerisit. Într-un București cu pretenții de capitală europeană, sistemul de transport în comun ar trebui să fie mai eficient, mai bine pus la punct, astfel încât bucureștenii să poată avea o alternativă viabilă la autoturismele personale. Numărul de kilometri de piste dedicate bicicliștilor ar trebui să fie mult mai mare (iar pistele deja existente ar trebui să fie libere).

„În toate capitalele europene despre care vorbește doamna Firea, autoritățile încearcă să reducă poluarea creată de traficul rutier prin diminuarea acestuia. Taxe mai mari pentru cei care vor să folosească autoturismele în interiorul orașului, locuri de parcare mai scumpe și zone pietonale extinse. Peste tot în Europa, tendința este de a reda orașele locuitorilor săi, nu de a face loc mașinilor, în detrimentul pietonilor. Orașele trebuie să fie accesibile pentru oameni, în primul și în primul rând”, explică, indignată, Cristina Iancu, voluntar în cadrul Marșului Pietonilor din București.   

„În interiorul orașului, mașinile sunt utilizate excesiv. Sunt peste 1,2 milioane de mașini în București. Poluarea generată de traficul rutier ucide de trei ori mai mulți oameni decât accidentele rutiere. Astfel, se ajunge în situația în care speranța de viață a bucureștenilor este cu doi ani mai mică decât a celor care locuiesc în orașe mai puțin poluate”, punctează pentru IMOPEDIA.ro Marian Ivan, oficial OPTAR (Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România).

Bucureștiul a reușit să intre, în ultimii ani, în atenția marilor publicații internaționale. De ce? Nu pentru că este vreun model în ceea ce privește administrarea, ci datorită evenimentelor culturale și a locurilor frumoase apărute din inițiativa unor antreprenori tineri și creativi. Primarii care se tot perindă la conducerea Bucureștiului nu înțeleg că este nevoie de o strategie coerentă pe termen lung, întrucât brandingul unui oraș nu se poate face peste noapte. În cazul de față, dacă îndepărtăm singurele elemente care ne fac să ne remarcăm pozitiv, nu vom rămâne decât cu un oraș obscur din Europa de Est, avertizează cei care fac eforturi intense, de ani de zile, să aducă Bucureștiul mai aproape de ochii turiștilor europeni.

Ce evenimente vor fi aprobate și care vor fi criteriile de autorizare?

Unul dintre criteriile Primăriei Generale în autorizarea evenimentelor stradale în zona zero a Capitalei va fi cel al proporționalității, astfel încât amploarea unei astfel de manifestări să justifice măsura devierii traficului rutier din centrul Bucureștiului. Un alt criteriu va fi specificul manifestărilor stradale pentru care se cere aprobarea din partea Primăriei Generale. Astfel, în zona zero a Capitalei vor fi permise doar evenimentele care, prin specificul și natura lor, nu pot fi organizate în alte părți ale orașului. Nu în ultimul rând, Primăria Generală va analiza acordarea autorizațiilor astfel încât să nu se suprapună mai multe evenimente care se desfășoară simultan într-o zonă restrânsă din centrul Capitalei, ceea ce ar amplifica problemele de trafic.

„Nu m-am referit niciodată la relocarea evenimentelor de genul: Street Delivery, Femei pe Mătăsari, Color Run, Maratonul Internațional București, Semimaratonul Internațional București sau Marsul Bicicliștilor. Nu se pune problema interzicerii evenimentelor care se desfășoară in Centrul Vechi, la Muzeul Satului sau la Muzeul Țăranului Român”, promite edilul Bucureștiului.

Pentru a facilita organizarea acestor manifestări și pentru a oferi organizatorilor de evenimente alternative la Piața Constituției – locul de desfășurare a celor mai multe concerte, Municipalitatea are în plan încheierea unor parteneriate cu promoterii evenimentelor de mare anvergură, astfel încât chiria unor spații alternative (Arena Națională, Romexpo etc.) să fie mai mică și mai atractivă pentru organizatori. Pentru organizarea unui eveniment în Piața Constituției, un organizator plătește 1.600 euro/zi, iar pentru Arena Națională, taxa variază între 15.000 și 45.000 de euro/eveniment.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

7 July 2016