Pe piaţa de retail din România au fost anunţate 100 de centre comerciale, ce au ca termen de finalizare anul 2009 sau 2010. Doar 60-70% dintre ele vor fi finalizate, restul având şanse să fie transformate în proiecte de birouri ori de locuinţe sau, chiar mai rău, să nu mai fie construite deloc.
Consultanţii Eurisko spun că piaţa va fi suprasaturată şi în 4-5 ani sau poate mai devreme vom asista la primele eşecuri în domeniu. Şi asta pentru că oferta va depăşi puterea de absorbţie a pieţei şi ritmul de creştere economică.
La nivelul Bucureştiului, valoarea randamentelor spaţiilor comerciale stradale a scăzut de la 9,5% în 2005 la 7,5% în prezent. Rate de până la 9% se mai pot obţine în oraşele dezvoltate, de cel puţin 300 de mii de locuitori, iar în cele cu o populaţie de 100 până la 200 de mii, ele pot ajunge şi la 11%. În oraşele mici, de 100 de mii de locuitori, randamentele variază între 11 şi 13%.
Potrivit Eurisko, ratele de profit sunt influenţate de potenţialul de dezvoltare al zonei, de amplasament, vizibilitate, trafic pietonal, de chiriile estimate pe termen scurt şi mediu, dar şi de existenţa unui chiriaş în spaţiu, de natura lui şi de dezvoltarea comerţului modern în zonă.
Principalii jucători de pe piaţa românească de retail sunt fondurile de investiţii private, care fac achiziţii de mică anvergură, între 5 şi 50 de milioane de euro, dar şi cele instituţionale, care alocă pentru planurile lor între 30 şi 500 de milioane de euro.
Un rol notabil îl au şi dezvoltatorii care aduc un plus de valoare proiectelor achiziţionate prin experienţa acumulată pe piaţa internaţională, cât şi micii investitori ce realizează tranzacţii cuprinse între 500 de mii şi 5 milioane de euro.
Sursa27 November 2007