Oferta

Volumului de spaţii moderne de retail (incluzând proiecte sub formă de mall-uri urbane, parcuri de retail, galerii comerciale, magazine de tip outlet şi strip mall) i s-au adăugat 106,500 mp suprafaţă închiriabilă în T1 2010, ceea ce reprezintă o creştere cu 29% de la un trimestru la altul şi o creştere de 91%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La sfârşitul lunii martie 2010 volumul total de spaţii moderne de retail din România a atins valoarea de 1.34 milioane de mp.

La începutul anului în curs au fost inaugurate două centre comerciale –Sun Plaza (Bucureşti), cu o suprafaţă închiriabilă de 76,500 mp, având drept ancore Cora, Baumax şi Mobexpert, şi Atrium Center Arad, cu o suprafaţă închiriabilă de 30,000 mp şi având Billa ca ancoră, prima dezvoltare de retail modernă a oraşului. La data deschiderii, Atrium Center a fost închiriat în proporţie de 92%.

Conform planurilor dezvoltatorilor, există patru proiecte care se aşteaptă a fi livrate până la sfârsitul anului 2010, majoritatea amplasate în oraşe secundare din ţară (localităţi cu aproximativ 300,000 de locuitori). Cu toate acestea, numai Gold Plaza (Baia Mare) se află într-un grad avansat din punct de vedere al lucrărilor de construcţie. Majoritatea proiectelor de retail anunţate pentru acest an sunt proiecte planificate iniţial pentru deschidere în 2009, dar care au fost întârziate pe fondul instabilităţii economice, existând posibilitatea de a fi amânate în continuare.

După o perioadă în care parte din dezvoltatori au stat în expectativă iar alţii au fost nevoiţi să renunţe la proiecte neprofitabile, la începutul anului 2010 au fost anunţate două proiecte pe piaţă - Pallady Shopping Center în Bucureşti (dezvoltat de către Avrig 35 şi Cascade Group, cu o galerie comercială de 20,000 mp suprafaţă închiriabilă) şi Coresi Shopping City în Braşov (dezvoltat de către Centerra, incluzând un mall cu 40,000 mp suprafaţă închiriabilă). Conform informaţiilor disponibile pe piaţă despre cele două proiecte, lucrările de construcţie vor începe în 2010, ambele proiecte având deja o ancoră de tip supermatket/ hypermarket securizată.

Cererea

În martie 2010, volumul vânzărilor a crescut cu 3.7%, de la o lună la alta, dar comparativ cu anul trecut, a semnalat o scădere cu 4.8%; în ceea ce priveşte volumul trimestrial al vânzărilor, acesta a scăzut cu 8.3% faţă de trimestrul întâi din 2009.


Gradul de neocupare

 În Bucureşti, gradul de neocupare a crescut în cazul locaţiilor periferice, cu impact major asupra noilor centre comerciale deschise. Disponibilitatea pentru unităţi de tip prime, în centre comerciale mature din Bucureşti rămâne încă limitată.

Chirii

Scăderea nivelului chiriilor a continuat şi în T1 2010, în special în cazul centrelor comerciale din zone descentralizate. Am fost martorii unor diminuări moderate de 10-15% în cazul locaţiilor de tip prime şi de 15-20% în cazul proiectelor de retail periferice,  comparativ cu 2009 când chiriile au scăzut cu 30-50%, faţă de perioada de vârf din 2007.

Chiriile pentru locaţiile premium de pe arterele comerciale principale ale Bucureştiului au înregistrat o scădere de maxim 15% de la un trimestru la altul şi variază între 70 şi 90€ pe mp lunar în cazul bulevardelor Magheru, Bălcescu, urmate de Calea Victoriei unde chiria lunară pe metru pătrat variază între 40 şi 70€ (pentru spaţii de aproximativ 100 mp).

Îmbunătăţirea climatului macroeconomic precum şi volumul oarecum limitat de spaţii de retail care urmează a fi livrat, vor conduce către o stabilizare a nivelului chiriilor în 2011.

Echipa de retail a DTZ Echinox a fost responsabilă exclusiv de închirierea Atrium Center Arad, singurul centru comercial livrat anul acesta în afara Bucureștiului, proiect care a fost inaugurat pe 23 martie cu un grad de ocupare de 92%. DTZ Echinox a fost desemnată de asemenea Property Management Company of the Year la Gala Europaproperty SEE Awards, care a avut loc pe 27 mai. Premiul recunoaște meritele echipe întărite odată cu numirea lui Brigitte Schmitt și consolidarea portofoliului de centre comerciale administrate, prin cȃștigarea Shopping City Sibiu și Shopping City Suceava, ambele în proprietatea Argo Real Estate Oportunities Fund.

 

Concept de centru comercial unde magazinele nu au spaţii comune iar accesul în magazine se face direct din parcare;

7 June 2010