Regula e simpla: ai cash, dictezi mersul jocului. Diviziile imobiliare ale bancilor o fac deja.

Frederich Wachernig, Sparkassen Immobilien Regula lor?

Spre deosebire de alte companii, noi vom fi in stare sa finalizam toate proiectele incepute, iar acest lucru va fi si o garantie ca putem incepe altele noi", descrie intr-o singura propozitie Frederich Wachernig, membru in boardul Sparkassen Immobilien, divizia imobiliara a Erste Bank, perspectiva imobiliara romaneasca vazuta din ceea ce s-ar putea numi pozitia favorabila a dezvoltatorilor care au in spate o banca.

SPRE SUD. Impreuna cu partenerul sau EMCT, Sparkassen dezvolta in Bucuresti proiectul Sun Plaza, o investitie de aproximativ 200 de milioane de euro care va include primul mall din zona de sud a Capitalei, cu o suprafata inchiriabila de 78.000 mp, si o zona de birouri cu o suprafata de 10.000 mp. Inchiriat deja in proportie de 84% - printre ancorele sale se vor afla nume precum Cora, BauMax, Cinema City sau Mobexpert -, Sun Plaza Mall vine cu o alta premiera: o legatura directa prin intermediul unui pasaj subteran cu o statie de metrou - Piata Sudului -, dupa un model pus deja in practica de unul dintre marile mall-uri ale Budapestei.

Cu un termen de finalizare asteptat pentru sfarsitul lui 2009, Sun Plaza este cel de-al doilea proiect romanesc al Sparkassen, dupa achizitia din 2006, printr-un contract de tip „sale&lease back", a hotelului Novotel din Bucuresti, de la proprietarul si totodata operatorul acestuia, lantul francez Accor, intr-o tranzactie de 30 de milioane de euro.

Daca proiectul Sun Plaza e argumentul pragmatic al primei parti a declaratiei de inceput a lui Wachernig, cea de-a doua parte are si ea o acoperire concreta. Wachernig spune ca Sparkassen planifica deja construirea unui al doilea hotel, dupa ce, initial, s-a luat in calcul varianta unei achizitii. Dar cum „preturile sunt prea mari, este mai fezabil sa dezvoltam decat sa cumparam", adauga el, precizand ca ideea unei eventuale preluari a unei unitati hoteliere iese din discutie pana in momentul in care preturile vor scadea.

Cum businessul hotelier este unul pe termen lung, Sparkassen spera ca va incepe anul viitor constructia unui hotel in Bucuresti, in zona Calea Grivitei. Proiectul va include 250 de camere clasificate la patru stele (o capacitate de cazare mai mare decat cea a Novotel) si o zona de birouri - puse cap la cap, proiectul va avea o suprafata totala construita de aproape 45.000 mp, investitia ridicandu-se la 100 milioane de euro.

DEZVOLTA SI PASTREAZA. De ce un nou hotel? „Experienta pe care o avem ne spune ca cererea e foarte mare, mai ales daca ai o locatie buna", explica Wachernig. Apropo de experienta, Sparkassen mai are in vestitii hoteliere in Budapesta si Viena, colaborand si cu francezii de la Accor, dar si cu americanii de la Marriott.

Din cate spune Wachernig, strategia Sparkassen s-a modificat de la „cumpara si pastreaza" la „cumpara, dezvolta si pastreaza". Tine sa precizeze ca schimbarea filosofiei de business nu e un efect al crizei, producandu-se inca de acum doi ani, cand preturile au inceput sa creasca. Cand vine vorba despre piata romaneasca, „dezvolta" ar mai putea insemna si un proiect pe retail, tot in 2009. Compania detine un teren de 97.000 mp in sudul Capitalei, pe care ar putea dezvolta un centru comercial de outleturi, impreuna cu un partener. Asta deoarece parteneriatele fac parte si ele din strategia companiei austriece. Spus mai direct, odata impartit, riscul e mai mic. „Strategia noastra a fost foarte conservatoare, de asta avem acum cash de investit, spre deosebire de alte companii care s-au grabit sa faca achizitii", detaliaza Wachernig - in fond, inca o dovada de prudenta maxima, cuvantul de ordine pana acum, dar si de acum incolo, pentru Sparkassen. Si nu doar pentru ei.

Sursa

9 December 2008