În condițiile în care directorii financiari din companiile de asigurări vizează o mai mare concentrare pe capabilitățile de management și de analiză a datelor pentru a-și ajuta companiile să crească până în anul 2020 și pe mai departe, ei trebuie însă să echilibreze această intenție cu capacitatea de a răspunde noilor cerințe din domeniul reglementării și raportării, precum și al gestionării eficiente a costurilor aferente finanțării – se arată în studiul EY Global Insurance CFO Survey.

36359-alina_dimitriu_executive_director_ey_romania.jpg66% dintre executivii de la cel mai înalt nivel din companiile globale de asigurări spun că atingerea obiectivelor de creștere, extinderea pe noi piețe sau extinderea prin operațiuni de fuziuni și achiziții (M&A) sunt printre principalele trei priorități ale afacerilor lor pentru viitorul previzibil. În același timp, 54% dintre ei afirmă că managementul costurilor și îmbunătățirea profitului se clasează în top trei priorități, iar 51% consideră capacitatea de a răspunde la schimbările din domeniul reglementării o preocupare majoră.

Piața asigurărilor din România a atins, în primul semestru al anului 2014, un nivel de 3,97 miliarde lei (prime brute subscrise), în scădere cu 6,8% față de intervalul similar al anului 2013, conform datelor comunicate de ASF. Valoarea primelor brute subscrise în perioada ianuarie-iunie 2014, reprezintă 1,42% din PIB, în scădere de la 1,61% în primul semestru al anului 2013. Societățile de asigurare au raportat indemnizații brute plătite în sumă de 2,47 miliarde lei, în scădere cu 1,6% față de primul semestru al anului 2013. Pe ansamblul pieței, activele totale bilanțiere cumulate ale societăților de asigurare s-au majorat în prima jumătate a lui 2014 cu 1,22% față de finalul anului 2013, până la 18,37 miliarde lei, pierderea netă a societăților de asigurare situându-se la 54,25 milioane lei.

Alina Dimitriu, Director Executiv, EY România, declară:

"Piața asigurărilor a rămas lentă și extrem de competitivă. Pentru a răspunde în mod adecvat la noile presiuni concurențiale și la schimbările în domeniul reglementării pentru următorii zece ani, directorii financiari vor fi din ce în ce mai des solicitați să acționeze ca niște parteneri de afaceri eficienți. Se va aștepta de la ei să propună abordări strategice și să ofere consiliere prin folosirea eficientă a raportărilor, a unei analize îmbunătățite a datelor, precum și a oamenilor și a proceselor potrivite, în locațiile potrivite, astfel încât să sprijine creșterea și succesul organizațiilor în care activează."

Pentru a putea deveni parteneri de afaceri mai buni și pentru a putea aduce mai multă valoare adăugată, toți directorii financiari au spus că este nevoie de investiții în departamentele de analiză financiară și actuarială, inclusiv în îmbunătățirea capabilităților de management și analiză a datelor, în consolidarea capacității echipelor pe care le conduc de a furniza suport decizional și capabilități de gestiune a performanței.

Cele mai multe îmbunătățiri sunt necesare în gestionarea datelor și în tehnologie

Două treimi dintre respondenți au clasificat chestiunile privind datele și tehnologia printre primele trei provocări cu care se confruntă departamentele de analiză financiară și actuarială, în timp ce 21% dintre ei au declarat că principalul obstacol în atingerea succesului îl reprezintă calitatea datelor pe care le dețin. Infrastructura tehnologică a fost clasificată drept cea mai importantă provocare de către 27% dintre respondenți, problemele întâmpinate rezultând, cel mai adesea, din lipsa investițiilor recente și din folosirea unor sisteme învechite, moștenite în urma unor achiziții istorice. 

Procesele de raportare folosite în prezent de asigurătorii globali sunt, în general, inflexibile și consumatoare de timp, necesitând un nivel semnificativ de intervenție umană. În medie, 64% din resursele departamentelor de analiză financiară și actuarială sunt alocate proceselor tranzacționale și de raportare, față de o medie de doar 20% alocate activităților aferente suportului decizional.

Cum 35% din respondenți afirmă că principala lor prioritate este legată de capacitatea de a răspunde la noile cerințe din domeniul reglementării și raportării – iar acest procent ajunge chiar la 73% în cazul regiunii EMEIA, unde asigurătorii trebuie să facă raportări mai rapide pentru a fi conformi cu cerințele Solvency II – asigurătorii caută să-și îmbunătățească semnificativ calitatea datelor și eficiența proceselor folosite până în anul 2020.

Alina Dimitriu explică: "Problematica privind calitatea datelor folosite a reprezentat și continuă să reprezinte o zonă de preocupare majoră pentru asigurători. Din moment ce noile reglementări privind raportările vor avea impact asupra tot mai multor organizații, accesul la date precise și de încredere devine și mai important. Directorii financiari admit că acest fapt reprezintă o problemă și concentrează fonduri în această zonă, dar urmăresc să îmbunătățească și infrastructura în ansamblul ei pentru a sprijini întreaga afacere pentru viitor."

Programe de schimbare sunt în curs de desfășurare

85% dintre respondenți spun că au demarat deja programe de schimbare sau au în plan astfel de inițiative, principalul obiectiv fiind de a atinge unui nivel mai bun de raportare. Doar 6% dintre ei consideră că dispun de capabilitățile necesare pentru îndeplinirea priorităților-cheie.

Până în 2020, modelul operațiunilor financiare și actuariale va trebui aliniat cu prioritățile strategice. Procesele vor fi simplificate pentru a elimina activitățile cu cea mai mare implicare umană și pentru a permite un grad mai ridicat de centralizare, doar aspectele cheie ale zonei financiare având nevoie să rămână strâns legate de afacere și de locațiile cu costuri istorice mai ridicate.

Conform studiului, este de așteptat ca procesarea tranzacțiilor să migreze cel mai mult către zona de servicii cu costuri reduse, cea mai populară opțiune în acest sens fiind centrele regionale de servicii comune. Până în anul 2020, activitățile de contabilitate a veniturilor și de raportări interne și externe vor înregistra cel mai mare transfer către centre off-shore de servicii comune, în vreme ce serviciul de salarizare și cel de audit intern vor fi zonele cu cea mai mare probabilitate de externalizare.

Dimitriu concluzionează: "Concurența de pe piață nu va slăbi până în anul 2020. Pentru ca departamentele financiar și actuarial să poată oferi acel suport decizional strategic care să ajute la creșterea companiilor de asigurări, este nevoie ca modelele și procesele operaționale să fie îmbunătățite."

****

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet

12 February 2015