Abuzurile bancare sunt o permanentă realitate, mai ales după anul 2008. Cu toate acestea, puţini sunt clienţii care au puterea să ia atitudine şi să cheme instituţia financiară în instanţă, pentru a-şi apăra drepturile. În multe cazuri, clienţii se gândesc că un asemenea demers este complicat şi costisitor, pe când în realitate, dacă există un temei, banca poate suporta întreaga cheltuială cu procesul. Mai mult, tot instituţia financiară poate fi obligată să achite daune morale celor pe care i-a vătămat. IMOPEDIA.ro a cerut sfatul avocaţilor şi a întocmit un ghid pentru a clarifica modul în care o bancă poate fi chemată în judecată de către clienţi.

31728-judgment-picture.jpgSchimbarea dobânzii din fixă, cum se găseşte în contractul iniţial, în variabilă, este printre cele mai comune abuzuri pe care băncile le fac în faţa clienţilor. Banca spune, de cele mai multe ori, că îşi rezervă acest drept în cazul în care intervin schimbări pe piaţa monetară.

„Alte probleme des semnalate de către clienţii noştri sunt modificarea denumirii de „comision de risc” în „comision de administrare” precum şi creşterea abuzivă a comisionului de rezervă minimă obligatorie, care este clar menţionat ca privilegiu exclusiv al băncii întru modificare. Există chiar şi situaţia în care banca decide să solicite noi costuri, altele decât cele existente în contract”, arată pentru IMOPEDIA.ro avocat Violeta Iliescu.

Prima întâlnire cu avocatul poate fi gratuită

De asemenea, băncile îşi mai rezervă dreptul de a impune scadenţă anticipată clienţilor, în momentul în care analiştii băncii consederă că aceştia nu mai pot să îşi îndeplinească obligaţiile de împrumutaţi. Motivele pot varia de la întârzierea la plată până la modificarea salariului sau situaţia în care valoarea garanţiilor nu mai acoperă valoarea creditului. Orice asemenea motiv este suficient pentru a cere unui avocat să analizeze contractul de credit şi situaţia juridică în ansamblu.

RECOMANDARE: Atenţie la data scadentă! O restanţă de câteva zeci de euro poate duce la executare silită

„Clienţii se tem că este scump şi anevoios. În multe cazuri, prima şedinţă informativă este gratuită. Abia apoi, dacă există într-adevăr un caz, se semnează contractul de asistenţă juridică şi se încep demersurile legale pentru restabilirea legalităţii contractuale. Mai întâi se încearcă soluţionarea amiabilă care, în experienţa mea, nu a fost posibilă niciodată. Ulterior se depune cererea de chemare în judecată”, arată avocat Marcel Toader.

Banca poate fi obligată să suporte toate cheltuielile cu procesul, precum şi daune morale

În instanţă, se poate solicita nu doar constatarea caracterului abuziv al clauzelor şi eliminarea acestora, ci şi obligarea băncii să plătească daune morale clientului şi să acopere întregul cost de judecată. De asemenea, acţiunea este scutită şi de la plata taxelor de timbru şi a timbrului judiciar, dacă este întemeiată pe legislaţia privind protecţia consumatorilor.

„În măsura în care avocatul va demonstra culpa instituţiei financiare, clientul nu doar că va obţine condiţii financiare legale din momentul verdictului, dar se pot modifica şi retroactiv anumite clauze. În momentul în care clauzele abuzive sunt eliminate din convenţii, banca este obligată să nu ţină cont de actele adiţionale care au adus schimbările. Aşadar, dobânda legală va fi recalculată de la data achitării fiecărei sume nedatorate din momentul semnării convenţiilor şi până la zi”, arată avocat Violeta Iliescu.

Există şi situaţii în care dosarele depuse pot primi termene foarte lungi, ceea ce înseamnă că poate trece chiar şi un an de la depunere până la judecată. Dar avocatul are posibilitatea să solicite un termen mai scurt, pentru a proteja interesul clientului.

„În cazul în care verdictul se stabileşte în favoarea clientului, banca poate declara recurs şi chiar va face acest lucru, de cele mai multe ori. În experienţa mea însă, cele mai multe recursuri pe cazuri bine documentate sunt respinse drept nefondate, iar decizia devine irevocabilă”, încheie avocat Marcel Toader.

CITEŞTE ŞI: Clienţii băncilor falimentare îşi pot recupera economiile în 20 zile, printr-un demers simplist

 

19 September 2013