Printre facilităţi se numără asigurarea recepţiei, pazei şi protecţiei, serviciilor IT integrate gratuite, accesul la un centru de copiere şi săli complet echipate de meeting şi/sau training de către proprietarii clădirilor care au accesat fondurile europene.

29738-west_gate.jpgI. Despre program
II. Ce firme se pot încadra în condiţiile de închiriere speciale, pentru IMM-uri
III. Ce facilităţi şi servicii gratuite sunt oferite chiriaşilor IMM-uri

I.    Despre program

În Bucureşti cinci clădiri de birouri au disponibile la închiriere sau pre-închiriere spaţii cofinanţate din bani europeni, prin programul Axa prioritară 4 “Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi local”, derulat de către Ministerul Dezvoltării Locale şi Turismului, cu principala condiţie ca o anumită cotă din spaţiile de birouri rezultate să fie tranformate în incubatoare de afaceri, respectiv să fie închiriate numai pentru companiile mici şi mijlocii, inclusiv către start-up-uri.

Obiectivul pe termen lung al acestui program este crearea structurilor de sprijinire a afacerilor în scopul atragerii investiţiilor şi dezvoltării economice durabile şi reducerea ratei şomajului.

„Este o reală oportunitate pentru IMM-urile româneşti posibilitatea de a închiria sediul într-un astfel de centru pentru dezvoltarea şi sprijinirea afacerilor. Conform unui studiu al Comisiei Europene, în Europa există 23 milioane de IMM-uri, acestea fiind considerate «seva» dezvoltării durabile, pentru că ele au creat 80% din noile locuri de muncă,  în ultimii cinci ani.

Credem că şi în România centrele pentru sprijinirea afacerilor, destinate IMM-urilor, vor avea un impact pozitiv la nivelul reducerii costurilor fixe ale firmelor pentru a le oferi posibilitatea sa investeasca mai mult in dezvoltare şi ne bucurăm că suntem promotorii unor astfel de soluţii în piaţă”, declară Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.  

În Bucureşti, în perioada 2011-2012 au fost avizate iniţial şapte proiecte, cu suprafeţe începând de la aproximativ 1.800 mp până la 15.000 mp, conform analizei de piaţă realizate de ESOP Consulting, lider pe piaţa închirierii de spaţii de birouri pentru companiile medii, si brandul romanesc numarul 1 pe piata spatiilor de birouri.

Dintre acestea doar cinci au rămas în implementare, finanţarea unuia dintre proiecte fiind reziliată şi un proiect fiind în stand-by. În acest an se finalizează primele trei centre de afaceri de acest tip, primele contracte de închiriere pentru IMM-uri fiind semnate încă de la sfârşitul anului trecut.

La primul proiect lansat pe piaţă, CSDA Siriului (foto 1) cota de spaţii cu facilităţi pentru IMM-uri a fost deja închiriată prin intermediul ESOP Consulting l CORFAC International, cu două luni înainte de recepţia clădirii.

Proiectul este situat în zona Aviaţiei, la 7-8 minute distanţă de metroul Aurel Vlaicu.

Pentru cel de-al doilea proiect, WEST Gate (foto2), ESOP Consulting l CORFAC International  a fost desemnat brokerul exclusiv pentru inchirierea spaţiilor destinate IMM-urilor, cu o suprafaţă totală de 5.000 mp, la sfârşitul săptămânii trecute. Spaţiile destinate IMM-urilor sunt disponibile imediat, clădirea fiind finalizată la începutul acestui an. Centrul pentru sprijinirea afacerilor din cadrul West Gate oferă firmelor mici şi mijlocii, aflate la început de drum sau în plină dezvoltare, posibilitatea de a se alătura unor chiriaşi emblematici din rândul multinaţionalelor, printre care se numără Citibank, Ericsson, Siemens, Accenture, BRD, Alpha Bank, PPD România si multe alte nume sonore.

West Gate, in care se afla centrul pentru sprijinirea afacerilor de 5.000 mp, este un important business park situat în zona Militari, lângă staţia de metrou Păcii, cu ansamblu rezidenţial integrat, reunind nouă  imobile de birouri de clasă superioară, de aproximativ 15.000 mp fiecare (ce vor livra un total de 125.000 mp) şi patru blocuri de locuinţe.

Alături de aceste funcţiuni, parcul va oferi într-o etapă ulterioară şi servicii integrate pentru chiriaşii săi:  hotel, săli de conferinţă, restaurante, centru sportiv, bănci, grădiniţă.

Un al treilea proiect (foto 3), cu o suprafaţă închiriabilă mai mică, de 2.350 mp, se construieşte în zona Unirii-Calea Călăraşilor, urmând a fi dat în folosinţă la sfârşitul anului 2013.

Celelalte două proiecte de birouri care includ şi spaţii disponibile pentru IMM-uri se află în zonele Mihai Bravu şi Floreasca.

II.    Ce firme se pot încadra în condiţiile de închiriere speciale, pentru IMM-uri

Chiar dacă la prima vedere am fi tentaţi să credem că puţine firme se pot încadra în condiţiile de închiriere, adevărul este însă că multe companii din România corespund criteriilor de IMM (Întreprinderi Mici şi Mijlocii). O firmă potenţial chiriaşă trebuie să aibă până în 249 angajaţi, o cifră de afaceri de până în 50 milioane de euro şi active de până în 43 milioane de euro.

Conform Legii nr. 346/2004, art. 4 sunt considerate IMM-uri:

• întreprinderi mijlocii - au între 50 si 249 de salariaţi şi realizează o cifra de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
• întreprinderi mici - au între 10 si 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei;
• microîntreprinderi - au pâna la 9 salariati si realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de pâna la 2 milioane euro, echivalent în lei;

III.    Ce facilităţi şi servicii gratuite sunt oferite chiriaşilor IMM-uri

Astfel de centre de afaceri oferă o serie de avantaje potenţialilor chiriaşi, mai exact acces gratuit la o serie de facilităţi precum: săli de întâlniri, săli de conferinţe complet echipate, servicii internet, bucătărioare complet mobilate şi utilate etc.

“Companiile ce au închiriat până în prezent spaţii în centre de dezvoltare şi sprijinire a afacerilor prin ESOP au apreciat în mod deosebit nivelul competititv al chiriei (de exemplu la West Gate chiria pentru IMM-uri este cu până la 40% mai mică), calitatea deosebit de ridicată a spaţiilor şi accesul la diversele facilităţi cu valoare adăugată mare”, a declarat Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP.

Facilităţile diferă de la proiect la proiect, în funcţie de mărimea finanţării din bani europeni, care se răsfrânge în dimensiunea centrului pentru sprijinirea afacerilor.

De exemplu, serviciile şi facilităţi puse la dispoziţia IMM-urilor de către West Gate sunt recepţie, pază şi protecţie, sistem monitorizare CCTV, servicii de banking (bancomat), reţea broadband, IP voce şi date, servicii de curăţenie, lift, sistem climatizare, sistem anti-incendiu, servicii IT (de ex. reţelistică, mentenanţă), acces la sală training/prezentare produs, sală meeting şi organizare evenimente de networking.

Despre ESOP Consulting l CORFAC International

ESOP este unul dintre principalii consultanţi imobiliari ce lucrează de 11 ani în piaţa birourilor si pe piaţa rezidenţiala. ESOP este lider pe segmentul închirierilor de birouri către companii medii, oferind soluţii atât companiilor medii şi mari care se află în expansiune sau doresc o optimizarea a costurilor cu chiria, cât şi start-up-urilor româneşti şi reprezentanţelor străine care deschid filiale în România.

Incepand cu 2013, ESOP activează în asociere cu CORFAC International - Corporate Facility Advisors – o alianţă de companii imobiliare antreprenoriale angajate să ofere servicii de calitate la nivel local, naţional şi international. Prin apartenenţa ca Membru Principal la FIABCI (Federaţia Imobiliară Internatională) – şi prin firmele independente afiliate din pieţe-cheie din înteaga lume, CORFAC International ofera servicii imobiliare cu o acoperire în 61 de locaţii din America de Nord şi în peste 65 de alte ţări pe plan mondial. În cifre – peste 8.500 de tranzacţii anual, cuprinzând 55 mil mp şi evaluate la peste 5,2 miliarde $.

ESOP Consulting/CORFAC International  poate oferi soluţii pentru orice tip de firmă, accesând cea mai mare bază de date în care se află 760 de centre de afaceri şi  1.940 de vile, adică peste două milioane mp de spaţii de birouri. ESOP a asistat de-a lungul timpului companii de talie medie şi mare care au tranzacţionat peste 250.000 mp de spaţii de birouri, printre companiile care şi-au relocat sediul de-a lungul timpului prin ESOP se numără: COSMOTE, ENEL, IPSOS Interactive Services, KONICA MINOLTA, MEGA IMAGE, SBS Broadcasting, LUGERA & MAKLER şi alţii.

 

18 March 2013