Noua "batalie" a dezvoltatorilor de centre comerciale de tip mall va fi provincia, in urmatorii doi ani anuntandu-se lansarea a peste 20 de noi proiecte, sustin analistii imobiliari ai Colliers, pretuiti de NewsIn. Potrivit acestora, motivul principal il constituie potentialul deosebit al oraselor cu peste 100.000 de locuitori, in prezent foarte putin deservite de astfel de centre si saturarea pietei din Bucuresti, estimata a se produce in 2009.
Cei de la DTZ Echinox au identificat insa si alte motive, precum cresterea veniturilor populatiei si diversificarea produselor financiare de credit pentru persoane fizice.
Cifrele spun totul: din stocul total care va fi livrat in urmatorii doi ani, 70% va fi orientat pe provincie, iar stocul total de centre comerciale in Romania este estimat sa atinga aproape 2.000.000 mp, din care 60% sunt anuntati in afara Bucurestiului.

"In ultimii ani, piata de retail din Romania a adus in atentia opiniei publice mai multe proiecte ca niciodata. Dezvoltatorii s-au grabit sa-si asigure cele mai bune terenuri in fiecare oras, considerand locatiile-cheie ca o garantie a succesului proiectelor lor.
Primele tinte au fost Constanta, Iasi si Timisoara, unde au aparut deja primele centre comerciale noi sau primele modernizari ale unor centre vechi.
Stocul total estimat pentru toate cele sapte orase la sfarsitul anului 2009 este de 770.100 mp suprafata inchiriabila.
Excluzand Bucurestiul, acest stoc reprezinta 69,3% din suprafata totala livrata in tara pana la acea data", spune seful departamentul retail din cadrul Colliers, Monica Barbu.

Cele mai multe proiecte vor fi adjudecate de orasele cu o populatie de peste 300.000 de locuitori, precum Cluj-Napoca, Constanta, Brasov, Craiova, Galati, Timisoara si Iasi, care au atins in prezent un stoc de 105.600 mp suprafata inchiriabila, iar aceasta va creste de sapte ori pana la sfarsitul lui 2009, cand va depasi 750.000 mp. In schimb, "cele mai putin interesante regiuni pentru dezvoltatorii de centre comerciale sunt judetele care inregistreaza un venit mediu lunar scazut coroborat uneori cu numarul si densitatea scazuta a populatiei: Botosani, Vaslui, Braila, Buzau, Tulcea, Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Teleorman, Gorj sau Caras-Severin", ne spune Catalin Maruntelu, Research Analist, Richard Ellis.

Cluj-Napoca, cel mai atractiv oras pentru dezvoltatori

Municipiul transilvanean va cunoaste cea mai importanta dinamica a constructiilor de tip mall din provincie. Astfel, daca in prezent nu exista niciun centru comercial modern in oras, pana in 2009 vor fi livrate cinci astfel de dezvoltari comerciale, totalizand 200.000 mp de suprafata inchiriabila, ceea ce inseamna peste 17% din stocul total de centre comerciale din Romania in 2009, exceptand Bucurestiul.
Printre dezvoltatorii interesati de Cluj se numara cunoscute companii internationale, active de cativa ani in Romania, dezvoltatori locali, care-si continua strategia de expansiune in tara, dar si nou-veniti pe piata, companii atat locale, cat si internationale, precizeaza Colliers.

Alte doua orase, Constanta si Brasov, vor avea mai mult de 100.000 mp suprafata inchiriabila livrati pana la sfarsitul lui 2009. Constanta se pregateste sa mai primeasca doua proiecte pana la sfarsitul anului, care vor adauga 44.500 mp inchiriabili la stocul total al orasului, iar Brasovul, care nu are, in prezent, niciun centrul comercial care sa depaseasca 10.000 mp suprafata inchiriabila, asteapta alte trei-patru proiecte.
"Brasovul este deschis initiativelor si asteapta sa ofere locuitorilor sai noi alternative pentru shopping. Incepand cu anul 2009, orasul asteapta deschiderea primelor proiecte de dimensiuni medii-mari. Noi jucatori intrati pe piata au ales locatii in Brasov pentru primele lor proiecte comerciale in Romania. Este si cazul companiei spaniole Riofisa, care va dezvolta un proiect de 50.000 mp suprafata inchiriabila in apropierea noului centru al orasului", adauga analistii de la Colliers.

Dublare a spatiilor comerciale in Timisoara si Iasi

Planurile celor de la Riofisa pentru Romania includ si Timisoara. Dezvoltatorii internationali intra pe piata din Romania cu experienta livrarii mai multor proiecte de succes in Spania.
In Timisoara, Riofisa va adauga proiectelor existente inca 47.000 mp, iar pana in 2009, stocul total al orasului va reprezenta 8% din totalul centrelor comerciale livrate in tara. Iasiul are avantajul de a fi primul oras dupa Bucuresti in care s-a deschis un centru comercial de tip mall.
"Dezvoltatorii sunt inca atrasi de oras si ne asteptam ca acesta sa isi dubleze stocul existent de spatii comerciale pana in 2008", potrivit Colliers. Dupa deschiderea in aceasta primavara in Pitesti, Euromall isi continua expansiunea in tara si intentioneaza sa deschida alte doua centre comerciale de aproximativ 25.000 mp, anul viitor in Galati si, apoi, in Craiova.
Cele doua orase intrevad mari oportunitati de dezvoltare comerciala, iar principalul avantaj in cazul lor este numarul mare de locuitori, 300.000, cu o putere de cumparare buna si interes pentru noile oferte. Desi pana acum nu a fost livrat niciun centru comercial, stocul total in fiecare oras se va apropia de 100.000 mp pana in 2009.

Bucurestiul, inca departe de celelalte capitale din regiune

Potrivit DTZ Echinox, stocul de spatii in centre comerciale moderne (de tip mall) din Bucuresti cuprinde aproximativ 150.000 mp (100% grad de ocupare), ceea ce inseamna o ratie de 0.07 mp/capita, situati in principal in zona de centru, centru-sud a Capitalei. Pana in 2008, insa, analistii DTZ estimeaza o triplare a acestuia daca poiectele anuntate vor fi finalizate. Este vorba in principal de constructia Colloseum in nord-vestul orasului, extinderea Bucuresti Mall, extinderea Baneasa Shopping City sau lansarea Esplanada, care cuprinde si un element de retail pe langa cel rezidential, birouri si hotel. Stocul existent in Bucuresti este foarte scazut comparativ cu alte capitale din UE, ca Varsovia - cca. 1.300.000 mp, adica 0.79 mp/capita, Praga - cca. 460.000 mp, adica 0.38 mp/ capita, Budapesta - cca. 550.000 mp, adica 0.27 mp/capita.
Nivelul mediu al chiriilor pentru centrele comerciale din afara Bucurestiului a fost in 2006 de 18-25 euro/mp, desi proiectele cu un concept bun si bine administrate au putut obtine pana la 22-25 euro/mp, mai spune Colliers.

Sursa

15 May 2007