Clienții care au sau au avut vreodată probleme cu băncile pot schimba sistemul bancar din România, dacă cererile lor sunt pertinente și se încadrează în limitele legale. Acest lucru va fi posibil prin participarea la dezbaterile publice pentru proiectul numit Codul de Bune Practici Bancare, propus de Consiliul Patronatelor Bancare din România și demarat azi.

36829-consultare_bancara.jpgÎncepând de astăzi, 20 aprilie, și până la sfârșitul lunii mai, proiectul Codului de Bune Practici va fi disponibil pentru consultare pe website-ul Consiliului Patronatelor Bancare din România. Intenția este aceea de a crea un climat favorabil, care să protejeze atât băncile, cât și clienții. Oricine poate aduce sugestii, dar vor fi luate în calcul doar acelea care pot fi puse în practică, precum și cele care se încadrează în limitele legale actuale.

CPBR menționează în mod expres faptul că acest Cod de Bune Practici Bancare nu poate și nici nu-și propune să se situeze deasupra prevederilor legale și normelor bancare în vigoare. Legile și regulamentele existente cu privire la sistemul bancar vor fi strânse într-un singur loc, cu scopul principal de a-i ajuta pe clienți să înțeleagă drepturile și obligatiile lor, atunci când încheie o relație contractuală cu o bancă, sau modalitățile de a beneficia la maximum de relația existentă cu banca lor actuala”, explică oficialii Consiliului Patronatelor Bancare din România.

Asemenea legi și regulamente există deja în România, dar accesul consumatorilor la ele este dificil, motiv pentru care apar diverse probleme în relația dintre client și bancă. Din nefericire, consecințele unei interacțiuni ineficiente între cele două părți pot avea efecte devastatoare, cu atât mai mult cu cât vorbim despre o situație generalizată, des întâlnită la nivel național.

CPBR se adresează în special consumatorilor, prin intermediul asociațiilor și organizațiilor care-i reprezintă și ale căror opinii și sugestii sunt binevenite. În afară de acestea, încurajăm și opiniile altor membri ai comunității bancare, angajați, sindicate, însă și autorități și instituții publice”, explică oficialii CPBR.

Proiectul Codului de Bune Practici Bancare, vizează îmbunătățirea relațiilor dintre bănci și clienții acestora, inclusiv prin ridicarea standardelor profesionale. Odată finalizată consultarea publică și ulterior aprobării variantei sale finale de către Adunarea Generala a CPBR, toate băncile membre ale organizației vor trebui să adere la acesta atât în mod individual cât și colectiv. Băncile membre ale CPBR sunt BCRomana, BRD, Raiffeisen Bank, UniCredit‐Țiriac Bank, ING Bank Romania și Volksbank România. Cele șase bănci care compun CPBR dețin aproximativ jumătate din totalul activelor bancare din sistem.

CITEȘTE ȘI:

20 aprilie 2015