De trei ori mai multe malluri în Bucuresti în trei ani




Adevarul - 03.11.2006
 

Pâna la sfârsitul anului 2009, suprafata ocupata cu spatii comerciale moderne din Bucuresti s-ar putea tripla, ajungând pâna la 450.000 de metri patrati, potrivit unui studiu realizat de catre compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox. Evolutia ar putea duce la o scadere de circa 15% a chiriilor din locatiile deja existente. În prezent, bucurestenii au la dispozitie în jur de 150.000 de mp de magazine de calitate, concentrate în patru centre moderne de shopping Plaza România, Bucharest Mall, City Mall si Unirea Shopping Centre.

Cu toate proiectele de pe piata de retail a Capitalei aparute în ultima perioada, bucurestenii nu se pot lauda ca au la dispozitie prea multe magazine.

450.000 metri patrati, pâna în 2009

"Doar 0,07 metri patrati de spatii comerciale moderne îi revin unui bucurestean. O cifra foarte mica, comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana", este de parere Oana Iliescu, senior consultant în cadrul departamentului Retail al DTZ Echinox. Nu este de mirare ca centrele comerciale sunt aglomerate, iar cererea se mentine foarte ridicata pe aceasta piata. Specialistul estimeaza ca, pâna în 2009, suprafata destinata spatiilor comerciale moderne va ajunge la nu mai putin de 450.000 mp, daca toti developerii vor respecta graficele de lucru.

"Marea majoritate a proiectelor vor fi realizate dupa un concept modern, astfel ca vom asista la cresterea calitatii pe aceasta piata. Este vorba despre generatia a treia de centre comerciale, comparabile cu cele din orase importante din Polonia, Ungaria si Republica Ceha", adauga Oana Iliescu. Pâna la finalizarea proiectelor anuntate, Capitala duce lipsa în acest moment de prezenta unei zone comerciale pietonale, ca si de o artera comerciala de lux, la fel ca în marile orase europene. În aceste conditii, spatii comerciale de calitate pentru închiriere nu se gasesc decât în centrele de shopping. Ramâne ridicata si cererea pentru spatiile comerciale stradale, situate pe arterele centrale ale orasului, precum Magheru, Balcescu, Calea Victoriei, Dorobantilor si Mosilor. Chiriile lunare pentru locatiile bine pozitionate depasesc 100 euro/mp în aceste zone.

Nordul Capitalei înca duce lipsa de centre comerciale

Segmentul de retail din Capitala este dominat de Carrefour (patru centre) si Cora (doua centre). Ca strategie de organizare, în fiecare locatie s-a dezvoltat câte un hipermarket, alaturi de o galerie comerciala. Kaufland are deja un magazin în Capitala si alte 11 în tara. Auchan va deschide saptamâna viitoare primul hipermarket în cartierul Titan, si în curând se anunta si Real. Distributia centrelor comerciale nu s-a facut în mod egal în cele sase sectoare, astfel ca nordul orasului duce lipsa, deocamdata, de o destinatie moderna de shopping, se arata în studiul citat.

Asta, în ciuda faptului ca firmele care îsi desfasoara activitatea în sectorul 1 realizeaza în jur de 40% din totalul cifrei de afaceri de la nivelul Capitalei. Nordul va recupera însa la acest capitol, având în vedere ca dezvoltarea pietei în urmatorii ani se va face în tot orasul, cu accent în aceasta parte a Bucurestiului. Pâna acum, retailerii s-au orientat catre zonele de centru, vest, centru-est si sud pentru dezvoltarea centrelor comerciale.

În schimb, retailul de depozit este concentrat cu predilectie în vecinatatea principalelor cai de iesire din oras, pe partea de nord si vest, si mai putin în est si sud. Principalii jucatori de pe piata bucuresteana sunt Praktiker - cu doua centre, Bricostore (patru locatii) si Mobexpert, tot cu patru centre.

Citeste articolul integral in Adevarul

Simona Simionescu
Adevarul
 

3 November 2006