Pentru că întotdeauna se găsesc oameni cu bani, sunt de părere unii specialişti imobiliari. De aceea piaţa proprietăţilor de lux nu s-a lăsat îngenunchiată de criză. Ştefan Niţă, directorul general al agenţiei Luxury International într-un interviu acordat Imopedia.ro apreciază că în acest moment, luxul în România înseamnă mai mult decât o nişă.

14238-dsc_0043_modif.jpg„Înseamnă o oportunitate! Consider că până acum, proprietăţile de lux nu au fost suficient exploatate. Condiţiile de piaţă permiteau ca ele să se vândă practic singure. Prin lux nu trebuie să se înţeleagă numai apartamente sau case, înseamnă un stil de viaţă. Fiecare proprietate pe care o vindem este exclusivitate a agenţiei Luxury International, este analizată separat, agenţia plătind pentru expertiză juridică, expertiză tehnică şi analiza oportunităţii investiţionale. În ceea ce priveşte preţurile, cele mai ieftine proprietăţi din portofoliul nostru costă în jur de 700.000 euro.

Cât de căutate sunt proprietăţile de lux în România?
Spre deosebire de vânzările de locuinţe pentru cei cu buget mediu, piaţa de lux nu este atât de strâns legată de turbulenţele economice. Întotdeauna există clienţi cu bani, interesaţi de achiziţii sau investiţii. Interesaţi sunt, paradoxal, şi cei care nu îşi permit o asemenea proprietate. Este un comportament aspiraţional, dar pe acest segment de lux, întreaga strategie de marketing şi de vânzări trebuie îndreptată spre publicul de nişă, ba chiar trebuie ţinută departe de publicul larg, care are tendinţa să fie frustrat chiar şi de simpla existenţă a unor proprietăţi la preţuri exorbitante şi care riscă, astfel, să obosească agenţii de vânzări.

Ce fel de proprietăţi de lux vor românii?
Criteriile esenţiale după care se ghidează un client atunci când caută o proprietate de lux pentru uz personal sunt: zona exclusivistă, intimitate şi interioare spaţioase. Apoi dorinţele clienţilor se împart în sub-categorii care includ criterii precum proximităţi conforme stilului lor de viaţă. Cele mai fierbinţi zone sunt cele din apropierea parcurilor, exemplu Herăstrău sau Cişmigiu, în apropierea şcolilor cu reputaţie, dacă clientul are copii, sau în centrul oraşului, ex. Moşilor, Unirea.

Cât de atractiv este un castel de vânzare în România? Cine ar cumpăra o astfel de proprietate?
Luxury International are la vânzare o construcţie din centrul Bucureştiului făcută după modelul unui castel din Germania de pe Rin. Este o construcţie începuta în anul 1880 şi finalizată în 1890, care păstrează obiectele şi decoraţiunile din 1890. Preţul este 1,8 mil. euro. Clienţii pe care îi vizează compania noastră pentru asemenea proprietăţi sunt în principal străinii.

Se vinde luxul în această perioada?
Fără doar şi poate, luxul se vinde oricând. Într-adevăr, contextul economic este mai dificil decât anii trecuţi, dar asta nu înseamnă decât că este nevoie de strategii de marketing şi vânzări adaptate situaţiei. De muncă asidua a fost însă nevoie întotdeauna, aşa că această perioadă nu ar avea motive să ne sperie mai mult decât oricare alta.

Cât de afectata este piaţa rezidenţială de lux de criză?
Şi pe segmentul de lux, ca şi în orice altă sub-divizie a real-estate-ului, a fost nevoie de ieftiniri. Acestea s-au resimţit în special la apartamente, dar şi la vile şi case de lux. Asta pentru că vilele de lux, cele cu preţuri care variază în jurul sumei de 1 milion euro, nu sunt bunuri de masă şi nu sunt aşa de uşor de găsit sau de construit pe cât sunt apartamentele. Astfel, valoarea lor este intrinsecă şi nu poate fi alterată decât cu greu.

Încotro se îndreaptă piaţa de lux din România?
Globalizarea este viitorul. Se simte încă de acum interesul clienţilor străini pentru proprietăţile de la noi. Am primit deja mai multe solicitări de la străini care se interesează de proprietăţile din portofoliul nostru. Aceştia îşi caută fie locuinţe de vacanţă, fie testează terenul pentru investiţii speculative, fie se gândesc să folosească aceste proprietăţi pentru viitoare afaceri de nişă, precum restaurante sau sedii de firmă.

Ce trebuie să ştii/să ai ca să poţi vinde proprietăţi de lux?
Pentru a vinde proprietăţi de lux este nevoie în primul rând de capacitatea de a înţelege clientul şi nevoile lui. Vânzarea de locuinţe premium se face high class, bine targetat şi cu atenţie, promovarea se face pe fiecare proprietate în parte, iar vânzarea se face pe fiecare client în parte, cu atenţie la fiecare detaliu din viaţă, preferinţele şi nevoile acestuia.

Cine sunt cei care îşi permit în prezent să cumpere proprietăţi de lux?
Clienţii de lux sunt aceiaşi ca întotdeauna. Sunt cei care au locuit în construcţii de lux şi acum decid să se mute. Sau cei care decid să facă acum investiţii de viitor pentru copiii lor. De asemenea, printre cei care ocupă locuinţele de lux putem să enumerăm şi expaţii, deşi numărul acestora a scăzut destul de puternic în ultimul an.


12 October 2010