Cererea venită din partea clienţilor care doresc să se mute într-o locuinţă mai bună reprezintă 10-15% din total. Preţurile mai mici şi posibilitatea sporită de negociere. Iată cele două avantaje majore de care pot beneficia cei care vor să-şi cumpere o casă mai bună.

6268-25.jpgPerioadele de criză sunt cele mai bune pentru investiţii strategice. Iată o teorie verificată în momentul de faţă prin achiziţiile sporadice făcute de puţinii jucători care încă mai dispun de lichidităţi. De avantajele acestei perioade pot beneficia însă şi cumpărătorii finali.

O poziţie privilegiată o ocupă în special aşa-numiţii move-up buyers - clienţii interesaţi de vânzarea locuinţei actuale în scopul achiziţionării alteia noi, cu o suprafaţă mai mare, o localizare sau o calitate mai bună.

 Acest gen de achiziţii „sunt mai rentabile decât erau în urmă cu unul sau doi ani, pentru că preţurile au scăzut, se pot negocia, iar modalitatea de plată este mai flexibilă", spune Antoaneta Petre, broker în cadrul departamentului rezidenţial al Regatta.

„E un moment foarte bun ca să faci un upgrade de locuinţă", recunoaşte şi Marian Păduraru, sales manager în cadrul EuroProperty.

O nişă de piaţă cu potenţial

De un avantaj considerabil beneficiază în special cei care vor să facă trecerea de la un apartament vechi la unul nou. Asta deoarece pe piaţă se află mulţi dezvoltatori care, aflându-se în dificultate financiară, vin cu oferte foarte atractive, aproape chiar de preţul de construcţie.

Avantajele oferite de o locuinţă nouă în detrimentul uneia vechi sunt cât se poate de evidente: un confort sporit, o calitate superioară a finisajelor locuinţei, o suprafaţă mai mare şi o compartimentare mai eficientă a acesteia.

„Foarte importante sunt elementele ce conferă plus-valoare apartamentului nou achiziţionat: suprafaţa, calitatea finisajelor, localizarea", subliniază şi Jeni Georgescu, consultant imobiliar în cadrul Eurometropola. Gradul diferenţei dintre cele două tipuri de unităţi locative este dictată de cele mai multe ori de necesitatea pentru care clientul optează pentru o strategie de acest gen.

„La capitolul avantaje, putem menţiona plaja largă de oferte existente în piaţă, precum şi preţurile mult mai accesibile pentru locuinţele noi", adaugă reprezentanta Eurometropola. Nu este de ignorat nici flexibilitatea mult mai mare a vânzătorilor în procesul de negociere a unei tranzacţii. Un dezavantaj ar fi reprezentat de faptul că anul trecut, proprietatea veche era evaluată la un preţ mult mai mare, spre deosebire de preţul ce poate fi obţinut la ora actuală.

„Dacă ne raportăm la contextul existent în 2008, situaţia poate fi echilibrată în ceea ce priveşte rentabilitatea unei achiziţii de acest gen", este de părere Jeni Georgescu. Cu toate acestea, pe termen scurt - şase luni, un an - diferenţa încă redusă de preţ între locuinţele vechi şi cele noi poate fi valorificată, crede Păduraru. Un avantaj este dat şi de Programul Casă, care va reuşi, cel mai probabil, să pună în mişcare stocul de apartamente vechi din piaţă, adaugă acesta.

Fenomenul trecerii de la un apartament vechi la unul nou a atins punctul culminant la jumătatea anului trecut, când locuinţele din ansamblurile rezidenţiale ademeneau orice client, subliniază Jeni Georgescu. Tendinţa clienţilor de a renunţa la vechea locuinţă în favoarea alteia noi există în continuare, însă ultima jumătate de an a avut o influenţă majoră asupra perspectivei cumpărătorului.

„Clienţii sunt mult mai sceptici când trebuie să îşi achiziţioneze o altă locuinţă, pentru că acest lucru presupune şi un efort financiar însemnat, ceea ce, în contextul actual, poate fi o investiţie riscantă", explică Jeni Georgescu.

Nesiguranţa locului de muncă, veniturile reduse obţinute din salarii, dificultatea creditării reprezintă doar câteva aspecte care influenţează în mod decisiv procesul de cumpărare. Această influenţă nu este valabilă doar în cazul clienţilor aflaţi la prima achiziţie, ci îi afectează şi pe cei care deţin deja o proprietate. Este cât se poate de firesc ca aceştia să se arate mult mai precauţi în luarea unei decizii de cumpărare.

Reprezentanta Eurometropola precizează însă că, deşi numărul cererilor venite din partea persoanelor care vor să îşi schimbe rezidenţa nu este la fel de însemnat cantitativ ca şi anul trecut, aceasta este totuşi o nişă de piaţă cu potenţial.

Astfel, dezvoltatorii imobiliari au identificat această oportunitate şi au lansat programe speciale pentru acest tip de clienţi. „O variantă atractivă de tranzacţionare a apartamentului vechi, precum şi modalităţi flexibile de plată pentru noua locuinţă pot fi combinate într-un program cu mare priză la public", este de părere Jeni Georgescu.

Clientul tipic: familistul înstărit

În actualul context de piaţă, agenţiile continuă să primească cereri din partea clienţilor aflaţi în căutarea unei locuinţe mai bune. Ca pondere din cererea totală de locuinţe existentă pe piaţă, clienţii care doresc să facă un upgrade de locuinţă reprezintă 10-15%, estimează reprezentantul EuroProperty. Principalul motiv al trecerii de la un apartament mai mic la unul mai mare sau al trecerii de la un bloc vechi la unul nou este dorinţa cumpărătorului de a-şi schimba stilul de viaţă.

„Locuinţa este un indicator al nivelului de trai, de aceea oamenii caută locuinţe de o calitate superioară, care să ofere un plus nivelului de trai pe care îl au", subliniază Antoaneta Petre. Există, desigur, şi alţi factori care influenţează schimbarea unei locuinţe, cum ar fi naşterea unui copil, nevoia de a fi mai aproape de grădiniţă, şcoală sau locul de muncă.

Sursa

28 July 2009