In urma e-mail-urilor primite de la cititori, cotidianul nostru reia un subiect dezbatut si anul trecut si anume pasii necesari cumpararii unei proprietati imobiliare. Concret, pentru a evita surprize neplacute in momentul in care dorim sa cumparam o proprietate imobiliara, este necesar sa verificam, in prealabil, mai multe lucruri.

Cumpararea unei proprietati imobiliare – pasii necesariIn primul rand trebuie stiut ca ca, pentru a fi valabil incheiat, un contract de vanzare - cumparare a unui imobil trebuie sa indeplineasca anumite conditii de forma si de fond.

Atfel, pentru a fi valabil incheiat, un contract prin care se doreste sa se realizeze vanzarea unui imobil teren trebuie sa imbrace forma autentica. Deci, in aceasta situatie, este imperios necesar sa incheiem conventia in fata unui notar public, pentru ca altfel va fi pusa in discutie chiar validitatea contractului.

De asemenea, se poate incheia si un antecontract de vanzare-cumparare, in fata notarului public, aceasta varianta avand avantajul ca implica mult mai putine costuri.

Ulterior, se poate apela la instanta de judecata pentru a emite o hotarare care sa tina loc de contract de vanzare-cumparare, evitandu-se astfel sa se plateasca sume importante de bani notarului care ar trebui sa perfecteze conventia. Inainte de a incheia o asemenea conventie, este necesar sa se faca verificarea valabilitatii si corectitudinii actelor originale ale proprietatii.

Aceasta verificare poate fi realizata de catre un avocat sau de un notar public si, in cele mai multe cazuri, aceasta consultanta nu costa nimic. De exemplu, consultanta va fi gratuita in situatia in care actele ce vor consfinti prezenta conventie vor fi perfectate in cadrul aceluiasi cabinet notarial.

Multi proprietari detin deja istoricul proprietatii pe care vor sa o instraineze datorita faptului ca acesta le-a fost remis in momentul in care ei insisi au dobandit acel imobil. Acest istoric indica toti proprietarii pe care bunul in cauza i-a avut iar, in situatia in care cel ce vrea sa vanda imobilul il detine, acesta il scuteste pe cel in cauza de a mai trece pe la fiecare notar unde au fost perfectate actele cu fostii detinatori.

Nu putine sunt cazurile in care persoanele ce vand sau cumpara imobile nu trebuie sa-si faca foarte multe griji, datorita faptului ca vanzarea ce se va perfecta va fi una simpla. Este situatia imobilelor retrocedate si care urmeaza sa fie vandute de catre cei care le-au obtinut prin aceasta modalitate. Sunt si situatii in care prezentarea unui asemenea istoric este imperios necesara, mai ales in cazul in care un asemenea imobil va fi dobandit prin credit imobiliar. In aceasta situatie, in primul rand banca este cea care solicita un asemenea document.

Un alt document necesar in momentul in care se doreste sa se faca vanzarea unui imobil este dosarul cadastral al terenului si al eventualelor constructii ce se afla pe acesta. Dupa ce proprietarul obtine dosarul cadastral menit sa arate suprafata exacta a terenului sau a casei, acesta are nevoie de extrasul de la administratia financiara.
Extrasul de carte funciara este un alt act fara de care nu se poate transfera proprietatea.

Obligatia solicitarii eliberarii unui asemenea extras revine vanzatorului care va trebui sa astepte doua zile pentru a obtine un asemenea document. Extrasul de carte funciara are menirea de a arata daca imobilul in cauza face obiectul unei garantii reale sau daca asupra lui este inscrisa o alta sarcina. De asemenea, in extrasul de carte funciara gasim si masuratorile facute asupra imobilului.

Sursa

3 April 2009