Viorel Opaiţ, corporate services director în cadrul firmei de consultanţă imobiliară Colliers, consideră că aşa-numita generaţie Y, formată din tinerii crescuţi cu gadget-urile în mână, îşi va pune în următorii ani amprenta puternic şi asupra felului în care vor arăta spaţiile de birouri.

27944-19-zflive.jpgPractic, sediul clasic format în cele mai multe cazuri dintr-un spaţiu de tip "open space", situat într-o clădire cu faţadă de sticlă, îşi va pierde din importanţă pe măsură ce noile tehnologii vor deveni accesibile din orice loc. "Se va merge către un birou colaborativ în care ai un loc în birou pentru ceea ce vrei să faci în momentul respectiv. Dau un exemplu, se va merge mult către ceea ce numim «hot desking»: o raţie mai mare de oameni pe acelaşi birou. Într-o companie de vânzări, spre exemplu, nu trebuie să ai, teoretic, câţi oameni atâtea birouri. Poţi să aloci un birou la 1,2, 1,3 sau 1,5 oameni", afirmă Opaiţ.

Consultantul afirmă că necesarul de spaţiu nu va scădea semnificativ, în condiţiile în care în clădirile de birouri vor fi amenajate zone pentru alte activităţi. "Va fi o zonă de hot desking pentru oamenii de vânzări, pentru cei care îşi doresc linişte vor exista cabine mici în care să poată vorbi la telefon, iar partea de cafeterie se va schimba dintr-o zonă pură de luat masa într-un fel de lounge, unde poţi să stai şi cu un client să bei o cafea." Cei mai mulţi manageri care sunt în prezent în funcţii au o atitudine conservatoare, dar schimbarea de generaţii ar putea duce schimbări semnificative în conceptul de "lucru la birou".

Opaiţ afirmă că angajaţii companiilor vor continua să se întâlnească într-un sediu pentru a interacţiona şi a lucra în echipă, dar facilităţile pentru organizarea videoconferinţe şi noile tehnologii de stocare a informaţiei vor influenţa prezenţa efectivă la birou. "Acum «decision makerii» sunt de generaţia 40-50 de ani. Generaţia Y, cum o numim noi, şi anume tinerii cu vârste între 20 şi 30 de ani, reprezintă acum 25% din cei care lucrează în birouri. În 2030 această generaţie (cea actuală şi viitoarele generaţii care de asemenea sunt permanent "online" - n. red.) va reprezenta 75%. Ce îi caracterizează pe tinerii din ziua de astăzi? Folosesc tehnologii pe care noi, cei trecuţi de 30 de ani, nu le-am folosit. Îmi aduc aminte cum lucram pe vremuri fără e-mail-uri. Pentru tineri aceste lucruri sunt normale şi îşi doresc un alt concept: vor să fie liberi, vor să aibă flexibilitate. Când se vor implementa tehnologiile de cloud vei putea fi afară în parc şi să lucrezi ca şi cum ai fi la desktop", a conchis reprezentantul Colliers.

 

Sursa

12 November 2012