Orice restanţă mai mare de 10 lei, cu o întârziere la plată mai mare de o lună, ajunge la Biroul de Credit. Uneori se întâmplă însă şi erori. Clienţi de bună credinţă intră pe lista neagră. În ambele cazuri, există dorinţa de a ieşi cât mai repede din listele Biroului. Care sunt soluţiile?

25426-how-to-get-your-credit-report.jpgPrima regulă este că orice instituţie financiară are obligaţia de a notifica clienţii înainte de înscrierea în baza de date. Altfel, înscrierea este ilegală şi poate fi contestată ca atare. Pentru a fi siguri dacă existaţi sau nu în baza de date, ar trebui să verificaţi periodic raportul de la Biroul de Credit. Este chiar recomandat acest lucru pentru orice persoană cu credite în derulare.

„Această verificare se poate face şi online iar, conform legii, fiecare persoană are dreptul la un raport gratuit pe an. Ulterior, eliberarea unui nou raport costă şase lei” arată consultanţii de la Conso.ro.

Este important de ştiut că doar băncile şi IFN-urile au dreptul de a-şi raporta clienţii la Biroul de Credit şi tot acestea au posibilitatea de a şterge numele unui client din baza de date. Biroul de Credit, chiar dacă sesizează o eroare, nu o poate remedia automat, ci trebuie să ia legătura cu instituţia care a raportat problema, pentru modificare.

„Din momentul în care au ajuns la Biroul de Credit, datele despre restanţe sunt actualizate în permanenţă. În consecinţă, dacă restanţa nu este achitată, calitatea de restanţier este actualizată de instituţia de credit în fiecare lună, prelungind astfel menţinerea clientului la Biroul de Credit”, susţin specialiştii Conso.ro

Prezenţa pe lista datornicilor diminuează puternic obţinerea unui nou împrumut

Cea mai mare problemă, pentru restanţierii înscrişi pe lista neagră, este faptul că această situaţie diminuează puternic şansele de a mai obţine un nou împrumut. De altfel, acest impediment rămâne valabil chiar şi după achitarea datoriilor restante. Detaliile referitoare la nivelul datoriei şi întârzierea acesteia rămân în baza de date a Biroului de Credit timp de patru ani, putând fi accesate de orice instituţie financiară înscrisă. Acestea consideră relevant comportamentul clientului faţă de achitarea datoriei, chiar dacă problema este mai veche, luând în calcul faptul că situaţia ar putea să se repete. După patru ani însă, informaţiile se şterg automat. În cazul celor care au fost raportaţi ca restanţieri din eroare sau pentru sume mai mici de 10 lei, există posibilitatea ştergerii imediate din baza de date.

„În această situaţie, trebuie făcută o cerere către bancă sau IFN-ul în cauză, pentru ca datele să fie eliminate. În cazul în care banca sau IFN-ul nu dă curs sau vă refuza cererea, puteţi sesiza autoritatea competentă în domeniu, respectiv Autoritatea Naţionala de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal”, sfătuiesc oficialii Conso.ro

Este bine de ştiut că înscrierea la Biroul de Credit ca restanţier nu se poate face decât cu notificarea prealabilă cu 15 zile a clientului, conform unei decizii din decembrie 2007.  Dacă observaţi că aţi fost raportat la Biroul de Credit după aceasta dată fără să fiţi notificat (în scris, telefonic, prin SMS sau e-mail) puteţi solicita instituţiei care v-a raportat să şteargă datele respective. Acest lucru nu vă garantează însă că veţi fi absolviţi de datorie, căci creditorul poate relua procedura de raportare, de data aceasta potrivit legii.

CITEŞTE ŞI Credite pentru datornici. Există bănci care nu sunt înscrise la Biroul de Credit?

 

25 iunie 2012