Deşi nu sunt obligatorii, standardele BOMA şi GNA dau posibilitatea clienţilor să măsoare şi să facă aprecieri, putând încadra clădirile de birouri în clasele A, B sau C. Astfel, o clădire de clasa A trebuie să îndeplinească un criteriu de arie construită desfăşurată minimă, să aibă dotări de un anumit standard de calitate şi nivel.

14962-151272-recunosti.jpgRolul celor două metode de evaluare a suprafeţelor şi facilităţilor oferite de clădirile de birouri, BOMA şi GNA, este acela de a ajuta clienţii, dar şi competitorii să se orienteze corect pe piaţa de birouri din România.

„La nivelul pieţei româneşti nu există încă un sistem bine definit de clasificare a clădirilor de birouri. Astfel, multe dintre clădirile de birouri din România clasificate ca aparţinând clasei A nu îndeplinesc multe dintre criteriile obligatorii.", a declarat managerul City Business Center, Cristian Boiangiu. Clădirea City Business Center a încheiat de curând lucrările de modernizare tocmai pentru a putea fi în continuare competitivă pe piaţa „office".

Având 11 etaje şi o suprafaţă totală de 14.000 mp, beneficiază de marele avantaj al poziţiei în centrul Bucureştiului, în zona bulevardului Unirii.

Ceea ce trebuie să ştie clienţii este faptul că o clădire de birouri clasa A, pe lângă un amplasament ultracentral, design modern, calitate superioară a finisajelor şi a facilităţilor, trebuie să ofere, potrivit standardelor internaţionale, minim 10.000 mp suprafaţă închiriabilă şi minim un loc de parcare la 100 mp închiriaţi, arată un studiu al companiei de consultanţă imobiliară EuroMetropola. La fel de important este faptul că trebuie să aibă minim 1000 mp pe fiecare nivel.

De multe ori, clădirile sunt încadrate în clasa A doar pentru că au geamuri termopan şi pentru că sunt situate central.

În standardele unei clădiri clasa A intră şi serviciile publice, spaţii de utilitate urbană, spaţii comerciale şi de servicii - restaurant, bancă etc. - sisteme de monitorizare şi administrare automatizată, lifturi cu perioada de aşteptare sub 30 de secunde, sisteme de securitate şi pază, finisajele specifice, dintre care cea mai importantă, podeaua înaltă prin care trec reţelele de calculator şi telefonie şi, nu în ultimul rând, accesul facil, cu mijloace de transport în comun.

Chiar şi pe fondul crizei economice şi financiare din ultimii doi ani, cele mai tranzacţionate categorii pe piaţa la nivel de închiriere sunt reprezentate de birourile care se încadrează în clasa A sau B. Segmentul rămas, în care intră clădirile din clasa C, supravieţuieşte totuşi, fiind reprezentat de apartamente şi vile adaptate pentru a putea îndeplini funcţia unui spaţiu de birouri.

Clădirile de birouri clasa A au început să domine piaţa de profil doar începând cu anul 2008. Astfel, aceste spaţii au ajuns să reprezinte 70% din stocul total de spaţii de birouri.


Sursa

10 November 2010