Consultanţa oferită de un agent imobiliar profesionist scurtează semnificativ perioada de căutare a unei locuinţe şi scuteşte un client de numeroase bătăi de cap. Dar cum ajungem să colaborăm şi să recunoaştem un consultant imobiliar de calitate şi care sunt serviciile de care ar trebuie să beneficiem?

28356-consultant_imobiliar.jpgProfesionalismul consilierilor imobiliari este un subiect aprig dezbătut atât în breaslă, cât şi între clienţii nemulţumiţi în urma unor servicii slabe primite. Recesiunea i-a învăţat pe români că trebuie să caute companii imobiliare cu reputaţie impecabilă şi că nu trebuie să accepte serviciile amatorilor.

 „Se poate spune că aceste condiţii economice nefavorabile au “curăţat” parţial piaţa de agenţiile şi agenţii imobiliari care nu au avut o activitate solidă. Dacă înainte de criză oricine făcea imobiliare, acum agenţii trebuie să dovedească că ei furnizează cele mai bune servicii de consultanţă. Promovarea a jucat şi ea un rol important în creşterea vizibilităţii brandurilor din imobiliare şi întărirea încrederii clienţilor în ele”, explică Ana Popa, Marketing & Communication Manager Century 21 Network.

Recomandările din partea prietenilor, una dintre cele mai sigure metode de a intra în contact cu un specialist

Statisticile internaţionale arată că cei mai mulţi oameni care au nevoie de un serviciu caută referinţe printre cunoscuţi, iar românii nu fac excepţie. O colaborare de succes cu un consultant imobiliar merită menţionată prietenilor, iar un vânzător poate obţine astfel mai multe recomandări. Într-o eră a tehnologiei, puteţi căuta cât mai multe informaţii pe internet despre potenţialii colaboratori, iar în urma unei analize, puteţi stabili mai multe întâlniri.

„Sfătuiesc clienţii să facă interviuri cu agenţii, pe modelul ţărilor occidentale, unde agenţii ştiu ce au de făcut, iar clienţii ştiu ce trebuie să ceară. Nu trebuie puse neapărat nişte întrebări standard la prima întâlnire, însă clienţii ar trebui să aibă nişte aşteptări standard. Aş sublinia că, deşi experienţa unui agent imobiliar vechi poate ajuta, şi un agent nou poate rezerva surprize plăcute”, spune Mădălina Vasile, Broker/Owner ReMax Properties.

Prima impresie contează: consultantul imobiliar va reprezenta clientul în relaţia cu alte persoane

La o primă întâlnire, trebuie să fim deosebit de atenţi la abilităţile de comunicare ale agentului imobiliar, deoarece ar putea fi reprezentantul nostru în relaţia cu potenţialii cumpărători. Acesta trebuie să se poată conecta cu alţi oameni, însă nici imaginea sau limbajul corpului nu sunt de neglijat.

Agentul imobiliar trebuie să fie o persoană amabilă, deschisă, care pune în practică un model de consiliere orientat spre clienţi, bazat pe un Cod de Etică şi Conduită. Este foarte important ca agentul să aibă excelente abilităţi de comunicare, având capacitatea de a iniţia şi susţine relaţii sociale şi parteneriate productive. Inovativitatea şi perseverenţa se numără şi ele printre calităţile care vor diferenţia candidaţii”, sfătuieşte Ana Popa, Marketing & Communication Manager Century 21 Network.

Analiza comparativă de piaţă şi planul de marketing – servicii obligatorii din partea unui profesionist

 „Vânzătorul trebuie să primească o analiză comparativă de piaţă care să îl ajute să îşi poziţioneze corect proprietatea, să primească un plan de marketing prin care să înţeleagă exact ce va face consultantul pentru banii pe care îi solicită, contacte de la foşti clienţi pentru a demonstra că a colaborat cu succes cu alte persoane, exemple de proprietăţi pe care le-a promovat (descrieri, fotografii, flyere)”, subliniază reprezentantul ReMax Properties.

Analiza comparativă de piaţă ajută vânzătorii să realizeze concurenţa din piaţă. Raportul ar trebui să conţină un set de proprietăţi cu caracteristici similare (zonă, suprafaţă, an de construcţie etc.). De asemenea, trebuie să includă proprietăţi care se află momentan pe piaţă şi detalii despre acestea (de câte zile au fost listate, la ce praguri de preţ s-au repoziţionat), dar şi detalii despre proprietăţi vândute (preţul iniţial, cel final şi numărul de zile petrecut pe piaţă).

„Clienţii ar trebui sa beneficieze în primul rând de o analiză comparativă de piaţă care să determine valoarea corectă a imobilului. Un program personalizat de marketing ar fi următorul serviciu pe care un agent imobiliar profesionist ar trebui să îl pună la dispoziţia clienţilor săi”, întăreşte reprezentantul Century 21 Network.

Planul de marketing diferă de la o proprietate la alta şi depinde de creativitatea fiecărui agent imobiliar. Prin prezentarea planului de marketing, clientul va înţelege cum îi va fi promovată proprietatea, în cazul contractelor de exclusivitate. Proprietăţile de lux beneficiază de un plan de marketing aparte, însă pentru proprietăţile medii, acesta poate include un tur virtual, fotografii profesioniste, broşuri împărţite în proximitatea clădirii, consiliere a proprietarului în legătură cu vânzarea locuinţei (mici trucuri care pot facilita tranzacţionarea rapidă). Poate părea simplu, însă un agent imobiliar profesionist ştie exact către ce site-uri să se orienteze, ştie cât de des trebuie reactualizat anunţul pentru a atrage cumpărători, ştie cum să recunoască un cumpărător potrivit şi cunoaşte nenumărate ponturi pentru a vinde cât mai rapid o locuinţă.

„În afară de aceste aspecte, fiecare consultant are o serie de elemente diferite – fiecare are o reţea de alţi agenţi cu care colaborează, reţea ce poate furniza potenţiali clienţi. Un consultant imobiliar are o bază de date de cumpărători către care cumunică constant proprietăţile de care se ocupă. Sunt multe avantaje adunate în ani de experienţă”, arată Mădălina Vasile.

În plus, este important de ştiut cât de des contactează respectivul agent un proprietar pe care îl are în portofoliu. Un proprietar ar trebui să fie constant pus la curent cu toate detaliile legate de locuinţa sa, să ştie câte vizualizări are, câte persoane s-au interesat de acea proprietate, ce părere au avut potenţialii clienţi. Se poate folosi o fişă pe care să o completeze orice potenţial cumpărător, în care să fie notate impresiile pozitive şi negative, deoarece proprietarul trebuie să aibă o imagine corectă şi să fie implicat în procesul de vânzare.

Nu în ultimul rând, din punct de vedere legal, un consultant imobiliar nu are obligaţia de a se ocupa de acte sau a-şi asista clientul la notar. Însă practica uzuală spune că un client este însoţit de către consilierul său imobiliar în toate etapele tranzacţiei, iar din cel în ce mai multe companii oferă servicii complete, de la curăţenie şi mutare, până la avocaţi şi notari.

 

CITEȘTE ȘI: Sistemele alternative de încălzire a locuinţei scad puternic facturile, dar sunt neglijate din cauza investiţiei iniţiale