Cu toţii ne-am dori ca spaţiul în care locuim să rămână în pas cu moda, fără ca acest lucru să implice mari eforturi. Despre cum putem reuşi să menţinem locuinţa modernă, idei de amenajare sau surse de inspiraţie, IMOPEDIA.ro a stat de vorbă cu Mihnea Ghilduş, designer de produs şi fondatorul magazinului-concept Dizainăr.

29858-2.jpgCe putem face pentru a păstra locuinţa mereu în pas cu tendinţele din amenajările interioare?

Cea mai simplă modalitate de a-ţi păstra căminul în pas cu moda este să ignori tendinţele actuale. şi aici nu mă refer la alegerea stilului clasic, ci la alegerea unor materiale şi culori naturale, elemente pe care ochiul le înţelege cu uşurinţă. Din punctul meu de vedere, cel mai bine este ca baza şi unele lucruri să rămână neutre, iar nota modernă să vină din materiale, culori sau elemente care pot fi schimbate fără efort financiar mare – un scaun, o canapea, o lampă, obiecte la care se poate renunţa, atunci când ies din tendinţe.

Un cămin frumos se obţine în urma unor investiţii serioase?

Da, absolut. Sau se poate investi într-o minte deschisă – se pot face lucruri frumoase cu foarte puţini bani, dar cu multă imaginaţie. Poţi avea o casă făcută doar din resturi de pe stradă. Da, necesită muncă, trebuie să recondiţionezi obiecte, dar merită. De exemplu, am găsit nenumărate scaune Thonet, pe stradă, aruncate. Fraţii Thonet au fost primii tehnologi care au început să curbeze lemn, prin 1850, în Austria. Scaunul Thonet este un obiect-cult al designului, dar în România, multe sunt stricate, dezafectate, pot fi găsite la gunoi. Un astfel de obiect poate fi curăţat, vopsit, recondiţionat, ceea ce implică investiţii minime.

Majoritatea românilor ar dori să angajeze un designer, însă se sperie de costuri. Este fondată o astfel de teamă?

Dincolo de obţinerea unui rezultat final mult mai bun, prin angajarea unui specialist  pentru amenajarea locuinţei, se pot face economii semnificative. Mai mult, ca în orice altă profesie, este mai eficient să alegi un profesionist pentru a-ţi decora casa, decât să te apuci să înveţi – ne gândim că un designer a învăţat nişte ani într-o universitate, a investit timp şi resurse în mastere şi specializări, este la curent cu tendinţele, sunt nişte informaţii care nu pot fi acumulate în cinci minute.

29859-3.jpgCele mai importante economii provin din alegerea materialelor – un client se poate orienta către materiale cu preţuri prea mari, care pot fi găsite în alte părţi la preţuri mai mici. De asemenea, un designer poate selecta şi lucra cu materiale din colecţii mai vechi, care arată la fel de bine, însă au preţuri simţitor mai mici. Cei mai mulţi producători de gresie, faianţă şi alte materiale scot colecţii noi ca strategie de marketing, însă colecţia veche nu este de calitate slabă, ci este cel puţin la fel de bună, însă contează cu ce alte elemente este combinată.

Pe de altă parte, mulţi clienţi evită marile magazine de mobilier, unde preţurile sunt extrem de accesibile, din cauza faptului că toată lumea cumpără de acolo. Însă important este cum combini materialele şi mobilierul, nu ce preţ au acestea sau de unde sunt achiziţionate. Spre exemplu, se poate cumpăra doar o parte de la un magazin care produce în masă, iar alte obiecte pot fi luate de la ţară – un taburet, un război de ţesut, o ladă de zestre veche. Există lucruri care pot fi foarte ieftine, chiar vechi, dar tot ce contează este imaginaţia.

Putem vorbi despre câteva exemple, când se ajunge la un rezultat de impact, cu ajutorul unor materiale ieftine?

Casa în care este magazinul Dizainăr este veche, a fost construită în urmă cu 100 ani. Una dintre camere nu mai avea parchet şi ar fi trebuit să completăm, ceea ce ar fi fost destul de costisitor. Noi am găsit soluţia de a pune răşină epoxidică pe jos, care este uşor de scos, la nevoie. Răşina epoxidică este ceva ce se foloseşte în halele industriale, dar a ajuns să fie „în pas cu moda” datorită utilităţii şi a faptului că arată bine.

Dacă vorbim de recuperarea materialelor, un exemplu bun îl reprezintă europaleţii – au un preţ foarte scăzut, ba chiar sunt aruncaţi la gunoi, deşi pot fi şi sunt folosiţi în amenajări (mese, paturi sau orice alte obiecte); sau dalele de lemn folosite la şinele de cale ferată – am văzut mese construite din astfel de materiale refolosite. Dar în afară de recuperare, mai sunt multe alte direcţii, alte modalităţi de a obţine un rezultat  frumos, inedit şi ieftin. De exemplu, în loc să punem rigips pe pereţi, pentru a-i îndrepta, îi putem lăsa cu neregularităţi, în anumite încăperi. Astfel, amenajarea va fi naturală, originală şi sigur nu se va regăsi în prea multe locuinţe, aşa cum se întâmplă cu mobilierul produs în masă.

29860-1.jpgCu ce se ocupă un designer de produs? Cum s-a ajuns la amenajarea unui spaţiu dedicat exclusiv designerilor români?

Designerul de produs proiectează lucruri de care oamenii chiar au nevoie, după care le face cunoscute publicului. Inventează ceva nou, adresându-se direct unei nevoi, ce înainte era îndeplinită de altceva sau nu era deloc rezolvată. De exemplu, poate veni cu o idee de a te relaxa în picioare, fără să mai fie nevoie de un scaun, deci anulează complet necesitatea unui obiect. Nu trebuie să confundăm designul de produs cu styling-ul, adica doar înfrumuseţarea unor obiecte comune. Nu e suficient să luăm o masă şi să o facem mai frumoasă, mai utilă sau mai ieftină, ci abordăm direct sursa problemei, ignorând soluţiile standard – tema ar putea suna după cum urmează: “trebuie să avem un obiect pe care să punem un pahar”. Știm doar funcţionalitatea obiectului şi de aici încolo se deschide lumea soluţiilor creative.

Am amenajat diverse spaţii prin Bucureşti (locuinţe, cafenele, galerii de artă, spaţii de birouri) şi, la un moment dat, am realizat că lucram cu design nemţesc, italian, franţuzesc, numai cu obiecte cumpărate din magazine care importau. Astfel că m-am întrebat: de ce nu găsim obiecte de genul acesta şi în România? Aşa a venit ideea unui magazin de design, în care să fie expuse produse româneşti, pe care ştiam deja că designerii noştri le creează , obiecte care să poată fi cumpărate şi folosite în amenajări. Iar la sfârşitul anului trecut, am deschis Dizainăr, magazinul-concept dedicat exclusiv creatorilor români. 

 

PE ACEEAȘI TEMĂ - Design interior, în 2013: tendinţe actuale şi noutăţi de pe vremea bunicilor (VEZI FOTO)

 
 

5 aprilie 2013