Închirierea unei locuinţe pare un proces simplu, dar se poate ajunge cu uşurinţă în situaţii neplăcute, dacă chiriaşul omite să clarifice anumite aspecte cu proprietarul. Relaţia chiriaş-proprietar poate fi destul de încordată, mai ales atunci când una dintre părţi are impresia că îi face o favoare celeilalte. Cum poţi evita să ajungi într-o conjunctură incomodă? Prin stabilirea unor reguli clare, încă de la începutul colaborării.

29622-houseforrent.jpgVrei să închiriezi o locuinţă şi nu vrei să pierzi prea mult timp cu acest proces? Înainte de toate, trebuie să ştii foarte bine ce cauţi, iar dacă lucrezi cu un agent imobiliar, acesta trebuie să aibă un răspuns la câteva întrebări de bază – în ce cartier doreşti să locuieşti, câte camere vrei să închiriezi sau ce buget ai la dispoziţie? Dacă mergi să vizionezi un apartament care nu se înscrie nici pe departe în cerinţele tale, nu pierde vremea prin a încerca să înjumătăţeşti preţul de închiriere sau să obţii facilităţi pe care proprietarul nu este dispus să le ofere. Există numeroase alte proprietăţi care vor îndeplini mai multe dintre criteriile iniţiale.

Dacă eşti cu adevărat interesat de o locuinţă, discută cât mai sincer cu proprietarul. Atâta vreme cât acesta ştie de la început aşteptările unui potenţial chiriaş, discuţiile şi negocierile se vor purta mai uşor. De asemenea, este  bine să pregăteşti o listă cu întrebări pentru proprietar, astfel încât să pleci cu cât mai multe informaţii. În plus, chiar dacă poate părea deplasat, trebuie să te asiguri că stai de vorbă chiar cu proprietarul, pentru a evita orice fel de surprize ulterioare. 

„Ca proprietar, este normal să vrei să ştii pe cine laşi în casă, nu mi se pare ieşit din comun să întrebi un client cine este sau cu unde lucrează. O întrebare legată de venitul lunar este însă indiscretă, cu toate că se practică în alte ţări, unde legislaţia reglează valoarea maximă a chiriei la un anumit procent din salariu”, consideră Ruxandra Cleciu, general manager Neocasa.

Contractul de închiriere, singura acoperire în cazul unei situaţii neplăcute

Importanţa unui contract de închiriere este un aspect asupra căruia specialiştii insistă. Deopotrivă proprietarii şi chiriaşii sunt tentaţi să renunţe la aceste documente, însă numai aşa pot fi evitate anumite neînţelegeri ulterioare. În timp ce proprietarii au tot interesul de a-şi proteja locuinţa din punct de vedere legal, chiriaşii se pun la adăpost de anumite pretenţii ale proprietarului – nu puteţi fi obligaţi să cotizaţi pentru diverse reparaţii, dacă aţi specificat de la bun început acest lucru în scris, nu puteţi fi anunţaţi că trebuie să eliberaţi apartamentul în câteva zile sau nu puteţi fi învinuiţi de dispariţia anumitor obiecte din casă. Însă atenţie la clauzele specificate în contractul de închiriere, căci odată ce aţi semnat că sunteţi de acord cu pretenţiile proprietarului, nu vă puteţi scuza că nu aţi fost informat de anumite aspecte. Specialiştii ne sfătuiesc chiar să solicităm o copie a contractului de închiriere, pe care să o analizăm în linişte acasă, înainte de a o semna.

  • Revizuieşte cu atenţie clauzele contractului de închiriere, înainte a a-l semna
  • Asigură-te că nu sunt condiţii pe care le consideri inacceptabile (spre exemplu, restricţii cu privire la animale de companie, modificări minore sau petreceri)
  • Dacă ai convenit acest lucru cu proprietarul, stabileşte în scris că nu vei fi taxat pentru lucrări de întreţinere sau reparaţii în apartament sau pe scara blocului
  • Specifică preţul de închiriere şi condiţiile în care acesta se va modifica sau motivele pentru care poţi pleca înainte de încheierea contractului
  • Notează obiectele valoroase şi defectele deja existente în locuinţă înainte de a te muta, pentru a nu avea discuţii neplăcute cu proprietarul, la încheierea contractului

„Din dorinţa de a plăti mai puţin, cei mai mulţi chiriaşi preferă să nu semneze un contract. Acesta este un risc inutil, deoarece poate apărea un moment în care chiriaşul va regreta această decizie”, subliniază Adrian şişchin, director regional RE/MAX.

Stabilirea detaliilor încă de la început duce la o colaborare armonioasă

După ce au fost stabilite detaliile colaborării, nu uita să stabileşti cu proprietarul cum urmează să primească banii de chirie – la ce interval şi prin ce modalitate (prin bancă sau cash). Mai mult, nu uita să îţi faci o listă cu informaţii utile şi ponturi, astfel încât să nu îl agasezi zilnic cu noi întrebări – în ce zile ale lunii trebuie transmis consumul de apă, energie sau gaze, care este codul de la interfon, când se încasează întreţinerea, care sunt orele de linişte sau vecinii mai pretenţioşi, care sunt obiceiurile legate de parcare în zonă, etc. De asemenea, dacă nu cunoşti prestatori de servicii, proprietarul îţi poate recomanda persoane pentru situaţii de urgenţă, până când poate ajunge personal pentru a se ocupa de eventualele probleme apărute.

„Nu în ultimul rând, recomand chiriaşilor să gestioneze cu atenţie relaţia cu proprietarul, ambele părţi având numai de câştigat de pe urma unei relaţii echilibrate. Stabiliţi încă de la început regulile, nu acceptaţi anumite condiţii impuse de proprietar, însă nici nu emiteţi pretenţii exagerate”, recomandă consultantul imobiliar Andrada Nica.

Comunicarea este cheia unei colaborări de succes, iar lucrurile  nu sunt diferite în cazul relaţiei chiriaş-proprietar. De exemplu, dacă nu dispui de banii de chirie într-o lună, încearcă să anunţi proprietarul din timp, nu să îi ascunzi până în ultimul moment.În majoritatea situaţiilor, acesta va înţelege, dacă este vorba de o întârziere scurtă, însă probabil că nu va sta pe gânduri să încheie colaborarea, dacă se simte purtat cu vorba. 

 

NU RATA: Sistemele alternative de încălzire a locuinţei scad puternic facturile, dar sunt neglijate din cauza investiţiei iniţiale

 

26 februarie 2013