În zilele lucrătoare, Bucureştiul poate fi traversat în circa 30 de minute doar cu metroul. Ce importanţă a avut traficul şi accesul la metrou pentru dezvoltatorii imobiliari care au realizat proiecte în Capitală?

16691-1-proprietati-copy.jpgBucureştiul este în prezent acoperit de o reţea de 43 de staţii de metrou, dar dezvoltatorii imobiliari au putut exploata în ultimii zece ani mai puţin de jumătate dintre acestea cu proiecte noi de centre comerciale, birouri sau locuinţe, în condiţiile în care transportul subteran reprezintă la ora actuală cea mai rapidă metodă de deplasare din Capitală în cursul săptămânii.

Astfel, potrivit unei analize ZF, investitorii imobiliari au alocat în acest interval fonduri de 1,5 miliarde de euro pentru proiecte în imediata vecinătate a staţiilor de metrou, principalul segment atacat în această direcţie fiind cel de birouri, în special pe tronsonul dintre Piaţa Victoriei şi Pipera.

Potrivit calculelor ZF, mai bine de o treime din stocul de birouri al Capitalei, respectiv 700.000 de metri pătraţi, se află în apropierea staţiilor de metrou, cele mai "aglomerate" din acest punct de vedere fiind tocmai Piaţa Victoriei şi Pipera.

Pentru aceste proiecte investitorii imobiliari au alocat investiţii de peste un miliard de euro, iar aproape 70.000 de bucureşteni pot ajunge dimineaţa la birou cu transportul subteran.

Cele mai mari proiecte de birouri din Bucureşti construite în vecinătatea staţiilor de metrou sunt parcurile de afaceri IRIDE, Novo Park şi UpGround (în Pipera), Sema Parc (Semănătoarea), West Gate (Preciziei) şi Floreasca Business Park (Aurel Vlaicu), precum şi imobilele Charles de Gaulle (Piaţa Aviatorilor), America House (Piaţa Victoriei) sau Opera Center (Piaţa Eroilor).

Pentru aceste proiecte dezvoltatorii pot solicita chirii mai mari cu 10-20% faţă de alte proiecte similare, dar care nu au acces la metrou şi pot de asemenea găsi mai uşor cumpărători în cazul unui exit.

Două malluri la metrou

În ceea ce priveşte centrele comerciale, puţini dezvoltatori au reuşit să dezvolte proiecte în apropierea staţiilor de metrou, în condiţiile în care pentru aceste investiţii sunt necesare terenuri mai mari decât în cazul clădirilor de birouri.

Astfel, dintre cele 12 malluri din Bucureşti, doar City Mall şi Sun Plaza sunt situate în imediata vecinătate a unor staţii de metrou, proiecte cărora li se adaugă centrele comerciale Unirea şi Cocor din centrul oraşului, care au fost ridicate însă de peste 30 de ani.

Pe de altă parte, trei hipermarketuri cu galerii comerciale - respectiv Cora Lujerului, Cora Pantelimon şi Carrefour Orhideea - sunt de asemenea situate în apropierea unor staţii de metrou, fapt ce se reflectă direct în vânzările acestor proiecte, potrivit informaţiilor din piaţă acestea fiind pe lista hipermarketurilor cu cele mai bune vânzări din oraş.

În următorii ani ar mai putea fi ridicate o serie de centre comerciale în apropierea unor staţii de metrou, cum au fost anunţate proiectele Floreasca City, Pallady Shopping Center sau Floreasca City, dar la aceste proiecte în momentul de faţă nu se lucrează.

Apartament nou la metrou? Greu de găsit

La capitolul "apartament nou cu acces la metrou" o serie limitată de proiecte se pot lăuda cu o asemenea facilitate la mai puţin de cinci minute de mers pe jos.

Printre acestea se numără complexul Obor Towers de la piaţa Obor, turnurile Monaco Towers din sudul oraşului, de la staţia Dimitrie Leonida sau prima etapă a proiectului New Town din zona Dristor. Per total, circa 2.300 de apartamente noi au fost ridicate în ultimii ani în apropierea staţiilor de metrou din Bucureşti.

În prezent, magistralele de metrou din Bucureşti nu acoperă tot oraşul, cartiere mari, precum Drumul Taberei sau Colentina, în care locuiesc sute de mii de oameni, neavând acces la transport subteran. Unul dintre cele mai avansate proiecte de extindere a metroului este cel al magistralei 5 - Râul Doamnei-Haşdeu - care ar urma să lege cartierul Drumul Taberei de centrul Capitalei, în zona Eroilor.

Recent, Metrorex a desemnat constructorul pentru această magistrală, respectiv consorţiul Astaldi-FCC-Delta ACM-AB Construct, potrivit unor surse Mediafax, dar grecii de la Aktor au contestat licitaţia. Consorţiul ar trebui să realizeze acest tronson de metrou în decurs de 25 de luni în urma unei investiţii de 215 milioane de euro, dar contestaţia depusă împotriva licitaţiei ar putea întârzia semnarea contractului cu câteva luni.


Sursa

3 March 2011