Într-un moment de răscruce pentru agenții imobiliari, Răzvan Muntean a discutat împreună cu Ileana Preda, director general Keller Williams și Octavian Bădescu, proprietar al unei francize RE/MAX, despre opțiunile pe care aceștia le au la dispoziție, dar și despre consecințele pe care le pot avea alegerile făcute în această perioadă.

42375-ileanasioctavian.jpg

A patra revoluție industrială

Ileana Preda

„Atunci când un portal, prin acțiunile sale, interferează cu business-ul agentului imobiliar, fie că vrea o parte din comisionul lui, fie că oferă servicii direct consumatorului de imobiliare (vânzător sau cumpărător), toate acestea prin intermediul tehnologiei, face ca poziția noastră să fie provocată.

Ne aflăm într-o eră industrială, a patra revoluție industrială, cum este denumită. Nu trecem prin nimic nou, aceste lucruri s-au întâmplat deja în Statele Unite ale Americii, se întâmplă și în prezent, iar Gary Keller, fondatorul Keller Williams, a transmis foarte clar și detaliat aceste informații, pe care, la rândul meu, le împărtășesc cu voi.

Ce înseamnă a patra revoluție industrială? Aceasta a început cu ceva timp în urmă, de la apariția calculatoarelor, a internetului. Tot ceea ce înseamnă hardware, software, cloud este accesibil oricui. După ce au apărut, toate acestea au evoluat. O dată ce am avut hardware a fost nevoie de software, informațiile vehiculate pe internet, a fost nevoie de stocare, de cloud. Deja știm și experimentăm toate acestea. Acum bătălia se dă în celelalte două categorii: date, cine deține aceste date și inteligență artificială. Din nou: nu este o chestiune cu care ne confruntăm noi, în România, este o chestiune globală, cu care se confruntă multe domenii, nu doar imobiliarele.

Dacă acum un an, în discursul său de la Family Reunion, Gary Keller spunea că deja suntem în trecerea aceasta către date și inteligență artificială, în fiecare domeniu apar noi resurse și noi tehnologii. Ca atare, situația în care suntem este una firească.

Acum un an, când Gary Keller a declarat Keller Williams ca fiind o companie de tehnologie, multă lume s-a întrebat ce vrea să spună cu asta.

În acest moment, câștigă jocul cine deține „big data” și cine merge către inteligența artificială.

Dacă facem o paralelă... Netflix, Amazon, toate companiile care merg către inteligența artificială dețin datele, dețin platforma și merg către construirea inteligenței artificiale. În imobiliare, inteligența artificială poate însemna de la bots până la intuirea comportamentului vânzătorului sau cumpărătorului pe vizitarea resursei respective. De exemplu, inteligența artificială la Keller Williams se numește Kelly.

În explicațiile sale din Vision Speech, Gary Keller spune: acum să vedem cu ce cărți jucăm. Pentru că este vorba despre date și inteligență artificială.”

Impactul tehnologiei asupra agentului imobiliar

Ileana Preda

„Ne aflăm într-o eră care a început deja de câteva zeci de ani, noi acum traversăm ultima ei parte și sunt convinsă că se va dezvolta și mai mult. Avem de o parte agentul și de cealaltă parte tehnologia. Agentul care nu se folosește deloc de tehnologie este o specie dispărută. Nu mai există agent imobiliar care nu folosește tehnologia. Iar tehnologia care să facă tranzacții imobiliare de una singură nu există încă. Înlăturând extremele, rămân cele două variante: tehnologia care sprijină agentul și agentul care sprijină tehnologia.”

Răzvan Muntean

„Așadar, în prima etapă, în care tehnologia sprijină agentul, actorul principal este agentul, el coordonează tranzacția, iar tehnologia este un simplu instrument.”

Ileana Preda

„În această categorie aș introduce resursele profesionale, la care doar agenții au acces. De exemplu, baza de date comună – FlexMLS, pe care noi astăzi o folosim. Este o unealtă profesională care ne ajută să facem analize de piață corecte, avem informații despre datele de vânzare, avem o piață oarecum transparentă, o bucățică mică de piață, din păcate. Și atunci, acea tehnologie mă sprijină pe mine, agent imobiliar. De asemenea, avem portaluri care au ales să se poziționeze doar de partea agentului, cum este cazul Imopedia. Alte resurse sunt: CRM-ul – o tehnologie care sprijină agentul. În momentul în care CRM-ul ar extrage informațiile de la agent și mai departe le-ar vinde sau le-ar folosi în altă direcție atunci nu ar mai intra în categoria „tehnologia sprijină agentul”. Inteligență există și de partea tehnologiei care sprijină agentul, pentru că Kelly a fost creată în primul rând să vină în întâmpinarea agentului și să-i ofere răspunsuri agentului. De cealaltă parte, unde agentul sprijină tehnologia, agentul devine o rotiță în acel mecanism.

Tehnologia sprijină agentul vs Agentul sprijină tehnologia

Tehnologia sprijină agentul:

-       Platforma ajută agentul imobiliar;

-       Specialistul este sursa de încredere;

-       Agentul este proprietar al datelor de specialitate.

Agentul sprijină tehnologia:

-       Agentul imobiiar ajută platforma;

-       Tehnologia recomandă soluții pe aspecte legate de încredere;

-       Platforma este proprietar al datelor de specialitate.

Ambele sunt în prezent, ambele vor fi și în viitor. Nu este vorba despre înainte și după. Este o opțiune.”

Octavian Bădescu

„Cred că este un trend și nu ne putem opune unui val. Poate că eu privesc cu mai puțină emoție și poate pentru că nu am o vechime foarte mare în această piață și privesc și din perspectiva altor industrii, adică ceea ce se întâmplă acum în domeniul imobiliar, care merge spre o inovație disruptivă. Sunt lucruri care se întâmplă și care schimbă modul în care se fac lucrurile în imobiliare. În alte industrii deja s-au petrecut.

Spre exemplu, în curierat chiar eu, ca acționar al Sameday, la un moment dat, mi-am dat seama că există o nevoie pe piață și am creat o aplicație mobilă, Loco, care punea în directă legătură curierul cu destinatarul și cu expeditorul. Deci, teoretic pentru că piața îmi cerea, am venit cu această tehnologie, care era un instrument, dar care, în același timp, putea fi și un competitor pentru business. Dar, decât să pierd din business-ul meu, am venit tot eu cu un răspuns. Vreau să spun că dacă piața cere ceva este bine să apari tu cu acel ceva.

Mai fac o paralelă cu business-ul de curierat, a propos de competitori. Aveam Sameday Curier, trimiteam prin Fan Curier, foloseam un competitor, pentru o componentă – transportul între orașe, pentru că aveam un volum insuficient București – Iași, de exemplu, și foloseam camioanele lui. Dar oamenii mei livrau la Iași, oamenii mei livrau la București. Așadar competitorii pot fi și colaboratori pe piață.

A propos de reprezentarea exclusivă, acesta este unul dintre miracolele acestui mod de lucru. Clientul este obișnuit să spună: să punem agenții în competiție, să se bată, pentru că atunci obțin cel mai bun rezultat. De fapt, rezultatul cel mai bun pentru client vine din cooperarea consultanților imobiliari.

Făcând o paralelă, trebuie privită și ca o oportunitate: cooperarea între om și tehnologie s-ar putea să aducă rezultate mai bune și oricum tehnologia este acolo, se întâmplă lucrurile, problema este ce poți să faci. Tu nu poți controla mișcările altor jucători din piață. Trebuie să vezi care este situația și ce poți scoate bun din această situație.

Probabil că există o nevoie de interacțiune directă pe piața imobiliară. Poate că noi, ca agenți imobiliari, nu am explicat suficient de bine tuturor beneficiile colaborării cu agentul imobiliar. Probabil că trebuie să îmbunătățim acest aspect.”

Este corect ca un portal să fie activ și în zona de marketing și în cea de tranzacții imobiliare?

Octavian Bădescu

42374-octavian.jpg

„Consider că este rezonabil și de înțeles. Este o societate comercială care are o politică de business proprie și găsește un nou serviciu, prin care încearcă să producă bani. Nu este ceva anormal. Misiunea portalului respectiv nu este să ajute neapărat agentul sau ajută agentul ca să câștige și el bani.

Pe de o parte, trebuie să recunoaștem că agentul imobiliar poate face mult mai multe lucruri decât face respectivul portal. Practic, ceea ce face un portal este doar o mică componentă a activității unui agent imobiliar. Portalul nu poate fi competitorul meu. Dacă eu mă rezum să fac doar ce face portalul atunci, într-adevăr, portalul va fi competitorul meu, ba chiar mă va bate, pentru că e mai tare. Doar că eu vin cu 100% servicii și el vine cu 15% și atunci nu mă poate înlocui.”

Ileana Preda

„Eu sunt agent imobiliar, realtor. Afacerea mea sau clientul meu este agentul. Inclusiv în training învăț agentul cum să-și prezinte serviciile, cum să-i prezinte clientului plusvaloarea, să lupte pentru interesele clientului, să știe să-și gestioneze obiecțiile, să-și poată apăra comisionul. Pentru că, dacă el nu este pregătit să facă asta, cum va fi pregătit să negocieze în interesul clientului lui?

Și, deodată, eu, acea persoană care lucrează pentru agentul imobiliar, ar trebui să vin și să le spun: dragii mei colegi, iată că s-a ivit o oportunitate fantastică, prin care voi să dați o parte din comisionul vostru unui portal. Și nu oricum, ci zâmbind, pentru că o cincime din munca voastră se va duce către un terț, care până acum ne oferea niște servicii și o expunere. Și dintr-o dată spun: dragilor, eu nu sunt în stare să vă negociez comisionul sau să vă apăr comisionul. Atâta timp cât o altă entitate, persoană fizică sau juridică va atenta la comisionul agentului imobiliar, eu voi avea o problemă pentru clienții mei, agenți imobiliari și pentru breaslă. Pentru că tehnologia nu mă va înlocui pe mine, asta este clar.”

Octavian Bădescu

„Problema care se pune, și aici văd eu rolul emoționalului, mi se pare că este încărcat de emoție: ia din comisionul agentului. Haideți să o luăm cronologic. Nu este comisionul agentului. Comisionul agentului este la succes, după ce ai vândut. Dacă o luăm cronologic, la momentul la care apare portalul pe flux nu există comisionul agentului. Nu este banul meu din buzunar. Este eventuala recompensă a unui succes dacă eu îmi duc la îndeplinire misiunea.”

Ileana Preda

„Eu zic că este o obligație. În momentul în care noi ne angajăm într-un mandat de reprezentare cu clientul nostru nu este doar un comision teoretic. Este o plată care va veni pentru investițiile noastre de energie, resurse – timp, bani.”

Octavian Bădescu

„Sunt două componente în propoziția „Ia din comisionul agentului”. O dată, „ia” este impropriu folosit, sincer vorbind, pentru că nu ia. Este o opțiune. Dacă eu bifez să merg pe această ofertă a respectivului portal sau nu. În al doilea rând – „comisionul agentului”. La momentul la care se intervine nu există comisionul agentului.”

Ileana Preda

„Situația de față nu se oprește la bani, la cât la sută este comisionul de succes sau ce sumă este comisionul de succes. Merge un pic dincolo de bani. Merge la serviciile care sunt folosite, aparent, în interesul agentului imobiliar, să-l ajute să facă mai mulți bani, să fie mai bine poziționat, să încurajeze reprezentarea exclusivă. Merge mai departe, către consumator, să vadă proprietatea, să aibă vizibilitate portofoliul său. În realitate, după ce ne uităm, mai departe, la ceea ce va să vină, pentru că deja este o realitate în piață, proprietatea mea, a clientului acelui portal, care a ales să nu meargă pe comision de succes (deși este cu reprezentare exclusivă, este cu locație pe hartă, este de înaltă calitate) va fi îngropată de alte chestiuni.

Până acum nu aveam nimic împotrivă că erau listările RE/MAX. Nu aveam absolut nicio problemă cu asta. Acum nu doar că proprietățile în reprezentare exclusivă (ale celor care optează pentru acest serviciu) vor fi  expuse într-un mod preferențial, ci chiar și proprietățile nesecurizate, în regim de intermediere, vor fi expuse în același fel, chiar și proprietățile listate direct de proprietari. Asta înseamnă că eu, care am ales să nu dau, să nu optez pentru acest serviciu, voi fi cumva îngropată de balast.”

Răzvan Muntean

„Până la urmă, totul se rezumă la un sistem de pricing. Atâta timp cât un portal imobiliar își face calculele inițial și spune: eu pot să îți dau plata pe lună. Ai o sută de anunțuri, te costă atât pe lună ca să promovezi proprietăți. Atât este în abonamentul respectiv. Că le folosești pentru trei listări sau pentru o sută tot atât te costă. Aceasta este o formă de plată. În momentul în care mergi la plată/anunț deja este altă formă de plată. Un model de business. Înțeleg, din oferta portalului respectiv, că acum au introdus un nou model de business care spune așa: lasă-mă să promovez eu respectivul anunț și voi lua cotă parte din comision.”

Octavian Bădescu

„Pentru că tu nu îmi mai dai cost fix, cum îmi dădeai, eu împart riscul cu tine, se poate întâmpla să nu iau nici eu, portal, nimic și atunci îmi dai din succes. Nu mă uit ca agent, ci ca om de afaceri. Din perspectiva asta mi se pare etic.”

Răzvan Muntean

„Eu, ca portal, mă uit la un moment dat dimineața și văd cam câte anunțuri am din zona de plată la succes și câte am din restul. Mă uit și în vistieria portalului și îmi dau seama că, pe canalul trei, cel cu plată la succes, nivelul meu de profitabilitate este semnificativ mai mare decât restul. Evident că eu, prin mecanismele pe care le am, ca portal, sunt mai interesat să promovez ultrapreferențial, să pun tot felul de „fundițe”, astfel încât acele anunțuri să fie ridicate, să fie în față.”

Octavian Bădescu

„Chiar mai mult o să faceți: anunțurile care sunt în afara a ceea ce sistemul, inteligența artificială, definește ca prețul corect în piață, le veți promova mai puțin, veți investi mai puțin în ele.”

Răzvan Muntean

„Dar tu deja ai o mulțime de anunțuri care se încadrează în sistemele de plată 1 și 2, cele care nu sunt la succes, care vor fi trecute, în mod automat, în eșantionul 2 de listare.”

Ileana Preda

„Iar până atunci portalul a fost susținut exact de către cei din sistemele de plată respective.”

Octavian Bădescu

„Interesul meu și al Ilenei, ca agenți de reprezentare exclusivă, este interesul clientului: să-și vândă cât mai repede proprietatea, cât mai bine. Una dintre componentele acestea este să aibă maxim de vizibilitate. Dacă asta se realizează printr-un asemenea portal care are acest model de promovare, asta este, mă duc prin ele, pentru că ăsta este interesul clientului meu.”

Ileana Preda

„Eu nu o văd așa. Este vorba despre acel big data despre care discutam. Noi, agenții, în momentul acesta, suntem furnizorii de date pentru portaluri. Iar datele acestea au un rol foarte important. Noi suntem, acum, în situația în care colegii noștri din SUA au fost în anii trecuți. În momentul în care conducta de date a fost tăiată de către o organizație cu 180.000 de agenți și leadership-ul a văzut că portalul respectiv și-a depășit rolul, au urmat și alte companii mai mici sau mai mari care au tăiat și ele conductele. Și ce a făcut portalul? S-a repoziționat.

Eu nu mă leg de business-ul portalului, eu mă leg de nevoia breslei de a fi împreună. Pentru că, în momentul acesta, noi suntem foarte mulți răsfirați, suntem ca niște firicele de nisip pe o plajă, pe ici și pe colo.

Dacă vedem poza de ansamblu este foarte grav ce se întâmplă. Dacă mă uit punctual, la portalul respectiv, bravo! Ne-ați adus exact unde merităm. Nu am nimic de comentat. Din punct de vedere al  breslei, aici este ceea ce putem să facem. Avem opțiunea să facem ceva sau să ne uităm și să zicem: n-avem ce face, hai că vă dăm o feliuță din tortul nostru. Eu nu.”

Răzvan Muntean

„Acum dai o felie... 10%, 20%, dar s-ar putea ca, la un moment dat, să nu mai fie tortul tău și tu să primești. Acum ești tu cel care face tranzacțiile, coordonează tot procesul și la un moment dat s-ar putea să fii angajat, că tot se vorbea de „uber-izarea” agentului.”

Ileana Preda

„În ambele situații este vorba despre interesul clientului. În acele situații în care tehnologia ajută agentul și agentul ajută tehnologia, tehnologia folosește agentul ca un accesoriu. Și în momentul în care portalul X vine și îmi spune: „uite, îți dau un lead de vânzător, tocmai l-am adus la mine pe portal, ce tare sunt, l-am atras cu o analiză comparativă de piață, uite numele lui, adresa, du-te și oferă-i serviciile tale”. Eu mă duc ca o floricică și fac tot ce trebuie să fac pentru a-i câștiga serviciile de reprezentare exclusivă.

La momentul în care eu îi prezint o analiză comparativă de piață, făcută într-un mod profesionist în baza noastră comună de date, pentru că acolo avem informații relevante de vânzare, nu fluturi prinși pe internet, atunci ajung să mă contrazic cu tehnologia. Vânzătorul are pe masă o analiză comparativă de piață făcută de ceva automat, eu am un instrument profesional și încep să mă contrazic, tot pe banii mei, pentru că este un lead furnizat contra unui viitor comision de succes, iar asta este doar o mică parte. Avem CMA-ul, ImoExpert-ul, anunțurile particularilor ale căror date de contact sunt acum ascunse în baza GDPR-ului, avem un call center care răspunde consumatorilor, avem alt call center care abordează particularii ca să li se ofere servicii. În toată chestia asta unde este agentul?

Agentul are foarte multe de oferit, nu am nimic cu business-ul în sine. Ce mă doare pe mine cel mai mult este incapacitatea noastră, ca breaslă, de a fi împreună. Dacă ceva va face diferența între cele două categorii, asta o va face. Pentru că, în momentul în care portalul este proprietarul datelor și are puterea, implicit are puterea să construiască mai departe inteligența artificială, noi vom deveni o rotiță în mecanism. Noi zicem că suntem o mare rotiță în mecanism, știm cât face agentul și știm cât poate să facă un portal și nu știm până unde va merge acea compensare a acestei tehnologii.

Cred că, în momentul ăsta, pe mine, ca agent de reprezentare exclusivă, nu mă afectează acest fenomen. Dacă mă opresc aici, tac și am venit degeaba la emisiune. Dacă împărtășesc informațiile pe care le cunosc și poza de ansamblu și trag un semnal de alarmă asupra a ceea ce se întâmplă... din punctul meu de vedere, fiecare agent imobiliar care deschide ochii și înțelege complexitatea acestui fenomen va fi în următoarea generație de agenți imobiliari.”

Octavian Bădescu

„Pe de o parte, pragmatic vorbind, nu pot să influențez foarte mult politica a ceea ce se întâmplă în jurul meu. În funcție de circumstanțele din fiecare țară, din fiecare perioadă, și noi probabil, ca organizație, ne vom dezvolta în timp. Acum trebuie să văd ce are agentul imobiliar de făcut în contextul dat. E clar că va trebui să devină din ce în ce mai bun și să își crească capacitatea de a arăta această valoare, ca ea să fie percepută de client. Așadar asta este situația, trebuie să vedem cum o putem folosi cât mai bine în beneficiul nostru. Circumstanțe, oportunități, ele plutesc în jurul nostru. Nu le putem influența major, pentru că țin de terți factori, și atunci trebuie să vedem cum putem întoarce în favoarea ta o situație pe care unii o pot considera ca fiind împotriva ta.”

Ileana Preda

„Partea tristă în situația de față este că unii agenți și unele agenții imobiliare nici nu conștientizează cât îi costă să le sune telefonul. Sau cât costă să facă el telefonul să sune. În orice plan de business al agentului imobiliar din State pe care l-am urmărit, generarea de lead și toate acțiunile legate de generarea de lead nu depășesc 10% ca pondere în costuri. Atunci toate împreună fac 10% și eu am de ales între a fi agentul care sprijină tehnologia sau agentul care este sprijinit de tehnologie.

Când vorbesc despre agentul care este sprijinit de tehnologie cu drag împart comisionul de la clientul meu vânzător cu cel care vine cu cumpărătorul. Când vine un portal imobiliar, care nici măcar nu deschide ușa proprietății respective...”

Octavian Bădescu

„Toată această chestiune ne duce cu gândul la faptul că trebuie să accelerăm procesul de educare, pentru că asta este ideea, a propos de structurile asociative. Să oferim educație sau acces la educația în zona de agenți, dar și în zona de consumatori ai serviciilor.

Trebuie să devenim mai buni, asta este realitatea. Dar nu cred că tehnologia poate concura un agent imobiliar de calitate. Nu are cum. Inteligența emoțională va fi cea care va avea valoare și în viitor.”

Ileana Preda

„Consumatorul completează golurile. În a doua variantă, în care tehnologia este susținută de agent, tehnologia oferă o bucățică, agentul o bucățică și rămân o mulțime de goluri și de aceea ajungem la „e riscul lui”. Este un risc pe care unii și-l asumă conștient, alții inconștient și este vorba despre educație, dar, de asemenea, este vorba despre o viziune comună, pe care fie o avem, fie nu u o avem.

Dacă știm că există aceste provocări și aceste amenințări și, la fel, există și niște oportunități, hai să vedem cum facem să lucrăm cu ele.”

Răzvan Muntean

„Dacă vă aduceți aminte, pe vremuri, când încercai să te promovezi pe portaluri, încercai să cumperi spațiu de publicitate cu plata pe lună. Ziceai: „vreau un banner pe care să îl pui acolo, durează o lună”. După care, din nevoie, ziceai: „aș vrea măcar să știu de câte ori este afișat, pentru că nu este suficient să mi-l pui.” Și apărea așa numita plată/vizualizare. Iarăși, încet – încet, portalurile sau site-urile au început să facă tot felul de mișmașuri prin care au rezolvat și acele vizualizări se consumau de azi pe mâine. Ulterior au venit oameni și au spus: „Vreau ceva palpabil. În loc de vizualizări vreau niște click-uri, vreau plata/click”. Deci a venit natural, urmare a faptului că omul avea nevoie din ce în ce mai mult de evalurea investiției lui, să știe cum își convertește respectiva investiție în promovare. După plata/click, a venit la un moment dat ideea de plată/lead. Și acum, la această plată/lead se punea problema dacă lead-ul respectiv este sau nu calificat, cât de calificat este, dacă este aproape de tranzacție. Dacă ne uităm la acest istoric, plata/succes este o evoluție naturală.

Câteodată este bine să te împotrivești unor inițiative ale unui portal, cum a fost în acest caz, dar să înțelegi că vine din spatele unor nemulțumiri. Ori nemuțumirea voastră, ori a portalului.”

Ileana Preda

„Noi am cerut-o, noi am construit ceea ce este astăzi.”

Cum ar trebui să reacționeze agenții în fața acestui fenomen?

Ileana Preda

„Vor fi agenți care vor zice da, agenți care vor zice nu și agenți care zic poate, ca întotdeauna. Nu este absolut nimic nou. Doar ce facem mai departe, pentru că, în momentul acesta, putem să zicem da, nu sau poate unui serviciu, și, mai departe, putem să hotărâm ce facem cu viitorul nostru, ca breaslă, ca domeniu, ca grup. Pentru că în grupul ăsta sunt și portalurile, și furnizorii de mobilă, și constructorii și așa mai departe. Multe alte bucățele de domino sunt legate de tranzacțiile imobiliare.”

Octavian Bădescu

„Dacă un consutant imobiliar consideră că felia pe care trebuie să o dea portalului este prea mare și asta poate fi o reacție. Consultantul poate discuta cu clientul lui și să-l întrebe: uite, dacă vrei, optăm pentru chestiunea aceasta și atunci va fi un cost în plus, sau, dacă nu vrei, nu facem lucrul ăsta.”

Ileana Preda

„Și iar încărcăm consumatorul.”

Octavian Bădescu

„Consumatorul de servicii trebuie să plătească.”

Ileana Preda

„De ce ne întoarcem la bani? Pentru că nu este despre bani.”

Răzvan Muntean

„Pentru că am identificat cele două componente. Una era legată de modelul de pricing, care implicit înseamnă bani, iar a doua era partea de etică, dacă într-adevăr portalul respectiv poate fi concurent în piață. Adică să și vândă. Iar aici, din punctul meu de vedere, vorbesc ca un portal, consider că este o chestiune neetică eu, ca portal, să mă implic și să vă concurez pe voi. Adică eu, cu ajutorul vostru, să mă deschid către piață, să-i îndrum pe toți oamenii să vină spre mine, toți potențialii cumpărători, iar după ce vin spre mine să fac o primă selecție: ce este bun rămâne la mine, restul trimit către agenți.”

Ileana Preda

„Partea interesantă este că tu, dacă ai face o astfel de eroare, probabil pentru că încă ai control asupra business-ului tău, am putea să avem un dialog și să facem ceva să ne fie bine împreună.

În același timp, eu mă simt acum depășită de situație în relația cu furnizorul respectiv, pentru că simt că este vorba despre o corporație, care a ajuns mult mai sus decât credea vreodată posibil și se uită la noi, în special cei care facem reprezentare exclusivă, ca la o cantitate neglijabilă, poziție care pe mine mă deranjează la maxim.”

Răzvan Muntean

„Cred că se uită, mai degrabă, ca la niște numere.”

Ileana Preda

„Într-adevăr. Numerele acelea pe care ei le analizează, pe care portalurile le analizează, în general, pentru că avem atitudinea asta de la toate portalurile vizavi de reprezentarea exclusivă: sunteți puțini, sunt puține proprietăți, nu există conținut și așa mai departe. Dar oare consumatorul acela care vede localizarea exactă pe hartă, informații corecte și complete, care are o imagine clară asupra ceea ce cumpără nu e mai câștigat așa decât să caute prin balast? Ne gândim: cantitate sau calitate?”

Octavian Bădescu

„Piața va spune chestiunea asta. Noi trebuie să ne ducem cât mai mult cu acest concept către piață, ca să îl răspândim. Dacă facem tot ce ne stă în putință și el totuși nu este primit de piață în măsura în care trebuie, înseamnă că probabil că piața nu îl vrea. Eu sunt convins că piața îl vrea, dar este un demers care se face și prin numere. Trebuie cât mai mulți să vorbească cât mai bine și mai convingător, diseminând informațiile atât către agenți, cât și către consumatori.”

Răzvan Muntean

„Simt că este nevoie de unitatea breslei. Măcar să aibă o voce. O voce a agenților imobiliari în acest moment este mai mult decât necesară.”

Cum arată viitorul tău?

Asociație profesională                                                                 Legislație și licențiere

Cod etic & reguli                            Agentul imobiliar                Bază de date comună

Colaborare                                                                                       Instruire de specialitate

Ileana Preda

„Viitorul ne aparține și contează foarte mult ce facem cu el. Vorbim despre instruire de specialitate. Dacă agentul își înțelege rolul în viața clientului său și se instruiește ca să vină în întâmpinarea clienților săi, implicit să lucreze cu mandat de reprezentare exclusivă, atunci un prim pas este făcut în direcția asta.

Ca să lucrezi în reprezentare exclusivă ai nevoie de o bază de date comună. Avem FlexMLS astăzi, care este foarte puțin folosită și sibestimată în momentul de față. Ca să avem o bază de date comună, avem nevoie de colaborare, să lucrăm împreună.

Legat de codul etic și de reguli comune, în strânsă legătură este legislația de licențiere, care sperăm că va veni. Totodată, avem nevoie de un organism. APAIR este un organism la care noi amândoi am aderat, deoarece credem în acea viziune pe termen lung, pe care o putem avea, ca breaslă. Dacă vrem o lume imobiliară mai bună va trebui să învățăm să fim împreună.”

Octavian Bădescu

„Ca o concluzie, eu zic că, la acest moment, strategic vorbind, trebuie să vedem cum stă situația și să încercăm să fim parteneri cu oricine furnizează servicii în piață, în beneficiul clienților noștri, până la urmă. Dar trebuie să fie o relație de parteneriat, nu de animozitate, care, la acest moment, nu cred că ne aduce beneficii. Trebuie să vedem ce putem câștiga din zona asta. Și există potențial de a câștiga. Dacă antagonizezi pe cineva care ți se pare că este mult mai mare ca tine nu ai nimic de câștigat. Până la urmă cuvântul-cheie este diplomație.”

Răzvan Muntean

„Agenții imobiliari din piață acum, în 2019, și este probabil un an de referință în piața imobiliară, au două variante: pot fi dezbinați și fiecare să cârcotească și să se facă unii mari super eroi, alții ba cârcotași-șefi, sau pot să se unească, să aibă o voce. Există o asociație care sper să aibă o voce din ce în ce mai pregnantă, iar în momentul în care vă negociați viitorul, trebuie să o faceți responsabil.”

 

27 March 2019