Noul program Prima Casă care fi aprobat în şedinţa de Guvern de miercuri, 19 ianuarie, prevede câteva modificări, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern.

16047-prima_casa_76841600_38330000.jpgIată câteva dintre modificările programului, compatrativ cu Prima Casă 2

Se introduce o garanţie suplimentară prin instituirea în favoarea băncii a unui gaj pe conturile curente ale împrumutatului, de natură să protejeze interesele tuturor părţilor implicate în acordarea şi garantarea creditului, pentru cazurile în care s-ar institui popriri asupra conturilor clienţilor. Aceasta are în vedere preîntâmpinarea cazurilor în care, în urma înfiinţării de popriri pe conturile beneficiarilor de credite Prima casă de către creditorii urmăritori, s-ar ajunge în situaţia executării garanţiilor.

Pentru a se evita trecerea la restanţă a creditelor şi executarea garanţiei, se statuează posibilitatea de reeşalonare, rescadenţare sau de modificare a valutei creditelor acordate, în conformitate cu normele interne de creditare ale finanţatorilor, sub rezerva verificării de către FNGCIMM a menţinerii condiţiilor de eligibilitate a programului, precum şi a menţinerii valorii garanţiei acordată iniţial fiecărui beneficiar în cadrul programului şi obţinerii acordului FNGCIMM.

În proiect se mai arată că beneficiarii locuinţelor ANL care doresc să cumpere apartamentele prin Prima Casă vor prezenta în locul antecontractului de vânzare-cumpărare documente specifice programelor ANL.

"Având în vedere faptul că tot mai mulţi beneficiari ai locuinţelor construite prin programele ANL doresc să achiziţioneze aceste locuinţe prin programul Prima casă, este necesar a se preciza că, în locul antecontractului de vânzare-cumpărare aceştia vor prezenta finanţatorilor documentele specifice programelor ANL", se mai arată în document.

De asemenea, în cazul cumpărării de locuinţe scoase la licitaţie de către ANAF în cadrul executării silite, pentru recuperarea valorii de executare a garanţiilor, beneficiarii vor prezenta finanţatorilor în locul antecontractului de vânzare-cumpărare, documentele specifice procesului de licitaţie.

"Pe parcursul derulării programului s-a constatat apariţia unor evenimente de daune parţiale la locuinţele achiziţionate (inundaţii, furturi), pentru acoperirea cărora, Ministerul Finanţelor Publice trebuie să-şi dea acordul privind încasarea lor de către beneficiari", potrivit documentului. Astfel, în cazul daunelor parţiale produse locuinţelor achiziţionate sau construite în cadrul programului, pentru despăgubirile a căror valoare este de până la 20% din suma asigurată, fără a depăşi echivalentul în lei al sumei de 10.000 EURO, societatea de asigurare efectuează plata direct către proprietarul locuinţei.


Sursa

18 January 2011