Se poate construi o casă cu banii obţinuţi din vânzarea unui apartament? Specialiştii spun că da, au trecut vremurile în care casele erau dedicate exclusiv clienţilor cu bugete generoase. O casă se poate proiecta în funcţie de bugetul disponibil, mai mult, se poate încadra în limitele impuse de programul Prima Casă. Dar dincolo de aspectul financiar, ce alte criterii ar trebui luate în calcul pentru a colabora cu un constructor serios?

25975-construction-management-degree-2.jpgUna dintre cele mai însemnate investiţii de-a lungul vieţii se face într-o casă, astfel că cei mai mulţi clienţi acordă o atenţie sporită acestui capitol. Unii aleg să-şi cumpere căminul gata finisat de la un dezvoltator, iar alţii vor să locuiască într-o casă pe care şi-au imaginat-o, astfel că bat la uşa unui arhitect. După achiziţia terenului,  conceperea proiectului detaliat al casei și obţinerea autorizaţiei de construire, urmează un alt pas: alegerea companiei de construcţii.

„Constructorul se alege ca şi arhitectul – după C.V.  În timpul execuţiei, constructorul trebuie să se plieze pe cerinţele arhitectului, trebuie să se înţeleagă din punct de vedere profesional, iar amandoi trebuie să fie în concordanţă deplină cu clientul, pentru a obţine un rezultat optim”, recomandă Ciprian Ana, director al societăţii de construcţii Start Tehnologic Consult.

Preţul a coborât simţitor faţă de anii trecuţi. Alte criterii trebuie să primeze în alegerea constructorului

Angajarea unei firme de construcţii care să ridice casa mult visată nu este tocmai o operaţiune simplă. Clientul ar trebui să studieze cu atenţie piaţa şi să ceară oferte de la mai multe companii, pentru a stabili cu cine vrea să colaboreze în continuare. Criteriile de alegere vor fi multiple, nu numai financiare, deoarece faţă de alţi ani, constructorii au reuşit să coboare preţul, pentru a veni în întâmpinarea clienţilor cu bugete reduse, specifici perioadei dificile actuale.

Cei mai mulţi oameni sunt speriaţi de preţul mic. Caută tot felul de tertipuri care presupun din start că nu băgăm noi totul în preţul de construcţie. În plus, se sperie pentru că asociază preţul mic cu calitatea slabă, ceea ce la noi nu se reflectă, pentru că noi, mai ales la finisaje, folosim doar de la calitate medie în sus", spune Raluca Albulescu, director vânzări Ergo House.

„Preţul mic de execuţie nu este singurul element care garantează o colaborare reuşită, cel puţin în cazul nostru. Optimizarea (încă din faza de proiect) a cantităţilor de materiale folosite, limitarea pierderilor de materiale, de timp şi de personal prin tehnologia aleasă, dar şi negocierea preţului cu furnizorii pentru cantităţi mai mari, toate acestea ne conferă posibilitatea de a fi competitivi”, arată ing. Bogdan Georgescu, reprezentant al companiei de construcții Cross Projects.

Cum poate păstra beneficiarul controlul asupra lucrărilor?

Cea mai mare temere a clienţilor este că nu pot ţine sub control toate detaliile legate de lucrările de construcţie. Clienţii au impresia constant că sunt furaţi la materiale, dar aceste situaţii neplăcute pot fi evitate cu uşurinţă atunci când se colaborează cu profesionişti.

„Atunci când apelează la un arhitect pentru proiectul casei, clientul primeşte la final proiectul cu lista de cantităţi a materialelor de construcţii. Dar clienţii evită de foarte multe ori să lucreze cu un arhitect, din considerente financiare. Ca să nu aibă probleme pe parcursul lucrărilor, clienţii ar trebui să colaboreze cu un specialist pentru proiectul casei, astfel abaterile se vor încadra într-o limită decentă de  ±5%”, sfătuieşte reprezentantul Start Tehnologic Consult.

De asemenea, riscurile sunt minimizate atunci când există un contract de execuţie serios, în care să existe devizul constructorului, cu preţurile materialelor, manopera şi suma totală. Nu puţini sunt cei care încheie contracte cu preţuri estimative, însă dacă este prevăzută o sumă clară în contract, atunci nu vor apărea cheltuieli suplimentare.

„Fără prezenţa unui deviz general întocmit cu atenţie, beneficiarul poate avea surprize dintre cele mai neplăcute. Astfel, se poate trezi în mijlocul lucrărilor că materialele plătite nu sunt suficiente, de cele mai multe ori rezultând o suplimentare de buget neprevăzută”, declară reprezentantul Cross Projects.

O firmă de construcţii ar trebui să fie transparentă atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere al organizării – să nu existe costuri ascunse, manopera să fie inclusă în ofertă, timpul de execuţie să respecte un grafic prestabilit, materialele folosite să fie de cea mai bună calitate. Mai mult, o firmă de construcţii trebuie să aibă:

  • Personal calificat pentru executarea lucrărilor de construcţii
  • Personal autorizat pentru urmărirea execuţiei lucrărilor – un Responsabil Tehnic cu Execuţia (RTE) şi un controlor de calitate, ambii autorizaţi de Ministerul Lucrărilor Publice
  • Un laborator autorizat pentru încercarea materialelor de construcţii utilizate sau un contract de colaborare cu un astfel de laborator

 

 CITEȘTE ȘI: Cum selectezi un chiriaş de calitate?

  

10 august 2012