Bugetul de criză al României plăteşte avocaţii cu 1.000 de euro pentru exproprierea unui teren de 4 metri pătraţi, valorând 20 de euro.

După contracte majorate în secret, milioane date pe studii de fezabilitate inutile, con­su­l­tanţi plătiţi regeşte ale căror concluzii nu sunt băgate în seamă şi asistenţă tehnică plătită cu zeci de mii de euro pe lună şi pe angajat, Compania de Autostrăzi a mai găsit o mo­dalitate de a irosi banii publici. Compania va plăti unei firme de avocatură ce ur­mează a fi selectată prin licitaţie aproximativ 3,49 milioane de lei, adică 831.000 de euro, pentru exproprierea a 832 de imobile, necesară reabilitării DN24, limita judeţului Galaţi-Vaslui până la Crasna şi DN24B Vrasna Albiţa.

În medie, CNADNR este dispusă deci să plătească 1.000 de euro pentru fiecare corp de proprietate expropriat. S-a ajuns în situaţia în care suma plătită de stat proprietarului este mai mică decât onorariul avocatului. Astfel, în zonă, preţul unui hectar de teren agricol porneşte de la 1.000 de euro şi sunt situaţii în care este necesară doar exproprierea câtorva zeci de metri pătraţi. Aceasta înseamnă că proprietarul va primi 10 euro pentru 100 mp, iar avocatul 1.000 de euro.

Situaţia nu e unică. Pe autostrada Deva-Orăştie, CNADNR a plătit avocaţii cu sume în jurul a 1.000 de euro pentru exproprierea unui teren cu o suprafaţă de 4 metri pătraţi şi o valoare de 93 lei, adică 20 de euro. Contractele avocaţilor prevăd că aceştia  primesc acelaşi onorariu indiferent de suprafaţa expro­priată, de succesul exproprierii, de valoarea imobilului şi chiar dacă e vorba de mai multe imobile aparţinând unui singur proprietar. Deşi Compania de Autostrăzi şi firmele de avo­ca­tură ţin secrete contractele, presa a aflat că, spre exemplu, pentru exproprierile necesare autostrăzii Cernavodă -Con­stan­ţa statul a plătit 18 milioane de euro.

 
Sursa

16 June 2010