Constanţa ar putea deveni în următoarele 18 luni al doilea cel mai aglomerat oraş din ţară pe segmentul comercial, după Suceava, în condiţiile în care două malluri noi sunt în prezent în construcţie - Maritimo şi Cora -, care vor duce investiţiile în centre comerciale şi hipermarketuri din oraş la aproape 500 de milioane de euro.

15684-16-citypark.jpgConstanţa este unul dintre cele mai mari oraşe din România, cu o populaţie de 305.000 de locuitori, salarii peste media naţională (1.304 lei lunar net la nivel de judeţ în luna septembrie) şi un şomaj de doar 5,22%.

Cu toate acestea, unul dintre avantajele strategice în competiţia cu alte oraşe pentru atragerea de investiţii este legat de cei aproximativ 500.000 de turişti care îl vizitează anual şi care petrec în medie 4 nopţi în oraş, timp în care pot face şi cumpărături.

În prezent în Constanţa sunt operaţionale proiectul Tomis Mall, care beneficiază de cea mai bună poziţie, în centrul oraşului, mallul City Park, de lângă parcul Tăbăcăriei şi galeria comercială TOM, situată pe bulevardul Tomis. Pe lângă aceste proiecte, în oraş mai sunt funcţionale două hipermarketuri Real, un Kaufland şi unităţi cash & carry ale operatorilor Metro şi Selgros.

Auchan va deveni un nou jucător important pe această piaţă în toamna anului viitor, când va fi inaugurat proiectul Maritimo, în timp ce Cora a anunţat că va finaliza în prima jumătate a anului 2012 un centru comercial propriu, în care va deschide şi un hipermarket propriu.

Pentru a face faţă competiţiei în creştere din următoarea perioadă, proprietarii proiectelor existente au început să "ia măsuri", astfel că francezii de la Catinvest, proprietarul centrului TOM, intenţionează să dezvolte un parc de retail până în 2012.

Cea mai importantă mişcare va fi atragerea retailerului de mobilier Kika în cadrul proiectului, care ar urma să deschidă în decurs de un an un magazin de 10.000 de metri pătraţi pentru care a fost deja obţinută autorizaţia de construire, potrivit unei prezentări a companiei Catinvest.

Firma este controlată de omul de afaceri Bertrand Catteau, care a mai realizat şi proiectele Carrefour Orhideea şi Cora Pantelimon din Bucureşti.

Kika ar urma să deschidă astfel un magazin în proiectul care mai numără printre chiriaşi Carrefour, Intersport, Media Galaxy sau Kiabi.

Pe de altă parte, în prezentare este sugerată şi posibila dezvoltare a unui magazin de articole sportive Decathlon, dar până în prezent nu a fost semnat un contract în acest sens.

"Lucrăm la deschiderea unui magazin în Constanţa, dar în prezent negociem pentru trei terenuri şi nu am semnat încă nimic", a declarat Fabrice Beschu, country manager al Decathlon. De altfel, şi Immofinanz, dezvoltatorul proiectului Maritimo din Constanţa, menţiona într-o prezentare din luna octombrie că mallul va avea printre ancore Decathlon, dar şi H&M şi C&A. Ulterior, reprezentanţii companiei au revenit asupra informaţiei şi au precizat că sunt purtate doar negocieri cu aceste companii.

În condiţiile în care toate proiectele existente sau anunţate au asigurată prezenţa unui hipermarket, atragerea celor mai mari retaileri de îmbrăcăminte va avea o importanţă semnificativă în reuşita sau eşecul proiectelor.

La acest capitol, deocamdată cel mai bine stă proiectul City Park deţinut de israelienii de la Neocity, care numără printre chiriaşi Inditex (Bershka, Zara, Stradivarius, Pull and Bear), Debenhams, Mango sau Orsay, în timp ce la TOM principalii chiriaşi pe acest segment sunt Marks & Spencer şi Intersport.

Numeroşi chiriaşi internaţionali, precum New Yorker, C&A, Takko sau LC Waikiki nu au ajuns încă în Constanţa deşi, potrivit consultanţilor de pe piaţă, cel mai mare port românesc la Marea Neagră face parte alături de Cluj, Iaşi şi Timişoara din lista oraşelor cu cele mai bune vânzări pentru retaileri, în afara Capitalei.

"Lupta va fi pentru cele mai bune ancore de fashion, care vor decide care malluri vor fi făcute. Toţi vor încerca să îşi asigure cel mai bun mix de chiriaşi", comenta la începutul săptămânii situaţia mallurilor din afara Bucureştiului Ali Ergun Ergen, şeful Băneasa Developments şi preşedintele Comitetului Naţional Român al ICSC (International Council of Shopping Centers).

O altă miză semnificativă pentru atragerea vizitatorilor va fi dezvoltarea unei zone de distracţii, cu cinematograf multiplex şi alte facilităţi de petrecere a timpului liber, în condiţiile în care proiectele existente au o acoperire slabă pe acest segment.

Cele mai mari centre comerciale din Constanţa

City Park
Proprietar: Neocity
Inaugurare: 2008
Suprafaţă închiriabilă: 23.000 mp
Ancore: Inditex, Debenhams, Mango, Orsay, Domo, Cora*

TOM Constanţa
Proprietar: Catinvest
Inaugurare: 2006
Suprafaţă închiriabilă: 32.000 mp
Ancore: Carrefour, Intersport, Media Galaxy, Intersport

Maritimo Constanţa
Proprietar: Immofinanz
Inaugurare: 2011
Suprafaţă închiriabilă: 50.000 mp
Ancore: Auchan

Cora Constanţa
Proprietar: România Hipermarchée
Inaugurare: 2012
Suprafaţă închiriabilă: 40.000 mp
Ancore: Cora


Sursa

17 December 2010