Termenul de crowdfunding este încă nou în România, dar nu și necunoscut. Este vorba despre campaniile de colectare de fonduri pentru anumite cauze, proiecte sau inițiative. În schimb, investitorul primește diverse beneficii. Proiectele imobiliare nu păreau să fie potrivite pentru acest tip de strângere de fonduri, dar această idee s-a schimbat odată cu tranzacția istorică din 2014 prin care hotelul Hard Rock din Palm Springs a vândut 15% din capitalul propriu către 85 de persoane, care au investit în total 1,5 milioane de dolari. În următoarele șase luni de la această tranzacție, s-a investit peste un miliard de dolari prin crowdfunding, în piața imobiliară din SUA. Acum, acest sistem este deschis oricui, inclusiv străinilor, iar suma minimă este de 100 de dolari.

37966-finantare.jpgPiața de crowdfunding imobiliar crește exploziv, deși nu a trecut nici măcar un an de la prima tranzacție de acest tip. Anul trecut, în SUA, locul din care a pornit această frenezie imobiliară, investițiile au crescut de la zero la un miliard de dolari, în doar câteva luni. La sfârșitul acestui an, se așteaptă ca numărul total al investițiilor să crească la 2.5 miliarde de dolari. Acest lucru se datorează în principal faptului că străinilor li s-a permis să participe la strângerile de fonduri din SUA, iar limita inferioară de plată este de 100 de dolari.

Crowdfundingul imobiliar crește mult peste orice așteptare. Când domeniul a fost reglementat, nimeni nu s-a așteptat ca domeniul imobiliar să fie parte din el, dar se dovedește a fi o metodă eficientă pentru investitori să găsească și să abordeze oferte bune din domeniu”, explică Richard Swart, reprezentant Massolution, companie care a studiat evoluția pieței de crowdfunding din SUA.

Investitorii acreditați au investiții minime obligatorii de 10.000$. Investitorii nonacreditați însă, pot plasa doar 100$

În imobiliare, sistemul de crowfunding se împarte în două categorii: segmentul dedicat investitorilor acreditați și segmentul dedicat investitorilor non-acredatați. Investitorii acreditați sunt cei care au o avere netă de cel puțin un milion de dolari, excluzând locuințele, și un venit de cel puțin 200.000 de dolari, în ultimii doi ani. În cazul lor, investiția minimă este de 10.000 de dolari. A doua categorie, cea a investitorilor non-acreditați, este recent apărută în acest domeniu.

Industria s-a schimbat recent, iar câteva platforme de crowdfunding permit participarea investitorilor non-acreditați. În general, aceștia pot participa doar la proiecte cu o valoare maximă de 5 milioane de euro, iar investiția inițială este de minimum 100 de dolari. Această schimbare se petrece din dorința platformelor de a atinge cât mai mulți investitori”, explică pentru IMOPEDIA.ro Mihai Stănescu, analist financiar și investitor imobiliar.

Platformele de crowdfunding imobiliar au ca scop liberalizarea accesului, cu scopul de a strânge sume tot mai mari

Provocarea momentului este aceea de a facilita accesul oricui în acest sistem de crowdfunding imobiliar. În schimbul participării cu fonduri, investitorii sunt răsplătiți după scheme fixe sau negociate. În funcție de suma cu care au participat, ei pot primi titlul de coproprietar, apartamente în clădirea la finanțarea căreia au participat, discounturi la cumpărarea apartamentelor, loc de parcare gratis etc.  Beneficiile sunt raportate de sumele investite. Dar atunci când iau în calcul beneficiile, investitorii ar trebui să cunoască și riscurile.

Atunci când aleg o platformă de crowdfunding, investitorii trebuie să le țintească pe cele mai bine capitalizate. Unele platforme investesc în fiecare proiect pe care îl promovează, ca semnal că au atât de multă încredere în alegerea lor încât sunt primii care investesc. Investitorii trebuie să știe și că platformele înacasează un procent din suma strânsă. În România, acest procent variază între 0 și 9%, în SUA este vorba în general de 2% plus o taxă de administrare anuală de 0.50%”, explică Mihai Stănescu.

Din cele 500 de proiecte imobiliare ridicate prin crowdfunding anul trecut, 2% au devenit problematice, potrivit raportului Massolution. Totodată, până acum, mai puțin de 4% din banii investiți s-au întors la investitori.  Momentan există aproximativ 100 de platforme de crowdfunding imobliar care funcționează la nivel global, dar piața este în permanentă creștere. Proiectele imobiliare prezentate investitorilor sunt din diferite categorii, de la construcții noi la modernizări sau construcții intrate în insolvență.

CITEȘTE ȘI:

17 august 2015