Clientul de astăzi este precaut. Are timp să analizeze piaţa, să studieze ofertele, să îşi facă atent calculele financiare. Clientul de astăzi nu cumpără decât dacă are nevoie. Criza a ucis speculatorii şi i-a descurajat pe cei care nu au vreun motiv real pentru care să achiziţioneze o locuinţă. Dar, paradoxal, este un client cu un comportament mai sănătos pentru piaţă decât cel de dinaintea crizei, o spun specialiştii.

16746-1.jpg"Când a apărut criza imobiliară, s-a terminat criza clientului", începe Ruxandra Cleciu, preşedinte ARAI.

Haosul era cuvântul de ordine pentru piaţa imobiliară românească înainte de 2008. Toată lumea cumpăra orice, de la oricine, pe orice bani, dar mai ales urgent. Apartamentele dispăreau de pe piaţă la fel de subit cum apăreau.

„Clientul de dinainte de criză cumpăra repede, fără prea multe calcule de randament, cu gândul că piaţa va creşte în continuare şi că investiţia îi va aduce un plus valoare în scurt timp, achiziţiona din faza de execuţie (de cele mai multe ori, din faza de proiect), căuta în mod special proprietăţi noi sau în imobile noi, dorea proprietăţi cu suprafeţe mari, în cele mai bune zone ale Capitalei, accesa credite pe sume mari", spune Magdalena Cichirdan, Real Estate Account Manager în cadrul agenţiei Imobiliare Crosspoint.

"Un asemenea comportament este foarte nesănătos, nu este un avantaj pentru piaţă. Orice dezordine pe orice piaţă e nesănătoasă. Chiar dacă nu era criză pe piaţa economică internaţională, era criza pe piaţa imobiliară din România. Poate nu se întâmpla chiar în 2008, dar mai devreme sau mai târziu ar fi apărut. S-ar fi manifestat la un moment dat când cumpărătorii şi-ar fi dat seama că e stupid să plăteşti atât pentru un apartament într-un bloc vechi de 40 de ani situat într-un bloc bucureştean.", continuă Ruxandra Cleciu.

Înainte de criză, clientul nu voia să rateze oportunitatea. Indiferent dacă avea sau nu avea nevoie de o proprietate imobiliară, clientul cumpăra pentru a revinde câteva luni mai târziu. Profitul nu era foarte mare, dar erau bani câştigaţi uşor. Paradoxal, acum când preţurile sunt atât de jos încât o investiţie pe termen lung chiar îşi poate întoarce profit considerabil, nimeni nu mai vrea să investească.
"Orice client doreşte să câştige cât mai mulţi bani, într-un termen cât mai scurt. Dorinţa de a investi depinde de potenţialul de moment al pieţei. Azi avem o problemă de percepţie a pieţei - avem un potenţial redus la nivel de percepţie, deci este normal să nu simţim interes. Au dispărut speculatorii, au dispărut investitorii care închiriau şi obţineau venituri rapide şi au rămas cei care aveau o nevoie de locuire", spune Gabriel Alexandru, vicepreşedinte Century 21 România.

Criza a avantajat anumite zone şi a descalificat altele

Înainte, problema banilor era mai mică. Creditele se accesau uşor. Drept urmare, toată lumea voia să aibă un apartament spaţios, nou, eventual cu o cameră în plus decât ar fi avut nevoie la momentul cumpărării. Acum, în condiţiile în care veniturile au rămas în cel mai bun caz pe loc, dacă nu au scăzut, omul îşi face socoteala mult mai atent şi se gândeşte pe termen mai lung.

"Înainte de criză, pentru un apartament normal din cartiere, clientul lua decizia de cumpărare în două-trei săptămâni. Acum aşteaptă şi trei luni. Pe segmentul de lux sau pentru apartamente mai scumpe, timpul de aşteptare urcă până la şase luni", spune Ruxandra Cleciu, preşedinte ARAI.

"Clienţii elitişti nu mai vor să aloce bani pentru investiţii imobiliare. Nici nu mai au acces la finanţare aşa de uşor, dar nici nu au un interes pentru a face eforturi speciale în această direcţie. Spre deosebire de ceilalţi clienţi, ei nu cumpără pentru că au nevoie, ci pentru că doresc să cumpere. Deci aşteaptă revigorarea pieţei, pentru a prinde trendul ascendent", spune Gabriel Alexandru, vicepreşedinte Century 21 România.

Tocmai pentru că au preţuri accesibile, cartierele au devenit preferatele clientului din criză. Titan, Drumul Taberei şi Militari urmate de Berceni şi Tineretului sunt cele mai căutate zone, potrivit statisticilor Century 21. Au pierdut din teren zone precum Cotroceni şi Primăverii.


4 March 2011